STILUSELMÉLETEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Etikai Kódex.
Advertisements

Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
A tanári munka értékelése
Csoport munka.
Csoportok (teamek) a projektben. A projekt végrehajtására alakult csoport (team) azokból a szakemberekből áll, akik a projektben a munkát végzik. Ennek.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
A koragyermekkori nevelésről
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A harmadik erő elméletei
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Büntetés-végrehajtási
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A tanulók társas helyzete az iskolában
KONFLIKTUSMODERÁLÁS n SZÜKSÉG- SZERŰEK n TERMÉSZETESEK n DEMOKRATIKUS EGYÜTTÉLÉS  TÖBB KONFLIKTUS  KRITIKUS ÉRTÉKIG!!
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Közönségkapcsolatok (PR)
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Könyvtári teljesítménymérés
Egyéni döntések a szervezetben
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Minőségdíjak.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Tanuló szervezet.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Kommunikáció a szervezetben
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Hatáskör modell 5. HAM.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Az intézményi felkészülés módszertana 14. előadás.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
12. óra Kenőpénz és korrupció.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

STILUSELMÉLETEK

STÍLUS ELMÉLETEK K. Lewin 1936-ban csoportmunka kutatásai a csoporton belüli együttműködési stílusokra koncentrálódott. Kísérleti alapon 3 jellegzetes típust értelmezett: Autokratikus egy személy irányít, a többi végrehajt, feladat értelmezés, feladat meghatározás, feladat kiosztás, koordináció, megoldás ellenőrzés, konzultáció, határidő tartás, integrálás, egyoldalú kommunikáció

STÍLUS ELMÉLETEK Demokratikus Laissez-fair, szabad kezet adó stílus Egy személy foglalja össze a többség véleményét Kétoldalú, illetve multilaterális kommunikáció Laissez-fair, szabad kezet adó stílus Jó képességű egyének, önállósult feladatmegoldása, minimális koordinációval

Lewin a kísérleteiket értékelve arra a megállapításra jutott, hogy: STÍLUS ELMÉLETEK Lewin a kísérleteiket értékelve arra a megállapításra jutott, hogy: a leghatékonyabb az autokratikus vezetésű stílust elfogadó csoport, illetve vezetési stílus volt, a legnagyobb élményt adó, s így a legnépszerűbb a demokratikus vezetés volt, a legeredménytelenebbnek a szabad kezet adó vezetési stílus bizonyult. Lewin kísérletei világossá tették, hogy a feladat felbontás és szétosztás szakmai kérdés, s a vezetés elmélet tekintetében elsődlegesen nem erre, hanem az ún. „figyelem”-re – ami alatt a vezető és a vezetettek közötti kapcsolatot értjük – kell koncentrálni.

STÍLUS ELMÉLETEK Likert osztályozása Kizsákmányoló – parancsoló Autokratikus stílus: Kizsákmányoló – parancsoló Jóakaratú – parancsoló

DÖNTÉSI FOLYAMAT Dkr. Mv A B C N . 1 Sz Pr.d Ma D Sz U V E Döntés Döntés-előkészítés Megvalósítás

DÖNTÉSI FOLYAMAT I. Információ felvétel: a vezetőt különböző ügyek, események, jelenségek hatásai érik. Sz. Szelekció a felvett információk közül: a lényegi és lényegtelen információk elkülönítése, mire kell reagálnom helyzet vizsgálata. Pr.d. Probléma definiálása: mi az a lényeges kérdés, ügy, amivel kapcsolatban cselekedni kell. Ma. Modell alkotás: rendszerezett, az ügy probléma minél teljesebb körű áttekintésére alkalmas gondolati, döntési … stb. modell. Mv. Megoldási változatok képzése: az adott probléma megoldási változatainak, verzióinak felvázolása. Dkr. Döntési kritériumok meghatározása: a változatok, a cselekvés szempontjából lényeges minősítő kritériumok, szempontok

DÖNTÉSI FOLYAMAT D. Döntés: egy, a kritériumok alapján legmegfelelőbb változat kiemelése. Sz. Szervezés: a megvalósítandó változat minden lényeges személyi, tárgyi, módszertani, financiális elemének meghatározása, azok térbeni és időbeli alrendszerének átgondolása és összerendezése U. Utasítás kiadása: a feladatok végrehajtásának elrendelése felelős, határidő megjelölésével V. Végrehajtás: a tevékenységek realizálása E. Ellenőrzés: minden elemi fázis és feladat végrehajtásának nyomon követése, számonkérése, elszámoltatása

DEMOKRATIKUS STÍLUS Döntéselőkészítés demokratizálása  konzultatív stílus Döntéselőkészítés és döntés demokratizálása  konszenzusos stílus Döntéselőkészítés, döntés és megvalósítás demokratizálása  ?

Lasses-fair vezetői típus DÖNTÉSHOZÓI TÍPUSOK Döntés minősége Döntés fogadtatása alapján Döntés fogadtatása „Jófiú” vezetői típus Team vezetői típus Magas Lasses-fair vezetői típus Főnök vezetői típus Alacsony Döntés minősége Alacsony Magas

DÖNTÉSHOZÓI TÍPUSOK Hadd menjen! elv mindenben csak átmenetileg fogadható el Főnök típus: jó szakmai színvonalú döntések, de magát nem tudja (akarja) elfogadtatni „Jófiú”: csak a népszerűség és az ütközésmentes légkör fontos Team vezető mindkét szempontot magas szinten ötvözi

OHIO MODELL

VEZETETTEKRE VONATKOZÓ FELFOGÁSOK – X-ELMÉLET A vezetettek természetüknél fogva lusták, ha nem kényszerítik őket, akkor kerülik a munkát A vezetetteknek nincsenek ambícióik, nem vágynak felelősségre; jobban szeretik, ha irányítják és ellenőrzik őket A vezetetteket a szervezet céljai nem ösztönzik A fiziológiai és biztonsági szükségletek hatnak ösztönzőleg Autokrata szemlélet  A vezető mindent elrendez.

VEZETETTEKRE VONATKOZÓ FELFOGÁSOK – Y-ELMÉLET A vezetettek a munkát természetesnek tekintik, ha erre megfelelőek a feltételek. Az emberek viszonya a munkához csak azért rossz, mert rossz tapasztalatokat szereztek A vezetettek magasabb rendű szükségleteikkel is ösztönözhetőek, ilyen például az önállóság, önmegvalósítás stb. A vezetettek szívesen vállalnak nagyobb felelősséget, ha perspektívát látnak Demokratikus  emberközpontú

VEZETETTEKRE VONATKOZÓ FELFOGÁSOK – Z-ELMÉLET Biztosítsunk az embereknek hosszú távú foglalkoztatást, „családias” légkört munkatáraikkal, vezetőikkel és egyértelmű célokat  kötődni fognak a céghez Vonjuk be őket az őket érintő döntésekbe  participáció elfogadás Igényeljük, hogy az egyének, mint a „nagy csapat” fontos tagjai, egyénileg vállaljanak felelősséget  személyes fejlődés elősegítése A bizalom és a tisztesség légkörének kialakítása  morális értékrendrendekre épülő kapcsolatok A hierarchikus viszonyok feloldása, csoportban dolgozás feltételeinek megteremtése  team építés A teljesítmény menedzsment az értékelés tekintetében a szocializáltság, magatartási aspektusok erősítésére törekszik  szervezeti empáthia A csoport dominanciája az egyén helyett, szervetei kultúra  nemzeti kultúra

VEZETETTEKRE VONATKOZÓ FELFOGÁSOK – R-ELMÉLET Minden embernek szüksége van: Szeretetre (megerősítés) Méltóságérzetre (értékelés) Tiszteletteljes bánásmódra (az önálló értékek és teljesítmény elismerése Az előző három fogalom együttesen önbecsülés kifejlesztése kedvezően befolyásolja a vezetettek szellemét, munkájuk minőségét, termelékenységét A vezetők és követőik viszonyában nem a szembenállás, hanem a kölcsönös tisztelet és az egymással való törődés jellemző

VEZETETTEKRE VONATKOZÓ FELFOGÁSOK – R-ELMÉLET A vezetők és vezetettek közötti viszony a termelékenység és a minőség alakításának döntő elemévé válik Az emberek vágynak arra, hogy keményen dolgozzanak és eredményeket érjenek el Ha az embereket olyan értékrendek közé helyezzük, amely érzékeny az emberi értékekre, együttműködővé válnak, kifejlődik az alkotó szellem A vezetés az emberi értékek mentén közelít és kezeli a személyeket R-elmélet az emberi értékekre épülő vezetés elméleti felfogása