PROJEKT A PROJEKTMÓDSZER PROJEKTPEDAGÓGIA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Közösségi pedagógiai gyakorlat
Lebovits Ágnes, Morvai Edit, Rádai Péter 2006 ProjektekésProjektfolyamatok TKA PBT-Projekt: Projektek és projektfolyamatok PROJEKTALAPÚ OKTATÁS Tempus.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Losontzi István Többcélú Közoktatási Intézmény
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Morvai Edit, Rádai Péter 2007
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
A Számvitel Didaktikája
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
PROJEKT OKTATÁS.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Munkakörelemés és –tervezés röviden
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Projektorientált matematikaoktatás
Tervezési folyamat.
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

PROJEKT A PROJEKTMÓDSZER PROJEKTPEDAGÓGIA Ajánlott irodalom: Hortobágyi Katalin: Projekt kézikönyv Iskolafejlesztési Alapítvány BP. 1991 Karikó Sándor: Projektpedagógia Új Katedra Kiadó 2000. Bodóczky István: Vizuális művészeti projektek az oktatásban MIE Budapest 2003 M. Nádasdi Mária:Projektoktatás Gondolat Kiadói Kör Budapest 2003.

A projektoktatás története 18.szd: Párizsi Építészeti Akadémia projektjei 2. 19.szd: Német közvetítéssel Amerikában is megjelenik az építészeti, mezőgazdasági, művészeti képzésben, valamint az általánosan képző intézményekben is. AZ ELTERJEDÉS OKA: A népszerű, új filozófiai irányzat, a PRAGMATIZMUS elveivel való közös nézet.

John Dewey (filozófus és oktatási reformer) 1896. Chicago: Kísérleti Elemi Iskola Elv: Az iskolának az életre kell felkészítenie,a tanulók lépességeit úgy kell fejleszteni, hogy az élet minden területén helyt tudjanak állni. Elméletének tudományos és gyakorlati kipróbálását kezdi meg. Tanítványa:William H. Kilpatric

William H. Kilpatric (1871-1965) Megkísérli a projektmódszer tudományos leírását és definiálását a „The Project Method” c. művében. 1918. A projekt feldolgozását 4 pontban jelöli: Szándék Tervezés Megvalósítás Értékelés

20. szd. Európa Reformpedagógiai irányzatok ajánlott irodalom: Németh András- Ehrenhard Skiera: Reformpedagógia és az iskola reformja Nemzeti Tankönyvkiadó Budapest 1999. Elv: A gyermek gondolkodásmódjából, értelmi és érzelmi igényeiből kiindulva kell számukra egyértelmű, átlátható és egységekben megélhető tevékenységeket végeztetni, melynek során tesz szert új ismeretekre. Irányzatok, amelyek a projektmódszeren alapulnak: Jena Plan (Jena terv) Dalton Plan (Dalton terv) Winnetka Plan (Winnetka terv)

A hagyományos oktatás és a projektoktatás összehasonlítása Tantárgyspecifikus, elszigetelt ismereteket közvetít Komplex, átfogó ismereteket nyújt Ismeretek felhalmozására, a lexikális tudás gyűjtésére törekszik Az elméleti ismeretek megszerzését és gyakorlati alkalmazását cselekvésen keresztül, komplex módon közvetíti.

A hagyományos oktatás és a projektoktatás összehasonlítása (2) Egy tudományágon belüli ismeretet közvetít Különböző tudományterületekről származó ismereteket hoz össze Mindenkitől ugyan azt a gondolatmenetet és gondolkodásmódot várja el. Sokoldalú, többféle gondolatmenetet és gondolkodásmódot tesz lehetővé A különböző megoldásokra kevés lehetőséget ad Minden projekt végtelen számú megoldást tesz lehetővé

A hagyományos oktatás és a projektoktatás összehasonlítása (3) Saját elképzelésnek ritkán ad helyet Individualizál, saját elképzelések beemelését feltételez A különböző vélemények megismerésére ritkán ad lehetőséget Lehetséges a különféle vélemények megismerése és kölcsönös elfogadása A megoldásokban korlátoz A megoldásokban nagyfokú szabadságot biztosít A tanulás szereplői passzívan vesznek részt a folyamatban A tanulók aktív részvételét feltételezi

A hagyományos oktatás és a projektoktatás összehasonlítása (4) Jól meghatározható időkeretbe foglalható Hosszú ideig tartó folyamat, amelynek nehéz konkrét időkeretet szabni Kevés anyaggal és eszközzel dolgozik Sok eszközt és anyagot használ fel A tanuló gyakran nem motivált a tanulásban A tanuló a munkavégzés befejezéséig motivált a legtöbb esetben

A hagyományos oktatás és a projektoktatás összehasonlítása (5) A tanár szerepe az ismeretközlés A tanár szerepe az irányítás, tanácsadás, segítségnyújtás Könnyű értékelni Nehéz értékelni A verbalitás kerül előtérbe A verbális képességek fölénye csökken, helyet kapnak más képességek is A személyiség egy részét mozgósítja A teljes személyiséget mozgósítja

Projektfeladatok megoldási modelljei Kreatív probléma-megoldási modell (CPS – Creative Problem Solving) Alex Osborn (1963) többlépéses modellje tényfeltárás probléma megfogalmazása ötletgyűjtés Megoldás kiválasztása Kivitelezés tervezése A folyamat záró lépései projektfeladatok esetében A folyamat dokumentálása, kipróbálás Bemutatás, értékelés

A projektfeladatok megoldási modelljei 2.Sidney Parnes alternatív modellje 1. 2 3 4 5 A lépések egymással kölcsönhatásban állnak

Projekt típusok 1. Multidiszciplináris projekt 2. Interdiszciplináris projekt 3. Tantárgyi projekt 4. Vizsgaprojekt 5. Egyéni projekt 6. Személyes projekt 7. Csoportprojekt

A projekt tervezése (A diákok tervezőmunkája a tanár vezetésével) A problémakör kiválasztása A probléma felvázolása A lehetséges produktumok számbavétele A munka főbb szakaszainak meghatározása Az értékelés módjának meghatározása Megjegyzés: minden tanuló számára legyen világos, hogy mi értelme van az adott problémakör vizsgálatának.

A projektterv tartalma ( a tanár tervező munkája) A projekt címe és alcíme A projektben résztvevők megnevezése. (korosztály, tanulócsoport stb.) A megvalósításhoz szükséges tárgyi feltételek felsorolása A megoldáshoz szükséges időkeret meghatározása (külön feltüntetve azokat a részeket, amelyek nem tanórai keretek között zajlanak) A javasolt probléma-felvetési mód. A tanár számára szükséges előzetes ismeretek, szakirodalom stb. felsorolása A tanulóknak kiadott feladat teljes szövege, amely tartalmazza a részfeladatokat és a meghatározott határidőket. A munkafolyamat dokumentálásának módja, a portfolió követelményei. Az értékelés szempontjai. Azon ismeretek és képességek felsorolása,amelyeket a tanulók megszerezhetnek a projektmunka végrehajtása során.

A portfólió tartalma Név, életkor, iskola, osztály, tanár,dátum.. 2.Rövid problémafelvetés a tanuló saját megfogalmazásában. 3.A probléma mélyebb kutatása: gyűjtés, interjú stb. 4.Írott és képes asszociációk rögzítése 5.Lehetséges ötletadó források számbavétele. 6.A megoldásokkal kapcsolatos anyagkísérletek. 7. Az elkészült mű dokumentációja (foto, video) 8. Az alkotói folyamat rövid leírása, értékelés, legfontosabb állomások kiemelése, nehézségek, a döntések indoklása.