PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 6. előadás Major Zsolt Balázs - 4081237@t-email.hu
Fejlődéspszichológia Megszülettem! S minek? Gyermekkorom nem volt más, mint hosszú vándorlás. Emberré értem akkor! Erős emberré! Most mégis gyenge vagyok. Gyenge. Kivert kutya vagyok. Szükség szerint bánnak velem, hogy óvjak, őrizzek, szeressek. S, ha már nem kellek, talán még el is vernek. Verés után a seb begyógyul, de a heg sokáig ott lapul. Nemcsak a bőr felszínén, kicsiny szívem legmélyebb csücskén. Ezt nem látja senki más, csak egy borús hangulatú, szomorú lány. Magam vagyok a kivert kutya. Megcsóvált testem, lelkem darabjai elszórtan nyugszanak az élet útján. Párat összeszedtem, de sosem illeszkedett többé úgy a testemben, lelkemben, mint amilyen azelőtt volt. Nem leszek már a régi! Megszülettem! S minek? Síkos Claudia (20 éves) Aga utcai Gyermekotthon – Budapest
Fejlődéspszichológia Bowlby: a csecsemőnek megfelelő anyai viselkedés!!! (=számára kiszámíthatóan…!) A KISZÁMÍTHATÓSÁG JELENTŐSÉGE…!!
Fejlődéspszichológia Külső környezeti hatás: Elsődleges (szeretet) kapcsolat jelentősége Biztosan kötődő Bizonytalanul kötődő – elkerülő Bizonytalanul kötődő – ambivalens Zavarodottak Ainsworth kísérletek: Harlow kísérletek:
Fejlődéspszichológia …hogyan is alakul ki a személyiségünk? Régen: Ma: Csecsemő = gyámoltalan ugyan, de érzékszervei működnek (és a tudata is a maga szintjén…!!) = érzéketlen lény Érez: Kísérletek: Látás Hallás (fejfordítás) Szaglás (édes felé „fordulás”) Megfigyelés Habituáció – diszhabituáció
Fejlődéspszichológia Öröklés vagy környezet? …is-is…!! Érés (fejlődés) (szakaszos vs. Folyamatos…??) Környezet (kritikus periódusok!) Meghatározott szakaszok mindenkinél, de vannak egyéni különbségek: Környezeti hatások befolyásolhatják az érés folyamatát: Mászás Ülés Állás Temperamentum (ld. evokatív interakció!) Látás (pl. szürkehályogműtét két hónapos korig!) Lelki élet 1-6 hónap, ill., 1-3 év!! – Ld. Gyermekvédelem!!
Fejlődéspszichológia Perceptuális (ld. szenzoros depriváció!) Fogalmi, nyelvi, kognitív Személyiség/érzelmi társas
Kérdések..? FEJLŐDÉSLÉLEKTAN: Kisgyerekek vizsgálata – elmaradás, sérülés Családi konfliktusok, veszélyeztetettség felismerése… (Jelzés…!) A gyerek csak tünethordozó – segítség a családnak, szülőnek…! (pl. ambivalensen kötődő gyermek a vizsgálatkor – vö. kapcsolat, bizalom kiépítésének egyéb módjai! – csak, ha jó a kapcsolat, fogja elfogadni a szülő a segítségünket!! – vö.: énkép védi magát – szülő nyilván azt gondolja magáról, hogy ő jó szülő…!) - vö. pszichoszomatika…!!! (elsődleges-másodlagos betegségelőnyök = „jutalom”: pl. odafigyelés a szülő részéről… Kérdések..?
Fejlődéspszichológia EKLEKTIKA…!!! – Pl. nemi identitás fejlődése Analitikusok Ödipális konfliktus – feloldás (Vagina-irigység…) Biológiai megközelítés serdülőkor – hormonok – énkép (lányokat jobban zavarja!) -> konfliktus szülőkkel többek között emiatt is lehet Szociális tanuláselmélet Nemhez igazodás vs. nemi identitás…! Tapasztalatok, vélemények?
KAMASZKOR SAJÁTOSSÁGAI… Kérdések & Bizonytalanság: „Ki vagyok én?” „Honnan jöttem?” „Mikben higgyek?” „Hová tartok?” „Hol a helyem a világban…?”
Fejlődéspszichológia Egész életen át tartó fejlődés! Erikson Tekintsünk magunkba…- tegye fel a kezét, akinek már nincsenek kérdései a világgal, önmagával kapcsolatban…!! Problémának észleli? Igen Nem IDENTITÁS ELÉRÉSE KORAI ZÁRÁS Igen Megoldódott? IDENTITÁS DIFFÚZIÓ MORATÓRIUM Nem
Fejlődéspszichológia Egész életen át tartó fejlődés! Erikson Élet-feladatok - Például: Bizalom sérülése: „jó vagy rossz…?” Autonómia sérülése: „meg kell enni, ha nem is esik jól…” Intimitás kialakulása előfeltétele az identitásnak (fiatal felnőttkor) Életközépi („alkotói”) válság – „kapuzárási pánik…” (felnőttkor) Életünk kiürülése / megelégedettség (időskor) Stb. „Pán Péter szindróma”…
Kérdések..? FEJLŐDÉSLÉLEKTAN: Eriksoni időskor vö Individuálpszichológia…! Ld. ismét kamasz páciensek - De nem csak kamaszok: pl. életközépi válság, öregkori válság – Önöknek a lélekkel is foglalkozniuk kell…!! – Pszichoszomatika…!! Saját fejlődésük: hitvallásuk, kialakult nézeteik, életük szervezése, konfliktusaik megélése, megoldása – A személyiségükkel (is) dolgoznak – tartsák karban…!! Kérdések..?
Személyiség = „…az egyén személyes stílusát meghatározó és a környezettel való interakcióit befolyásoló egyedülálló és jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedési mintái” genotipus képesség IQ Adottság-rátermettség fenotipus nevelés tapasztalatok Stb.
Genetika (temperamentum) Személyiség Genetika (temperamentum) Környezeti hatások vs. Reaktív Evokatív Proaktív interakció Önök szerint…? ..is-is – ld. Minnesota ikrek, stb.!
Kérdések..? SZEMÉLYISÉG (&KÖRNYEZET…): Miért jöttek orvosira…? Miért azok a barátaik, aki,…? Miért úgy szervezik az életüket, ahogy…? (vö. Fejlődéslélektan: temperamentum!) Miért lesz valaki hipochonder – miért jár orvosról orvosra…? Miért nehéz elérni az A típusú személyiségnél, hogy lassítson (hogyan lehet, mégis elérni) – vö. Gondolkozás, ill. dolgok mögé nézés! / játszmák… - kiszolgáljuk vagy megtörjük… - „igen, és…”!!! Kérdések..?
Személyiség elméletek
Személyiség elméletek Személyiség profilok - vonások 1 2 3 4 5 Kényelmes Nyüzsgő Kényelmes Introvertált Extrovertált Introvertált
Személyiség elméletek Freud Tudatos Tudat-előttes Tudatalatti Id Ego Superego
Személyiség elméletek Más elméletek Szociális tanuláselmélet Tanuláselméleti megközelítés Fenomenológiai megközelítés Operáns (jutalmazott) kondicionálás Klasszikus (itt érzelmi alapú) kondicionálás Tabula rasa Darwini allegória Szeretet = Elfogadás Pozitív pszichológia (szemlélet…!) Gyermekvédelem! (pl. a jót meglátni mindenkiben!)
Személyiség elméletek Képesek lennének emberéletet kioltani? Személyiség = személyiség + helyzet, kontextus, stb!! Ld. majd „ETIKA” is!!
Kérdések..? SZEMÉLYISÉG: Ld. elemző, rendszer szemlélet…!! (Bio-pszicho-szociális modell – elengedhetetlen az orvoslásban!!) Attitüd és tényleges viselkedés viszonya… (ld. előző ea.!) Kérdések..?
Egész életen át tartó fejlődés: „DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” EKLEKTIKA BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!
Kérdések és válaszok E-mail: 4081237@t-email.hu,
Irodalom: A személyiség (- mérése, pszichoanalitikus megközelítés, behaviorista megközelítés, kognitív megközelítés, humanisztikus megközelítés, evolúciós megközelítés, eklektika), A pszichológiai fejlődés (öröklés és környezet,m újszülött képességei, társas kapcsolatok fejlődése) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 479-521, 89-129. o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest 1994 64-103, 362-421. o.
Irodalom: Köszönöm figyelmüket! A személyiség (- mérése, pszichoanalitikus megközelítés, behaviorista megközelítés, kognitív megközelítés, humanisztikus megközelítés, evolúciós megközelítés, eklektika), A pszichológiai fejlődés (öröklés és környezet, újszülött képességei, társas kapcsolatok fejlődése) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 479-521, 89-129. o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest 1994 64-103, 362-421. o. Köszönöm figyelmüket!