Piacok áttekintése Kis és középvállalkozások üzleti tervezése Vilmányi Márton SZTE GTK Marketing-Menedzsment Tanszék 2004. 03.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Megújulók: mekkora támogatást érdemelnek? Dr. Gács Iván egy. docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
Advertisements

Mikroökonómia szeminárium 4. Termelés elmélet
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1.A gazdaság és az infrastruktúra fejlesztése, a foglalkoztatottság növelése 1.1 Mezőgazdasági és élelmiszeripari tevékenység fejlesztése •Biotermékek.
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Az üzleti terv.
Teljesítménytervezés
Beruházási projektek dokumentációja
Verfasser · weitere Angaben
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Készítette / Author: Tuska Katalin
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Vállalkozás, vállalkozók
Munkaerő és Létszám tervezés
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Mekkora készletet tartsunk?
A külső környezet elemzése
Településmarketing Értékaudit.
Előnyök és alkalmazási területek
Teljesítménymérés és értékelés
Családi vállalkozás.
Folyamatok fejlesztése, kiegyensúlyozása Venter Lóránt
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
IT outsourcing előkészítése - ahogy egy tanácsadó látja Kontra József Igazgató
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, május 15. Tőkefinanszírozás.
Miért felügyeljük az ügyfélkörnyezetet? Tervezési segédlet Ügynök nélküli felügyelet A fontos ügyfelekről Riportok, trendek és amit ezekből tanulhatunk.
Kérdések a második zh-hoz
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
2007. február 15. Szikora Péter - Controlling - Költségek 1 Controlling Költségek osztályozása.
A vezető mint sikertényező szerepe egy középvállalkozás
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
Ugrás az első oldalra Pályázatmenedzsment Rácz József tanácsadó Készült a NFGM támogatásával, a KKC-2007-K projekt keretében.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Hogyan, és miért gondolkozzunk vállalkozóként rendszerben az üzleti tervezés során és a gyakorlatban? „Ötletből pénzt”
2. Előadás Tervezés, Tényezőkre bontás
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Vállalkozásmenedzsment I.
A csemegekukorica termesztésének üzemgazdasági elemzése egy integrátor példáján keresztül VIVIEN KEREKES Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
„INTERREGIONAL INNOVATION SYSTEM IRIS L00049” c. projekt WP2 MUNKACSOMAG – INTERREGIONÁLIS KKV FEJLESZTÉS IRIS INNOVATÍV ÜZLETI ÖTLET ÉRTÉKELŐ MÓDSZER.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
Termékdíj Zsófi és Chubby. Termékdíj törvény évi LVI. törvény  10/1995. (IX.28) KTM rendelet általánosságban fogalmazza meg a kötelezettségeket.
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
Tanulási görbék.
Kapacitástervezés.
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Piacok áttekintése Kis és középvállalkozások üzleti tervezése Vilmányi Márton SZTE GTK Marketing-Menedzsment Tanszék

Témavázlat Célok kijelölése A piacok elemzésének kiindulópontja: hol is fogunk tevékenykedni Beszállítói piacok Munkaerő piacok Tőkepiacok Értékesítési piacok Erőforrások számba vétele, elemzése A szeminárium feldolgozásának alapjául szolgál: (1) Szirmai Péter: 10 Lecke az üzleti tervezésről

A cél(ok) meghatározása... (0) Kiindulópontunk mindig az „ötlet(ek)”, aztán szakadjunk el tőle, nehogy lekorlátozzon minket! (1) Fogalmazzuk meg a problémá(ka)t, amire választ keresünk, amennyiben ezt nem ismerjük kevéssé fogjuk a választ is megtalálni! (2) Fogalmazzuk meg az igényt, amit ki akarunk elégíteni. A mit a lényeg, nem a hogyan! (3) KKV-k esetében a középpontban a piaci GAP áll, ami nem biztos, hogy teljesen új, inkább újszerű! (4) Nem biztos, hogy egyetlen szóban meg tudjuk fogalmazni a célunk; ne rettenjünk meg a legnagyobb baj ami történhet, hogy van jövőképünk! (5) Határozzuk meg a jelen helyzetben elérendő célokat, és helyezzük el a jövőképben! (6) Fogalmazzuk meg mindezt egy mondatban, ez lesz a mankónk, a jó barát akihez mindig visszatérünk! (7) Fejtsük ki, az egyes összetevők alatt mit értünk! Ne felejtsük az agyunk nem káptalan, érdemes a későbbiekre is gondolni!

A piacok elemzésének kiindulópontja Iparág: olyan vállalatok csoportja, amelyek egymást megközelítőleg helyettesíteni képes termékeket állítanak elő Iparág azonosítása: Statisztikai alapú azonosítás Iparág jellemzése: elemzési eszközök segítségével

Példa beszállítói piacok elemzésére Fagylalt kereskedelembe szeretnénk fogni! Melyek lehetnek azok a szempontok, melyek alapján a beszállítói piacunkat jellemezni vagyunk képesek? Hogyan, milyen folyamat mentén elemeznénk a beszállítói piacunkat?

Példa munkaerő piacok elemzésére Könyvelési tevékenységbe szeretnénk fogni! Melyek lehetnek azok a szempontok, melyek alapján a munkaerőpiacot jellemezni vagyunk képesek? Hogyan, milyen folyamat mentén elemeznénk a munkaerőpiacot?

Példák értékesítési piacok elemzésére Példa 1.: Pályázatíró vállalkozást szeretnénk alapítani! Milyen piacokat, és milyen szempontok szempontok szerint érdemes mérlegelni, mielőtt a tevékenységbe fogunk? Milyen szempontok szerint lehet érdemes szegmentálnunk? (vagy legalábbis ezen eltűnődnünk) Példa 2.: A CAF rendszer bevezetésének elősegítésére szeretnénk létrehozni tanácsadó vállalkozást. Milyen piacokat, és milyen szempontok szempontok szerint érdemes mérlegelni, mielőtt a tevékenységbe fogunk? Milyen szempontok szerint lehet érdemes szegmentálnunk? (vagy legalábbis ezen eltűnődnünk) Példa 3.: Élelmiszer kereskedelmi üzletet kívánunk létrehozni! Milyen piacokat, és milyen szempontok szempontok szerint érdemes mérlegelni, mielőtt a tevékenységbe fogunk? Milyen szempontok szerint lehet érdemes szegmentálnunk? (vagy legalábbis ezen eltűnődnünk)

További ajánlott elemzési szempontok vállalkozásoknál konkurencia elemzésére - Milyen a cég környezete (Forgalmi viszonyok, elhelyezkedés, stb.) - Milyen a cég külső képéről alkotott első benyomás? - Milyenek a fizikai adottságai? - Első benyomásra milyenek az értékesítők? - Mennyire szakszerű az esetleges üzlet berendezése? - Közlekedési utak megfelelőek-e (az üzleten belül, és kívül)? - Milyen az árukészlet? - Mennyire elégségesek a kiszolgáló létesítmények? - Mennyire tűnik a cég szervezettnek? - Mennyire látszik jónak, vagy rossznak a menedzsment? Miben? - Mennyire erős a vonzás? Mennyire erős a késztetés az újravásárlásra? - Mekkora lehet a vevőkör? A forgalom? - Mennyire jellemzője a cégnek a jó üzletmenet? Vagy csak a megélhetésért küzd?

Erőforrások számba vétele

Erőforrások felhasználásának hatékonysága Technikai hatékonyság Gazdasági hatékonyság Potenciális output Tényleges output Elégtelen technikai hatékonyság Input időegység alatt Output időegy- ség alatt Tényleges költség A lehető legalacsonyabb költség Az elégtelen gazdasági hatékonyságból származó veszteség Időegységre eső output Átlagos összköltség (Önköltség)

Erőforrások helyettesíthetősége - Példa 100 db elektronikai részegység szerelése 4 féle alternatívával (technológiával): I. számítógéppel támogatott gyártás (CAM) keretében 1 fő elegendő a folyamat felügyeletére II. Folyamatrendszerű gyártás keretében specialisták végeznek el műveleteket III. Csoportmunka keretében, amikor a munkások egyes csoportjai állítják elő a termékeket IV. Kisipari módszerrel, amikor mindenki kompletten, a teljes műveletsor elvégzésével állít elő terméket Technológiai módszerA szükséges input mennyisége (egység) MunkaTőke I.1100 II.1010 III IV.1005 EsetekEgységnyi munka költségeEgységnyi tőke költsége Ft5000 Ft Ft50 Ft 3.10 Ft1000 Ft