Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Project Planning (PP) Projekt Tervezés
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Szoftver minőség és menedzsment Mérés és elemzés Sziládi Zoltán.
A projektmenedzsment funkciói és területei
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szoftvertechnológiai Konferencia november 6.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlődési irányai
Szabványok és ajánlások az informatikai biztonság területén
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
szakmérnök hallgatók számára
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
CMMI - VALIDÁCIÓ Suba Gergely.
Biztonságos szoftverfejlesztés kipipálva!? TickIT követelmények
A minőségmenedzsment általános kérdései a szoftveriparban - szakmai kihívások a szállítói és a vevői oldalon Dr. Balla Katalin Minőségmenedzsment a szoftveriparban.
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
KONFIGURÁCIÓKEZELÉS è A projektirányítás a költségekkel, erőforrásokkal és a felhasznált idővel foglalkozik. è A konfigurációkezelés pedig magukkal a termékekkel.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Dr. Balla Katalin HTE- „Minőségi szoftver – a terméktanúsítás jelentősége, a tanúsítvány megszerzése” c. konferencia Folyamatok a termékminőség.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Irányítás Menedzsment funkciók.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Tudásmenedzsment modellekről általánosan
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával 2006.05.03. Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom A Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Szoftverminőség Mi a szoftverminőség? A szoftver jó, ha … … időben elkészül … olcsó … azt csinálja, amit a felhasználó szeretne … a nap 24 órájában rendelkezésre áll … barátságos, könnyen tanulható … maximum 5 sec alatt mindig válaszol …kódja érthető, könnyen karbantartható …új környezetben könnyen telepíthető … ? 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Szoftverminőség Nem „egy – és – egyetemes”, nem állandó… Függ a konkrét helyzettől Minőségi profilt kell meghatározni minden esetben! A minőségi profil kialakításakor ismerni kell a szoftverminőség fontos elemeit és a létező megközelítéseket A cég konkrét igényeinek megfelelő elemeket és megközelítéseket kell kiválasztani 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftverminőségi modellek GQM Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők ISO 9126 IFPUG, MkII, Cosmic ISO 9001:2000 CMM / CMMI SPICE (ISO 15504) ISO 12207 TSP, PSP Cobit AQAP ITIL BS7799 PM módszertanok Fejlesztési módszertanok Tesztelés People CMM Weinberg... 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés A szoftvergyártás folyamatának bizonyos elemeire koncentrál, fejlődési irányt mutat, sok korábbi tapasztalatot használ fel... Elvek: Crosby 1979, Juran 1988, Deming 1986, Humphrey 1989 Már az 1980-as években rájöttek, hogy vannak „érettebb” és „kevésbé érett” folyamatok. Bizonyos kritériumok alapján vizsgálják a szervezetet és / vagy annak bizonyos vonatkozásait A vizsgált területek jellemzői szerint a szervezetet / vizsgált folyamatot bizonyos érettségi szintre sorolják 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés A szoftver folyamat érettsége: Annak mértéke, hogy egy folyamat mennyire pontosan meghatározott, vezérelt, mért, ellenőrzött és hatékony. [Paulk]. A szoftverfolyamat érettsége megmutat(hat)ja, hogy a folyamat képes-e jó minőségű terméket előállítani, a költség- és időkeret betartásával. Az érett szoftver folyamat: Meghatározott (definiált), vezérelt, mért, ellenőrzött, hatékony és javulásra képes. 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftverfolyamat-fejlesztési modellek Lépcsős modellek (staged models) a teljes szervezetet vizsgálják foglalkoznak: vezetési és műszaki folyamatokkal, az alkalmazott technológiával, magával a szervezettel… …SW-CMM Folytonos modellek (continuous models) az egyes folyamatokra (és nem a teljes szervezetre) állapítanak meg képességi szinteket bizonyos jellemzők alapján a modell alkalmazója maga döntheti el, hogy milyen folyamat képességét szeretné vizsgálni …SPICE / ISO 15504 (felhasználja az ISO 12207-et) „Kombinált”, integrált modellek ötvözik a kétféle modellt, a bizonyítottan hasznos elemeket kiválasztva …CMMI® 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® modell Capability Maturity Model Integration http://www.sei.cmu.edu/cmmi/ Capability Maturity Model Integration, Version 1.1.Continuous representation. Staged representation. December 2001. Internet: http://www.sei.cmu.edu/cmmi/products/ippd/model-components-word.html 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával 2006.05.03. A CMMI® célja A szoftverfejlesztésben, rendszerfejlesztésben és termékfejlesztésben leggyakrabban alkalmazott modellek nevezetesen: 1. Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) 3. Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v0.98 összevonása egyetlen modellé /szabvánnyá, amelyet minden szervezet használhat a folyamatjavításban. A modell az ISO/IEC) 15504 Technical Report for Software Process Assessment-ben leírt modellen is kompatibilis 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® modell elemei Mindkét megjelenítésben / megközelítésben: Folyamatok / folyamatcsoportok (Process area) Sajátos célok (Specific goals) Sajátos gyakorlat (Specific practices) Általános célok (Generic goals) Általános gyakorlat (Generic practices) Lépcsős megjelenítésben / megközelítésben: Általános jellemvonások (common features) a végrehajtáshoz szükséges elkötelezettség, képesség, a bevezetés irányítása, a bevezetés ellenőrzése (commitment to perform, ability to perform, directing implementation, verifying implementattion) Érettségi szintek (Maturity levels) Folytonos megjelenítésben Képességi szintek (Capability levels) 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

A CMMI® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimizing Az érettségi szint a szervezet egészére vonatkozik A képesséi szint a folyamatokra vonatkozik 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® folyamatai Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM Projekt tervezés- (Project Planning - PP Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD Műszaki megoldás - Technical Solution -TS Termék integráció - Product Integration- PI Ellenőrzés – Verification - VER Végellenőrzés – Validation -VAL Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment-Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® folyamatai A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben Equivalent staging Ekvivalens fokozatok kialakítása, besorolás ekvivalens fokozatok szerint, ekvivalens besorolás 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben Projekt menedzsment (Project Management) Folyamat menedzsment (Process Management) Fejlesztés (Engineering) Support Legtöbb esetben vannak alapfolyamatok (basic processes) és magas szintű folyamatok (advanced processes). 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben Projekt menedzsment Cél: A projekt irányítási tevékenységeket tartalmazza, amelyek a tervezéssel, követéssel és vezérléssel foglalkoznak. A projekt menedzsment csoport folyamatai Project Planning Project Monitoring and Control Supplier Agreement Management Integrated Project Management for IPPD Risk Management Integrated Teaming Integrated Supplier Management Quantitative Project Management 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben Folyamat menedzsment Célja: A folyamat menedzsment a projektek közötti / projekteken kívüli tevékenységekkel foglalkozik, ideértve a folyamatok meghatározását, tervezését, erőforrás igényeik kielégítését, közzétételét, bevezetését, követését, ellenőrzését, auditálását, mérését és javítását. Folyamat menedzsment csoport folyamatai: Organizational Process Focus Organizational Process Definition Organizational Training Organizational Process Performance Organizational Innovation and Deployment 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben Fejlesztés Cél: A fejlesztési folyamatok a szoftver- és rendszerfejlesztésben alkalmazott fejlesztési és karbantartási folyamatokat jelentik. A fejlesztési folyamatok csoportjába tartozó 6 folyamat szorosan kapcsolódik egymáshoz. A fejlesztési folyamatok Requirements Management Requirements Development Technical Solution Product Integration Verification Validation 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben Support Cél Az ebbe a csoportba tartozó folyamatok a fejlesztési és karbantartási folyamatokat támogatják. Olyan folyamatok tartoznak ide, amelyeket más folyamatok végrehajtásuk kapcsán érintenek. Support folyamatok: Configuration Management Process and Product Quality Assurance Measurement and Analysis Decision Analysis and Resolution Organizational Environment for Integration Causal Analysis and Resolution 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatok, SG, SP példák SG 1 Követelmények menedzselése (REQM) SP 1.1 Követelmények megértésének elérése SP 1.2 A követelményhez kapcsolódó elkötelezettség elérése SP 1.3 Követelményváltozás menedzselése SP 1.4 Kétirányú követhetőség fenntartása SP 1.5 A projekt munka és követelmények közötti ellentmondások azonosítása 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatok, SG, SP példák Konfigurációmenedzsment (CM) SG 1 Alapkonfigurációk létrehozása SP 1.1 Konfigurációs elemek azonosítása SP 1.2Konfigurációmenedzsment rendszer létrehozása SP 1.3Alapkonfigurációk létrehozása vagy kibocsátása SG 2 Változáskövetés- és ellenőrzés SP 2.1Változáskérések követése SP 2.2Konfigurációs elemek ellenőrzése SG 3 Integritás biztosítása SP 3.1 Konfigurációmenedzsment - feljegyzések készítése SP 3.2 Konfigurációs auditok végrehajtása 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatok, SG, SP példák Projekt tervezés SG 1 Becslések végzése SP 1.1 A projekt scope becslése SP 1.2 Munkatermékek és feladatok jellemzőire vonatkozó becsléseinek meghatározása SP 1.3 Projekt életciklus meghatározása SP 1.4 A ráfordítás és költség becslés elvégzése SG 2 Projekt terv kialakítása SP 2.1 Költségvetés és ütemterv meghatározása SP 2.2 A projekt kockázatainak azonosítása SP 2.3 Adatmenedzsment tervezése SP 2.4 Projekt erőforrások tervezése SP 2.5 Szükséges tudás és szakképzettség tervezése SP 2.6 Érintettek bevonásának terve SP 2.7 A projekt terv meghatározása SG 3 A tervhez való elkötelezettség kialakítása SP 3.1 A projektre hatással lévő tervek szemléje SP 3.2 A munka és erőforrásszintek egyeztetése SP 3.3Tervkötelezettség elérése 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatok, SG, SP példák Mérés és elemzés (MA) SG 1 Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása SP 1.1 Mérési célkitűzések meghatározása SP 1.2 Mérések specifikálása SP 1.3 Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálása SG 2 Mérési eredmények szolgáltatása SP 2.1 Mérési adatok gyűjtése SP 2.2 Mérési adatok elemzése SP 2.3 Adatok és eredmények tárolása SP 2.4 Eredmények közzététele 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Folyamatok, SG, SP példák SG 1 Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése SP 1.1 Folyamatok objektív értékelése SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése SG 2 Objektív betekintés nyújtása SP 2.1 Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása SP 2.2 Feljegyzések készítése 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Folyamatok, GG Általános célok és az ezekhez kapcsolódó általános gyakorlatok GG1: Sajátos célok elérése (Achieve Specific Goals) (gyakorlatilag: a folyamat létezik, végrehajtják, eleget képes tenni alapvető céljainak) GP1.1.Alapgyakorlatok végrehajtása( Perform base practice) (végrehajtják a folyamatot) 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Folyamatok, GG GG 2 Egy menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Managed Process) GP 2.1 Szervezeti irányvonal meghatározás (Establish an Organizational Policy) GP 2.2 A folyamat tervezése (Plan the Process) GP 2.3 Erőforrás rendelkezésre bocsátása (Provide Resources) GP 2.4 Felelősség kijelölése (Assign Responsibility) GP 2.5 Emberek képzése (Train People) GP 2.6 Konfigurációk menedzsmentje (Manage Configurations) GP 2.7 Az érintettek azonosítása és bevonása (Identify and Involve Relevant Stakeholders) GP 2.8 Folyamatkövetés és -vezérlés (Monitor and Control the Process) GP 2.9 A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése (Objectively Evaluate Adherence) GP 2.10 Az aktuális állapot szemlézése a felsőbb vezetőkkel (Review Status with Higher Level Management) 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Folyamatok, GG GG 3 Meghatározott folyamat intézményesítése (Institutionalize a Defined Process) GP 3.1 Meghatározott folyamat létrehozása (Establish a Defined Process) GP 3.2 Javítási / fejlődési információk összegyűjtése (Collect Improvement Information) GG 4 Mennyiségileg menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Quantitatively Managed Process) GP 4.1 A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása (Establish Quantitative Objectives for the Process) GP 4.2 A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása (Stabilize Subprocess Performance) GG 5 Optimalizáló folyamat intézményesítése (Institutionalize an Optimizing Process ) GP 5.1 Folyamatos folyamatjavítás biztosítása (Ensure Continuous Process Improvement ) GP 5.2 A problémák okának (gyökerének) korrekciója (Correct Root Causes of Problems 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között Folyamatcsoporton belül a folyamatok kapcsolódnak pl. PP, PMC, RSKM, SAM, IPM, QPM… az összes fejlesztési folyamat… 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között GP2.2: Folyamat tervezése: a PP lefedheti az összes projekthez kapcsolódó folyamat tervezését (kivéve PP –t) GP2.5: Emberek képzése: OT + PP SP2.5-1 GP2.6: Konfigurációk menedzselése: CM – implementálhatja az összes folyamatra vonatkozóan a GP2.6-ot GP2.8: Folyamatkövetés és –vezérlés: PMC + MA GP2.9: A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése : PPQA 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között GP3.1: Meghatározott folyamat létrehozása: IPM + OPD GP3.2: Javítási / fejlődési információk összegyűjtése : IPM+OPF+OPD GP4.1: A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása : QPM + OPP GP4.2: A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása : QPM + OPP GP5.1: Folyamatos folyamatjavítás biztosítása : OID GP5.2: A problémák okának (gyökerének) korrekciója : CAR 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Auditálás a CMMI® modell alapján SCAMPI audit methodology (Standard CMMI® Assessment Method for Process Improvement) http://www.sei.cmu.edu/cmmi/appraisals/appraisals.html ARC Class A – suitable for benchmarking, Class B, Class C (ARC: Appraisal Requirements for CMMI, MDD: Method Definition Document) Audit tervezése A követelmények elemzése, audit terv, audit csapat, „objektív bizonyítékok” azonosítása Audit végrehajtása Objektív bizonyítékok vizsgálata, a vizsgálat eredményének elemzése és dokumentálása Az eredmények jelentése Jelentés elkészítése, formális lépések 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® auditálása A modell elemeinek meglétét vizsgálja Megkövetelt, szükséges elemek Sajátos célok (specific goals - SG) leírják, hogy mit kötelező implementálni ahhoz, hogy kielégítsük az adott folyamatcsoportot. Általános célok (generic goals - GG) lépcsős megközelítésben minden folyamatcsoportnak csak egy általános célja van; megmutatja, hogy a folyamat mikor eredményes, ismételhető és tartós; Az általános céllal határozzuk meg, hogy egy folyamatcsoport mikor kielégített. 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® auditálása Elvárt elemek (expected) Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) Specifikus célok eléréséhez szükséges munkák általános praktikák / gyakorlatok (generic practices - GP) Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum A CMMI® auditálása Informatív elemek (informative) Alpraktikák (subpractices SP) Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános praktikák értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben tipikus munkatermékek (typical work products) Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications) 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

SCAMPI auditok tapasztalatai SCAMPI auditok, amelyeket bejelentettek a SEI-nél 2002 április és 2006 január között http://www.sei.cmu.edu/appraisal-program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

SCAMPI auditok tapasztalatai 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

SCAMPI auditok tapasztalatai 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

SCAMPI auditok tapasztalatai 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

SCAMPI auditok tapasztalatai http://seir.sei.cmu.edu/pars/pars_list_iframe.asp 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

SCAMPI auditok tapasztalatai 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum SCAMPI auditok Ki auditálhat? http://www.sei.cmu.edu/appraisal-program/directory/scampi-appraisers.html 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Az AppraisalAssistant szoftver http://www.sqi.gu.edu.au/AppraisalAssistant/indexFrameset.html 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Miről volt szó… Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Kérdések? 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum

Szoftvertechnológiai Fórum Köszönöm a figyelmet! balla.katalin@sqi.hu balla@iit.bme.hu 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum