Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta, mlesz@sol.cc.u-szeged.hu Oktatástechnológia Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta, mlesz@sol.cc.u-szeged.hu 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Áttekintés IKT szerepe az oktatásban A használható eszközök áttekintése Power Point prezentációk alapelvei Következő alkalommal: Információkeresés és értékelés a neten Modern multimédiás eszközök 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Oktatástechnológia = IKT Információs Kommunikációs Technológia Okai: A tanár számára hasznos segédeszköz Információs írástudás szükségessége (diákok részéről) Egyszóval: információs kultúra 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Miért van szükség információs írástudásra? Lassan nincs szakma, ami e nélkül űzhető Ha van, rosszul fizetett, instabil Az ismeretek jelentős része digitalizálva (továbbképzés, átképzés terén fontos) Álláslehetőségek jelentős része digitalizálva Kapcsolati háló digitalizálódik (pl. iwiw) 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Információs írástudás = ernyőfogalom Számítógépes írástudás Digitális írástudás Internet írástudás Képi információ kezelése 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Paradigmaváltás az oktatásban Ipari társadalom Tudás alapú társadalom Tények, adatok, szabályok Képességek és kompetenciák Zárt, végleges, tankönyv-tudás átadása egyszeri alkalommal Élethosszig tartó kapcsolat tudás-hálózatok Rögzített, homogén csoportos tanulás Tanulás rugalmas, heterogén csoportokban (személyre szabott) Frontális oktatás „Konstruktivista” oktatás 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Az információs robbanás hatása a tanári szerepre „Digitális szakadék” Az iskola és a munka világa A fiatalok és az idősebbek (tanárok) között XX. századi tanármodell – apa, tudóstanár, a tudás monopolistája. XXI. századi tanármodell – társ, információmenedzser, révkalauz az információk dzsungelében. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Az IKT szerepe az oktatásban – A pedagógus Korlátlan hozzáférés az információkhoz, Alacsonyabb költség és időigény, Rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés, Lehetőség az együttműködésre másokkal, Önálló továbbképzés. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Az IKT szerepe az oktatásban – A tanulók számára Interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség, Jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás), Egyéni sikerélmény, Hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Az IKT szerepe az oktatásban – az adminisztráció terén Tanulmányi előrehaladás könnyebb követése, Lényegesen könnyebb statisztikai és minőségbiztosítási felmérések és kiértékelések, Minőség és teljesítmény kontroll. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Magyarországi fejlesztések, beruházások Sulinet hálózat kiépítése Sulinet Digitális Tudásbázis Sulinet Express adókedvezmény Pedagógustovábbképzések „Zsúrkocsi” Interaktív tábla 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
A tanári munka során használható eszközök, programok Word – üzenetek, dolgozatok Excel – névsorok, osztályzatok, pontszámok, egyéb adatok kezelése egyes tantárgyak (matematika): ábrák, függvények Movie Maker – képek, videók, diaképsorok szerkesztése okatási céllal: jobb ha a tanulók csinálják! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Power Point Prezentációk – célja funkciója írott és vizuális típusú információk gyors és egyszerű megosztása egy csoporttal Oktatásban: előadás, magyarázat, megbeszélés Ismeretterjesztés Konferenciaelőadás 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
PPT – előnyök és veszélyek Haszna: strukturáltabbá tette az előadásokat Látványos, többcsatornás információközvetítés Veszélyei: (sok!) Szerkesztési Előadáshoz kapcsolódó 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Milyen a jó PP? A tartalom kiszolgálója: Szép, esztétikus, egyéni Világos üzenet Jól strukturált információ Kép, vizuális információ csak szolgál! Szép, esztétikus, egyéni (e kettő aránya?) 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
A prezentáció felépítése (oktatás, előadás) Címdia (esetleg alcím), szerző, elérhetősége, alkalom, időpont Áttekintés: vázlat – miről fogunk beszélni Tartalmas diák Záró dia: „Köszönöm a figyelmet!” esetleg név, segítséget nyújtó kollégák, források feltüntetése 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Diatervezési alapelvek Egy előadás – egy formátum Minta dia használata: Nézet/minta = itt lehet megnyitni és szerkeszteni Csínján bánjunk a multimédiás animációkkal! Következetesen használjuk az animációkat! Minden diának legyen címe! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Szöveg tervezési alapelvek Csak minimális szöveg! (kulcsszavak) Ne írjunk egész mondatokat! Diánként egy gondolat Diánként 3-5 pont Pontonként 6-8 szó (angol norma!) Pontonként 1-2 sor Diánként max. 7-8 sor 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Rossz Dia! (Ilyet ne!) Túl sok szöveg került erre a diára. Nincs pontokba szedve, emiatt nehezebb is olvasni. Ráadásul nem csak a kulcsszavakat tünteti fel, hanem teljes mondatokat ír. Ugyanezt sokkal áttekinthetőbben is fel lehet tüntetni, amint az az előző dián is látszott. A hallgatóság túl sok időt fog eltölteni az itt írottak kibogogarászásával, ahelyett, hogy az előadóra figyelne. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Hogy nézzen ki a szöveg? Jól látható és olvasható legyen! Betűméret: ez 28-as, ennél kisebb ne legyen. Már a 20-ast is alig lehet olvasni. A cím 39-es A számítógép monitorától kb. 3 m-re állva teszteljük a betűnagyságot! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Néha használhatunk WordArt-ot figyelemfelkeltés céljából! Betűtípusok Sans serif (talpatlan) betűtípusok ajánlottak – monitoron olvashatóbbak Gyakoribbak: Arial (ez az), Helvetica Különlegesek: Abadi, Eras, Franklin Gothic, Futura, Gill Sans, Goudy Sans etc. Néha használhatunk WordArt-ot figyelemfelkeltés céljából! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Mit ne használjunk? Serif betűtípust (pl. Times New Roman, Rockwell, Bodoni stb.) – nyomtatva jobbak Túldíszített vagy nagyon különleges betűtípust Szűk betűtípust Árnyékolást Minél kevesebb dőlt betű és aláhúzás 2 betűtípusnál ne többet 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
A színekről Erős kontraszt: sötét háttér (fekete, kék) – világos szöveg (sárga, fehér) Színtévesztők miatt piros-zöld és kék-zöld kombinációt kerüljük! Projektoron másképp nézhetnek ki a színek! Sötét szobában ne használjunk fehér hátteret! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
A színek pszichológiája Nincs recept!!! Kerüljük a barnát! Oktatási környezetben: sötétzöld, oliva, pávakék háttér Piros: stimulál, problémás lehet Sárga: feliratszín, elsősorban pirossal és kékkel kombinálva Szürke: semleges 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
A színek pszichológiája Nincs recept!!! Kerüljük a barnát! Oktatási környezetben: sötétzöld, oliva, pávakék háttér Piros: stimulál, problémás lehet Sárga: feliratszín, elsősorban pirossal és kékkel kombinálva Szürke: semleges 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Rossz színek Kis kontraszt esetén nehéz elolvasni Színek használata díszítésként zavaró és idegesítő. Szükségtelen minden ponthoz más színt használni Általában szükségtelen az alsóbb pontokhoz eltérő színt használni Nem érdemes túl kreatívnak lenni 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Rossz háttér Elterelik a figyelmet, vagy nehezen olvashatóak Érdemes a prezentáció során ugyanazt a hátteret használni 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Rossz ábra 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Rossz ábra 2. Kis vezetővonalak szükségtelenek Túl kicsi betűk Színek nem logikusak Hiányzó cím Az árnyékolás félrevezető 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Jó ábra 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Rossz animációk ILYEN Szereted Az LÁTVÁNYOS Animációkat és hangokat Az előadáson? 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Utolsó lépések Helyesírás ellenőrzés Értelmes elütések, ismétlődő szavak Ha lehet, más is nézze meg a diákat! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Előadás Szóbeli előadás alapelvei érvényesek Különös kihívást jelenthet: Szemkontaktus tartása Felolvasás Összhang a diával Technikai problémák: videobejátszások Összhang: várjuk meg, amíg írnak! Addig ne beszéljünk másról! Ilyenkor jól jöhet a soronkénti beúsztatás. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta
Köszönöm a figyelmet! Források: B. Grimes: Tips for a great presentation Kelemen Rita: A Power Point használata Kovács Gábor: Hibás és helyes diák Magyar Bálint: a jövő iskolája 2008. feb. 22. Lesznyák Márta