MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának mérésére alkalmas mérőeszköz fejlesztése Korom Erzsébet SZTE Neveléstudományi Intézet Nagy Lászlóné SZTE Biológia Szakmódszertani Csoport B. Németh Mária MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport ● elemeinek mérésére alkalmas mérőeszköz fejlesztése, Kutatási célok A természettudományos műveltség ● elemei közötti kapcsolatok feltárása. Hipotézisek ● A tanulóknak könnyebb a hagyományos tudásszintmérő feladatok megoldása, mint az ismeretek alkalmazását, transzferálást igénylőké. ● Nincs szignifikáns különbség a fiúk és a lányok teljesítményében. ● A teszten nyújtott teljesítmény összefügg a tanulók olvasás és matematikai tudásával.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport A kutatás előzményei ● A természettudományos ismeretek megértésének, a fogalmak fejlődésének kutatási eredményei ( Nagy L-né, 1999, 2006; Korom, 2005, 2013) ● A IEA- és a PISA-vizsgálatok tapasztalatai ● A természettudományos ismeretek alkalmazásának vizsgálata hétköznapi jelenségek magyarázatában (B. Németh, 2013) ● A természettudományos műveltség modelljei (pl. Bybee, 1997; Hackling és Prain, 2008)
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport MINTA Adatfelvétel: május 6. évfolyamon Országos reprezentatív minta 172 iskola 297 osztály 5915 tanuló Fiú – lány arány: 50,9% : 49,1%
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Mérőeszköz
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Tantárgyi
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Alkalmazási
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Tantárgyi
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Alkalmazási
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Empirikus mutatók
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Teljesítmények eloszlása
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Teljesítmények eloszlása
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Az összetartozó itemek eredményei
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Tantárgyi 52%p
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Alkalmazási 40%p
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Tantárgyi 57%p
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Alkalmazási 9%p
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport 63%p 36%p 38%p 14%p
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Összefüggések
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Összegzés ● Szorosabb az összefüggés a matematikai tudással, mint az olvasási képesség fejlettségével. ● Az alkalmazási részteszten szignifikánsan jobb eredmények születtek. ● A fiúk és lányok teljesítménye között nincs szignifikáns különbség. ● Feladatok szintjén összetettebb a kép. A teljesítmény függ a feladat típusától, kontextusától, a megoldáshoz szükséges kognitív művelettől.
Köszönjük a figyelmet! MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport Korom Erzsébet Nagy Lászlóné B. Németh Mária m