Készítette: Kiss Julia Korpa Klaudia Végh Georgina Vízhányó Ágnes Marketing Készítette: Kiss Julia Korpa Klaudia Végh Georgina Vízhányó Ágnes
Marketing - Fogalma:a vállalat fogyasztó-orientáltságát fejezi ki. Tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók betöltése. - A mostani korszakot:,,marketing hadviselésnek” nevezzük. - Lényege: ,,ne a terméket szeresd, hanem a fogyasztót!”
Gerillamarketing Fogalma: számos nem hagyományos marketing stratégia összefoglaló neve (alacsony költségvetésű nem konvencionálos marketing tevékenység). Típusai: - Buzz marketing (szóbeszéd) - Vírusmarketing - Astroturfing avagy ál-fogyasztói csoportok létrehozása
Buzz marketing Szóbeszédmarketing, Pletykareklám
Buzz marketing - a szájról szájra terjedő pletykát használja a marketingüzenet terjesztésére - USA-ban a vezető hirdetőcégek 85%-a - Magyarországon is megjelent (alkohol, dohányáruk)
Buzz marketing - Mindenki számára fontos mások véleménye → erre épít - Philip Kotler: 7000 fős európai felmérés → vásárlási döntésben 60%-ukat befolyásolja - Maritz Marketing Research: moziba járók 53%-át, orvost keresők 70%-át befolyásolja
Példák - Fizetett ügynökök, akik a bárokban rendelés után beszélgetést kezdeményeznek - Cédulák egy telefonszámmal - Páros színészek „vásárolnak” szupermarketekben - Fiatal hölgyek cigarettát „hagynak” az asztalokon a szórakozóhelyeken - Vizuális reklámként nem pohárral, hanem palackkal rendelnek a bárokban az italokból - Postások lefizetése, hogy csomagokat feltűnő helyen hagyjanak - Tömegközlekedésen utazva egy bizonyos újságot olvassanak
Vírusmarketing Megkapod, megnézed, továbbküldöd…
Mi a cél? Olcsón, gyorsan és nagyon hatékonyan kommunikálni Csomópontok elérése Célcsoport az internetes társadalom
Hogyan? Digitális-online csatornákon, platformokon keresztül fertőz Interperszonális kommunikáció révén (pl. e-mail, SMS, MMS, Bluetooth) Webes felületeszközökön (pl. filmgyűjtő szájtok, letöltő közösségek, e-mail hírlevelek)
Milyen a jó vírusmarketinges film? Erős kreatív elemet tartalmazónak Vicces, humoros, megrázó, gyomorforgató, akár sértő Megalapozott, jól eltalált Rövid (max. 1 perc)
Például… Nike vs. Adidas http://www.youtube.com/watch?v=8TnG7jyfoWI&NR=1 Ford Ka http://www.youtube.com/watch?v=7Guufs3mdgg
Az astroturfing Mesterségesen létrehozott mozgalmak, ál-fogyasztói csoportok kreálása Fontos: „don’t get caught doing it” – ha lelepleződik, visszafele is elsülhet Politikai kampányoknál is használják Hátrány: ha nem elég figyelemfelkeltő, kevés emberhez jut el
Példák Nike kampány: A brand saját tiltakozó-csoportjának létrehozása Rajongók az Egyenrangúbb Futballért néven Első akciójuk: ausztráliai focikupán szórólap osztogatás Valójában: Nike által alkalmazott színészek
Sony Ericsson 2002: T68i bevezető kampánya Első hullám: 60 beépített álturista fotózta egymást a forgalmasabb pontokon („Fake Tourist” akció) Második hullám: csinos hölgyek exkluzív bárokban ismerkedtek, telefonáltak, és telefonon játszottak egymás ellen Eredmény: 30 milliós „press impression”, 50%-kal magasabb eladások
Az étteremmegnyitó Nők jogait védő egyesület tiltakozott egy külföldi étterem előtt, mert csak szőke nőket alkalmaz Felkeltette a járókelők figyelmét, beszédtéma lett Eredmény: hatalmas tömeg az étterem megnyitóján
Köszönjük a figyelmet!
Hivatkozások http://hu.wikipedia.org/wiki/Gerillamarketing http://mediapedia.hu/gerillamarketing http://www.marketingcommando.hu/cikkek/gerilla-marketing.html http://hvg.hu/media/20050419gerilla.aspx http://hvg.hu/media/20050419gerilla/page2.aspx http://gerillamarketing.lap.hu/ http://eletmod.transindex.ro/?cikk=4733 http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/61 http://www.origo.hu/itthon/20051118szajrol.html http://www.hirdetespiac.hu/cikk/043/a-szobeszed-hatalma http://mediapedia.hu/szajreklam Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan (Aula Kiadó, Budapest, 2008) Philip Kotler: Marketingmenedzsment (Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006)