Kultúraközi különbségek szervezetek működésében XII. Előadás 2005. XII. 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Miért érdemes francia nyelvi képzést választani? Franciául a világ minden részén beszélnek: az öt földrészen összesen több mint 200 millió ember beszél.
Csoport munka.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
To protect the confidential and proprietary information included in this material, it may not be disclosed or provided to any third parties without the.
2. előadás.
Minőségmenedzsment alapelvek
Európai Energia Hatékonysági Javítás a Nyomda Iparban
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
3. előadás.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Egyéni döntések a szervezetben
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Soft skills.
Csávás Csaba elemző munkatárs, MNB A főbb hazai pénzügyi piacok meghatározó szereplői és jellemző kereskedési stratégiái november 8.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Szervezeti szocializáció kulturális alapjai az USA-ban Gyermekkori szocializáció Megkülönböztető normák és értékek Felsőoktatási rendszer bemutatása, különös.
A távmunkával szembeni munkáltatói beállítódások fontosabb jellemzői A közép-dunántúli régióban végzett kutatás előzetes tapasztalatai KESZI ROLAND MTA.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
2009. február 24. Holcim, mint felelős munkáltató.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
2002. Július 10. HR CLUB. I.Alapítás:1977, North Carolina II.központ: Tampa, Florida III.5 kontinens, 15 ország, 42 call center IV.közel munkatárs.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A munkával való elégedettség
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A vezetésről.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
A BKF tudástranszfer modellje a
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
„A vállalati társadalmi felelősségvállalásban rejlő lehetőségek kis- és középvállalkozások számára” Konferencia november 10. Hotel Mercure Buda.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az üzletek operatív működtetése
Rugalmas munkavégzési lehetőségek a Grundfosnál
Kultúra és kommunikáció
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
MNGSZ Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség
Előadás másolata:

Kultúraközi különbségek szervezetek működésében XII. Előadás XII. 8.

sessionmgr5+dbs+aph+cp+1+9C56&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B1+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+K AAACBTB D524&_uso=hd+False+tg%5B0+%2D+st%5B0+%2Dwork%2Dgroup++characteristics+db%5B0+%2Da ph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+104E&fi=aph_ _AN&lpdf=true&pdfs=62K&bk=R&tn=4&tp=CAP&es=cs%5F client%2Easp%3FT%3DP%26P%3DAN%26K%3D %26rn%3D2%26db%3Daph%26is%3D %26sc%3DR%26S %3DR%26D%3Daph%26title%3DJournal%2Bof%2BSocial%2BPsychology%26year%3D2002%26bk%3D&fn=1&rn=2 Csoport tulajdonságok és teljesítmények kollektív és individualista kultúrákban John J. Sossik, Dong I. Jung „Kultúrák befolyásoló erejére” (individualista, kollektivista) vonatkozó longitudinális vizsgálat csoportok között. 15 héten keresztül, koreai és amerikai diákokkal (n=302), két különböző hosszúságú felad során.

Kérdések 1. A kollektivista vagy az individualista kultúra nyújt kedvezőbb lehetőségeket a csoport fejlődésére? 2. Hogyan hat az időtényező az eltérő kulturális hátterű csoportokra?

Vizsgált dimenziók Funkcionális heterogenitás: csoporttagok észlelése képességeik és tapasztalataik vonatkozásában. csoport/ egyéni munka iránit preferencia „Csoport szellem”: a csoport hatékonyságába vetett hit Eredményességgel kapcsolatos elvárások

Hipotézisek 1. Az „individualisták” nagyobb mértékű funkcionális heterogenitást érzékelnek, mint a kollektivisták. 2. Az individualisták nagyobb mértékű „csoport szellemről” számolnak be. 3. A kollektivisták fokozottabb elvárásokról számolnak be, és jobban előnyben részesítik csoportmunkát, mint az individualisták. 4. A csoportteljesítmény nagyobb a kollektivista kultúrában, mint az individualistában.

Eredmények I. A koreaiak kollektivisták, az amerikaiak individualisták 1. Az „individualisták” nagyobb mértékű funkcionális heterogenitást érzékelnek, mint a kollektivisták. Igen 2. Az individualisták nagyobb mértékű „csoport szellemről” számolnak be. Igen 3. A kollektivisták fokozottabb elvárásokról számolnak be, és jobban előnyben részesítik csoportmunkát, mint az individualisták. Nem 4. A csoportteljesítmény nagyobb a kollektivista kultúrában, mint az individualistában. Nem, az USA-beli diákok jobban teljesítettek.

Eredmények II. Az amerikaiak talán inkább a feladatra, mint egymásra figyelnek munkavégzés közben. A feladat talán nem volt elég testhezálló a koreai diákok számára, ezért teljesítettek alul. Az amerikaiak sokat dolgoznak csoportban; lehet, hogy a versenyszellem vezet a teljesítmény túlbecsüléséhez.

1J&_cdi=5849&_user=875668&_orig=search&_coverDate=02%2F29%2F2004&_sk= &view=c &wchp=dGLbVzb-zSkzS&md5=e5df15328c70c7687cc7655d0112c26d&ie=/sdarticle.pdf 1J&_cdi=5849&_user=875668&_orig=search&_coverDate=02%2F29%2F2004&_sk= &view=c &wchp=dGLbVzb-zSkzS&md5=e5df15328c70c7687cc7655d0112c26d&ie=/sdarticle.pdf Külföldön dolgozók beilleszkedés: az eredeti kultúra közvetlen és közvetett hatásai Marie France Waxin, 2004 A „bevándorló” kultúrája, hogyan hat a beilleszkedésre direkt és indirekt módon? A személyközi kapcsolatok hogyan befolyásolják a beilleszkedést? A beilleszkedés sikeressége miként befolyásolja az elégedettséget és az általános jó közérzetet? A beilleszkedés sikeressége hogyan befolyásolja a teljesítményt és a „küldetés elvégzését”?

Vizsgált tényezők A bizonytalanság csökkentése kulcsfontosságú a beilleszkedéskor. Befolyásoló tényezők csoportosítása: kontextuális, személyes, szervezeti 1. A vezetőség társas támasza 2. A munkatársak társas támasza 3. A két kultúra eltéréséből származó szervezeti élet hatásai 4. „Interkúlturális” tréning meglétének/hiányának hatása 5. Korábbi nemzetközi tapasztalatok 6. Hajlandóság a kommunikációra 7. Társas orientáció 8. Nyitottság mértéke 9. Stressz tűrés 10. Társas támasza 11. Indiában töltött idő

Hipotézisek: 1. A vezetőség, a munkatársak és az anyaország szervezeti támasza pozitív kapcsolatban van a beilleszkedés sikerességével. 2. Az interkúlturális tréning pozitív kapcsolatban van a beilleszkedés sikerességével. 3. A szervezeti különbségek negatív kapcsolatban állnak a b. s.-vel. 4. A beilleszkedés dimenziói: magabiztosság, a technikai kompetenciákra vonatkozóan, szociális orientáció, a kommunikációra való hajlandóság, a helyettesítés képessége, kulturális nyitottság, stressz tűrés. Ezek pozitív kapcsolatban állnak a b. s.-vel. 5. A korábbi nemzetközi tapasztalatok pozitív kapcsolatban állnak a b. s.- vel. 6. A partner társas támasza pozitív kapcsolatban áll a b. s.-vel. 7. A külföldön töltött idő pozitív kapcsolatban áll a b. s.-vel. 8. Az eredeti kultúra direkt hatással van a b.s.-re.

Minta és Adatgyűjtés Az adatok 1999-ben lettek összegyűjtve New Delhiből, kérdőív segítségével. Franciaország, Korea, Dánia, Norvégia, Svédország nagykövetsége biztosított a vállalataikról szóló listát Delhiben. 295 kérdőív lett kiküldve ebből 224 ért vissza, amit 76%-os arányt mutat: 56 francia 53 német 60 koreai 57 „skandináv” kérdőív érkezett vissza vezetőktől. Az országban töltött időszak max. 4 év volt. 191 férfi, 33 nő

Eredmények I. Az elvárásokkal ellentétben, a vendég országban töltött idő nem korrelált szignifikánsan a „kapcsolati igazodással” (beilleszkedéssel) Kapcsolat van az anyaország kultúrája és a beilleszkedés mértéke között. A kapcsolat erősségét tekintve a következő sorrendben:  Társas támasz (partner)  Szociális orientáció  Hajlandóság a kommunikációra  Nyitottság mértéke  Vezetői támasz  Interkúlturális tréning

Eredmények II. A társas támasszal kapcsolatban álló előéletre vonatkozó eredmények világosan elkülöníthetőek: 1. Vezetői támogatás a franciáknál, a koreaiaknál és a skandinávoknál egyértelműen előrejelzője volt a beilleszkedésnek 2. A németeknél és a koreaiaknál a munkatársak támogatottása volt hangsúlyos. 3. Az anyaországból jövő szervezeti támogatás a skandinávoknál volt meghatározó a beilleszkedés tekintetében. 4. A társas támasz minden nemzetnél jelentős volt, kivéve a koreaiaknál. 5. A kultúraközi tréning korreláció jelentős a németeknél és a franciáknál. 6. A társas eligazodás képessége a franciáknál és a skandinávoknál jelentős. 7. A kommunikációra való hajlandóság a németeknél a skandinávoknál és a koreai mintában jelentős. 8. A stressz tűrés a franciáknál és a koreaiaknál jelentősen befolyásoló. 9. Végül az Indiában töltött idő csak a franciáknál volt jelentős hatású.

A0D0A7620D9F%40sessionmgr5+dbs+aph+cp+1+9C56&_us=hs+True+cst+0%3B1%3B2+or+Date+ss+ SO+sm+KS+sl+0+ri+KAAACBTB dstb+KS+mh+1+frn &_usmtl=ftv+True+137E&_uso =hd+False+tg%5B0+%2D+st%5B0+%2Dthe++effect++of++dutch+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+m db%5B0+%2Dimh+DFBC&fi=buh_ _AN&lpdf=true&pdfs=&tn=&tp=PC&es=cs%5Fclient%2Eas p%3FT%3DP%26P%3DAN%26K%3D %26rn%3D4%26db%3Dbuh%26is%3D1382%2D340X%26 sc%3D%26S%3D%26D%3Dbuh%26title%3DInternational%2BNegotiation%26year%3D2004%26bk%3D S&fn=1&rn=4&bk=S&EBSCOContent=ZWJjY8Pe9HePprdrs9via6Gmr4CPp7aFpKa5e6WWxpjDpfKBoK 60hKKqrbjQ3+151N7uvuMA&an= &db=buh& Német és holland kultúra hatása a tárgyalási stratégiára: Feltáró kutatás innováció- és termelésmenedzsment kontextusban Ulijn – Lincke – WynstraA International Negotiation No. 9, 2004 A termelésmenedzsment (OM) szigorúan szabályozott, erősen formalizált működési terület a vállalatnál, míg az innovációmenedzsment (IM) kreativitást igénylő, rugalmasan szabályozott. Hofstede szerint a németek a hollandokhoz képest maszkulin karakterűek -ebben erős az eltérés.

Hipotézisek H1: A német tárgyalókban erősebb az együttműködési készség OM mint IM kontextusban. H2: A holland tárgyalókban erősebb az együttműködési készség IM mint OM kontextusban.

Kísérlet Szimulált üzleti szituációkban kellett holland és német diákoknak tárgyalást folytatniuk. A tárgyalások anyagának elemzésében két módszert használtak: 1. speech act analysis nem-együttműködő magatartásra utaló jelek: pl. kritika, tagadás, kifogások stb. együttműködő magatartásra utaló jelek: elfogadás, megerősítés, bizalomkeltés stb. általános beszédaktusok: visszakérdezés, magyarázás, javaslat stb. metakommunikatív beszédaktusok: összegez, következtet, ígér, pontosít stb.

Kísérlet 2. személyes névmás használat megfigyelése

Európa – vezetők egymás közt „UPS Europe Business Monitor” A kutatás leírása: A UPS logisztikai konszern megbízásából elkészített európai országok üzleti életet tanulmányozó kutatás. A gazdasági fellendüléssel valamint az Európai Unió kibővítésével kapcsolatos várakozásokat méri fel, valamint az üzleti szokásokat és a vállalati kultúra sajátosságait is megvizsgálta. Célja azoknak a dolgoknak a jobb megértése, melyek az üzleti döntéseket vezetik Európában és a világon. Megkérdezték a résztvevőket az új tagok státuszáról, a kihívásokról és a jutalmazási rendszerről, egyes munkaszokásokról és arról, hogyan látják a jövőben az európai üzleti életet.

Néhány adat a kutatásból 1453 üzleti vezetőt kérdeztek Európa „csúcs” vállalatai képviseletében Az adatok 2003 szeptember-november között lettek felvéve Bizonyos jelenségek elterjedtségét, a lehetséges változásokra vonatkozó jóslatokat is vizsgáltak. Részt vevő országok: B., F., NL., S., UK. Alkalmazottak száma a vizsgált vállalatoknak átlagosan: 3.400

A legfőbb eredmények az üzleti gyakorlatra vonatkozóan A vizsgált vállalatok háromnegyed része „füstmentes környezetet” biztosít. Angliában teljesen kiszorult a cigaretta. Spanyolországban és Németországban a vállalatoknak csak a fele füstmentes. Minden második vállalatot jellemzi a „szociális felelősségvállalás”. A gazdasági visszaesés ellenére kevéssé csökkentették az üzleti vezetők a személyes kiadásaikat. Kevesebb, mint a fele állította a megkérdezetteknek, hogy több időt tölt a munkájával mint a családjával vagy szabadidős tevékenységgel.

A vizsgált területek Üzleti hangulat Európában: Pl.: - Változott-e az üzleti élet az iraki események hatására? - 12 hónap múlva vállalatuk üzleti helyzete ugyanolyan, jobb vagy rosszabb lesz? Üzleti kilátások Európában Pl. - Melyik európai ország fogja elérni a legjobb gazdasági eredményeket a közeljövőben? - Országának következő 5 évben a világnak mely területe lesz a legfontosabb üzleti partnere? Üzleti gyakorlat. Vezetői viselkedés

Üzleti gyakorlat 1. Az alábbi „jelenségek” közül melyek elterjedtek a vállalatodnál? Eredmények: 1. Füstmentes környezet és rugalmas munkaidő 2. A munkahelyi viselet egyre lazább 3. A gyermekvállalással kapcsolatos programok még mindig alacsony prioritása

Üzleti gyakorlat 2. Közösségi Szociális felelősségvállalás (CSR) vállalaton belül Megvizsgálták: - létezik-e; - van-e ennek írott formája; - éves jelentésben szerepelnek-e erre vonatkozó adatok; - milyen konkrét beruházások történnek a rendszerbe. Több mint 40%-a a vizsgált vállalatoknak rendelkezik szociális rendszerrel (CSR) A legtöbb Brit vállalat ezt írásos formában tárolja A vizsgált olasz populáció egyharmada nem rendelkezik CSR rendszerrel; számuk tovább növekszik.

Üzleti gyakorlat 3. Milyen dolgozói juttatások járulnak hozzá leginkább az üzleti hozadékhoz (megtartás, elbocsátás)? 1. Vállalati nyugdíj rendszer 65% 2. Rugalmas munkaidő 45% 3. Vállalati egészségbiztosítás 41% 4. Vállalati részesedés 35% 5. Vállalati autó 32% 6. Nem specifikus vállalati oktatás/tréning 29% 7. Gyermekekről való gondoskodás lehetősége 13% 8. Vállalaton belüli sport lehetőségek (pl. edzőterem) 3% Az olaszok és az angolok különösen preferálják az egészségbiztosítás meglétét. A franciák a vállalatban való részesedést preferálják, míg a belgák az irányításban való minél magasabb részvételt.

Üzleti gyakorlat 4. Mi a legkevésbé kedvelt része a munkának? 1. A hosszú üzleti megbeszélések 40% 2. A hosszú munkaidő 39% 3. A magasan képzett munkatársak megtalálásának nehézsége 30% 4. Magánéleti dolgokkal való foglalkozás 26% 5. Fárasztó üzleti utak 23% 6. „Kísérő funkciók” teljesítése (pl. vállalati bulik) 13% 7. Elkülönülés 12% A britek panaszkodtak leginkább a üzleti utak okozta nehézségekre. A spanyol üzleti elit érzi magát a legizoláltabbnak.

Vezetői viselkedés 1. A jelenlegi gazdasági helyzet következményeként visszaszorította-e a kiadásait az alábbi területeken? 1. A gazdasági recesszió ellenére az üzleti vezetők kétharmada nem szorította meg a kiadásait. 2. Megszorításokat legkevésbé a belgák tettek. 3. A franciák és a németek jóval kevesebbet költenek gasztronómiai élvezetekre és utazásokra, mint korábban.

Vezetői viselkedés 2. Megváltozott-e a prioritása az üzleti és magánélete között a karrierje folyamán? Nem egészen a fele a megkérdezetteknek tölt több időt a munkájával, mint privát életével. A vezetők leginkább Németországban töltenek több időt munkával, mint privát tevékenységekkel (54%) A hollandok úgy ítélik meg, hogy több időt töltenek családjukkal vagy/és magukkal, mint korábban (35%). Legkevésbé változott múltbeli viselkedésükhöz képest a helyzet.

Vezetői betekintés 3. Mi a kedvenc étele? Az európaiak többnyire „nacionalisták” az ízeket tekintve. A spanyolok, franciák és olaszok ragaszkodnak leginkább a megszokott ízekhez. Az olaszok preferálják leginkább saját nemzeti ételeiket. Az angolok szeretik leginkább a keleti ízeket, a spanyolok a legkevésbé.

Vezetői betekintés 4. Amikor 8 éves volt, mi szeretett volna lenni? 1. Atléta 2. Pilóta, asztronauta 3. Orvos, ápolónő 4. Üzleti vezető, vállalkozó 5. Művész, előadóművész 6. Vonat, traktorvezető 7. Tanár 8. Tűzoltó, rendőr 9. Politikus, ügyvéd, újságíró 10. Mérnök, kutató 11. Építész

Üzleti gyakorlat 5. Milyen tanácsokat adna diákoknak, hogy előkészítsék a karrierjüket? 1. Tanulj nyelveket! 2. Légy mobilis és rugalmas! 3. Szerezz minél több élettapasztalatot! 4. Általános és átfogó képzésben vegyél részt! 5. Dolgozz önkéntesen is!

Köszönöm a figyelmet!