Ön egy kisebb cégnél dolgozik informatikusként. A cég a már meglévő, folyamatosan változó informatikai rendszeréről igyekszik pótolni a dokumentációt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ballai János NJSZT és ÓBUDAI EGYETEM Konferencia december 13.1.
Advertisements

KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Hardver alapok I. 10. osztály.
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
AZ INFORMATIKAI BIZTONSÁG
2008 novemberOrbán Zoltán – LogiPen Kft.. Mit is kell adminisztrálni…?  Szabályzat  Dolgozói tájékoztató  Munkavállalói nyilatkozatok (új belépők is!)
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Bemutató Számviteli rendszer. Személyesen Postai úton Vállalat vagy vállalkozás Könyvelőcég vagy könyvelő Ez a megoldás kiszámíthatatlan nem biztos hogy.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Hegyközségek információs rendszerének fejlesztése
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Panaszok kezelése Forgalomból kivonás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
MSACCESS Bevezetés. Üzemeltetés Hozzáférés Jogosultságok Karbantartás Mentés Stb. Felhasználói felület Űrlapok Jelentések Menük Stb. Adatnézetek, funkcionalitás.
Új Windows alapú intézményi szerverek (címtár és management) tervezése és kivitelezése.
Biztosításfelügyeleti szakmai konzultáció
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
17. tétel.
Termelésmenedzsment Production Management
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
A referencia – intézmények működésének eljárásrendje Harkány, 2009.november 13.
Kereskedelmi levelezés
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Miért is kell minősíteni a szoftverfejlesztő cégeket? Kinek jó ez? Az IVSZ Szoftverfejlesztési Tanúsítvány elindításának hátteréről Balatonfüred.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Hazai vámhatósági tapasztalatok és legjobb gyakorlatok az AEO-kal való együtt működés terén Konopás András százados2014. június 24. NAV KAVIG Konopás András.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Programozás, programtervezés
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatikai biztonság alapfogalmai Kürti Tamás KÜRT Computer Rendszerház Rt.
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
2. Operációs rendszerek.
Integrált gazdálkodásirányítási informatikai rendszer fejlesztése és funkcióbővítése Stratégiai eszközrendszerek fejlesztése, működési hatékonyság javítása.
avagy a zártság dilemmái
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
KONFIGURÁCIÓKEZELÉS è A projektirányítás a költségekkel, erőforrásokkal és a felhasznált idővel foglalkozik. è A konfigurációkezelés pedig magukkal a termékekkel.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
Megoldásaink a GDPR előírásaira
Elektronikus dokumentumkezelés
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
Értékesítési oktatás Előadó: [Név].
GDPR kihívások.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Előadás másolata:

Ön egy kisebb cégnél dolgozik informatikusként. A cég a már meglévő, folyamatosan változó informatikai rendszeréről igyekszik pótolni a dokumentációt. Azt a feladatot kapja, hogy tervezze meg ezt a pótlást, mutassa be a szakaszokat és határozza meg a dokumentációk főbb összetevőit! Mutasson rá a pótlás nehézségeire!

Információtartalom vázlata Információkezelés alapfogalmai – Információgyűjtés a rendszerről – Szükséges adatok meghatározása – Újonnan érkező igények kezelése Számhalmazok – Határidők meghatározása

Stabilitás Biztos alapokon álló cégműködéshez elengedhetetlen a stabil informatikai rendszer. Ez az egyik alapköve a vállalat folyamatos, kiszámítható és tervezhető mindennapjainak. Ha az informatikai háttér instabil, az, az esetek jelentős százalékában a munka és a termelékenység rovására megy. A hatékony rendszer stabilitása nemcsak a szervezettségen, a feladatok átgondolt kiosztásán és végrehajtásán múlik. Fontos, hogy a rendszer működjön. A nap 24 órájában, a hét 7 napján. Ez cégünknél alapkövetelmény egy új, vagy meglévő rendszerfelügyelet kialakításánál.

Rendszeres és automatizált adatmentés Egy informatikai rendszernek nemcsak hatékonynak, de megbízhatónak is kell lennie. Egyik alapvető ismérve, hogy szoftverei, programjai, és adatállománya folyamatosan hozzáférhetőek, mindig automatikusan archiválódnak. Az egyes üzleti megállapodások, számlázó programok, vagy akár könyvelési szoftver, bizalmas partner-levelezés mentésének hiánya súlyos anyagi veszteségeket okozhat. A folyamatos adatmentés elengedhetetlen a cég szellemi tőkéjének megóvása érdekében. Fontos, hogy az adatok, lényeges dokumentumok akár napi szinten is mentésre kerüljenek.

Dokumentáció Egy informatikai rendszer üzemeltetésénél lényeges és nélkülözhetetlen a rendszerezett, folyamatosan nyomon követett és frissített, átlátható dokumentáció. Ennek híján az aktuális rendszerproblémák, hardver-, szoftverfejlesztési igények, rendszerbővítési feladatok nehézkesen, és aránytalanul sok idő alatt kivitelezhetőek

Egy professzionális rendszerdokumentáció tartalmazza többek között A hálózati struktúra alaprajzát; A számítógépek alkatrészeinek listáját; A felhasználókat; Az címeket; A rendszer „történetét”, azaz a karbantartási-, fejlesztési munkálatokat.

Szükséges dokumentációk Az informatikai rendszer funkcionalitásának és megbízható üzemeltetésének biztosításához a következő táblázatban meghatározott dokumentációk beszerzése, illetve megvalósítása szükséges:

Dokumentációk 1. Szállítási dokumentáció, minőségi bizonyítványok 2. Rendszerelemek egységek dokumentációi (Reference Manuals) 3. Teljes rendszerdokumentáció 4. Rendszerteszt dokumentáció 5. Üzemeltetési dokumentáció (normál üzemeltetés, hibaelhárítás, újraindítás) 6. Felhasználói dokumentáció (User Guide) 7. Biztonsági rendszer dokumentációja

Biztonsági rendszer dokumentációja Kiemelt jelentősége van a biztonsági rendszer dokumentációjának, amelynek a következőket kell tartalmaznia: A biztonsági funkciók leírását; A biztonsági funkciók installációját; A biztonsági funkciók aktiválását; A biztonsági funkciók leállítását; A biztonsági funkciók használatát a fejlesztés, valamint az üzemeltetés során.

A fenti dokumentumok alapján szabályozni kell: A szállítások fogadásával, az installációval és a rendszerindítással kapcsolatos követelményeket, feladatokat, procedúrákat és felelősöket; Az üzemeltetési, karbantartási biztonsági előírásokat, valamint a karbantartási munkálatok előtti, illetve utáni intézkedéseket; A számítástechnikai eszközöket szállítókkal szemben a dokumentáció biztosításával kapcsolatos követelményeket; A dokumentumok nyilvántartási rendjét; A dokumentumok tárolására vonatkozó fizikai védelem követelményeit; A tárolók (helyiség, szekrény stb.) környezeti paramétereire (hőmérséklet, nedvesség, elektromos/mágneses zavarok) vonatkozó előírásokat és a paraméterek normál értékeinek biztosítására, valamint ellenőrzésére vonatkozó intézkedéseket; A számítástechnikai dokumentációkkal kapcsolatos változások követésére vonatkozó előírásokat; A számítástechnikai dokumentációk másolására, kölcsönzésére vonatkozó előírásokat.

A dokumentálás lépései A fentiek alapján a következő lépésekben tervezném meg a pótlást, illetve a további folyamatos dokumentációt Információgyűjtés a meglévő rendszerről: a hálózati struktúra alaprajzának elkészítése, (1 nap) a számítógépek beazonosítása, leltározás, (1 hét) a dokumentáció nélküli számítógépek, informatikai eszközök vásárlási számlája alapján a gyártótól vagy eladótól a hiányzó dokumentumok beszerzése. (telefonon, levélben, vagy személyes találkozón) (a hiányosságoktól függően 1hét-1 hónap) a felhasználók összegyűjtése, jogosultsági szintek megállapítása, korlátozások bevezetése (1 hét) az címek címjegyzékének kialakítása, a rendszert használók értesítése a változásokról (1 nap)

Beszerezni, illetve installálni csak jogtiszta, megfelelő dokumentációval ellátott, vírus és hibamentességre tesztelt szoftvert szabad. Hálózati alapú rendszereknél törekedni kell egy kiválasztott szerverre alapozott központi szoftver-menedzsment (installáció, változat-követés, megszüntetés) kialakítására. Szoftver installációt csak az erre felhatalmazott rendszer- adminisztrátorok végezhetnek el a teljes informatikai rendszerben. A szállítónak legalább 3 éves távon biztosítania kell a nagy értékű szoftverrel kapcsolatos szavatosságot és támogatást. A kritikus, különösen az egyedileg fejlesztett szoftverek forráskódját megfelelő letéti megbízásban szabályozott feltételek mellett közjegyzőnél vagy más hiteles letétben el kell helyezni. Ha a szállító részéről megszűnik a szoftver támogatás, a felhasználónak a forráskód birtokába kell jutnia, hogy a támogatást akár saját erővel, akár külső kapacitással biztosítani tudja. Az újonnan beszerzett szoftvereket nyilvántartásba kell venni, az installáció módját és feltételeit az informatikai rendszer ismeretében konkrétan kell kialakítani. Szabályozni kell az intézményi szoftverek másolásának, kivitelének engedélyezési eljárását és a kivitelezés módját. Az adott informatikai rendszerre szabottan pontosan elő kell írni a szoftver- karbantartási, illetve az azt megelőző (előkészítő) és követő (visszaállító) tevékenységeket. A biztonsági rendszer dokumentációjának elkészítése, felelősök meghatározása és az újonnan érkező igények szabályozása: (előzetes egyeztetés alapján 1 hét)