Motivációs kérdezés technikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Advertisements

A motiváció fenntartása
Szociális munka a börtönben
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.
Minőségmenedzsment alapelvek
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Szociális kompetencia
Etikai alapelvek az ápolásban
Fenomenológiai megközelítés
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A lehetséges énképek.
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A pánikbetegség kezelése
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Az ütközések fejlesztő ereje -
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Az emberi agresszió.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Reflektív gondolkodás
Személyiségfejlődési zavarok
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
egy dinamikusan terjedő új civil program
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Az együttműködés további lehetőségei a Magyar Addiktológiai Társasággal Dr. Felvinczi Katalin.
Fenomenológiai megközelítés
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A felépülés lehetséges útja (Prohaska-Di Clement-Norcross modell)
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikáció gyerekekkel az igazságszolgáltatásban
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

Motivációs kérdezés technikája Miért változtassunk szakmai nézőpontot?

A módszer eredete és alkalmazásának területei USA – 1980-as évek Miller-Rolnick függőséggel kapcsolatos területeken Napjainkban: Igazságügyi orvos szakértők, AIDS megelőzés, Javítóintézeti nevelés

Mikor tekinti motiváltnak a segítő a kliensét Mikor tekinti motiváltnak a segítő a kliensét? – azaz a konzultáns szempontú megközelítés ismérvei Egyetért a segítővel Elfogadja a róla alkotott diagnózist Kifejezi, hogy segítségre van szüksége Láthatóan aggódik saját állapota miatt Követi a segítő tanácsait Nem ért egyet a segítővel Nem fogadja el a róla alkotott diagnózist Nem kér segítséget Nem aggódik saját állapota miatt Nem követi a segítő tanácsait

MI A MOTIVÁCIÓS INTERJÚ? Módszer- közvetlen, személyközpontú tanácsadás Facilitálás- rávezetés a megoldásra; valamely folyamat vagy munka segítése amely ösztönöz a változásra Segítség - a pártfogolt részére, hogy felfedezze és megoldja az ambivalenciát viselkedésében, életében.

A módszer alapfogalmai A pártfogolt feltétel nélküli elfogadása A másik viselkedésének rossz érzés nélküli tudomásulvétele, a közös cél érdekében. Értő figyelem A másik fél mondanivalójának pontos megértésére és érzéseinek visszatükrözésére kialakított kapcsolati készség Motiváció Mozgatóerő, amely cselekvésre ösztönöz. Sokkal inkább egy dinamikus folyamat, mint egy belső érték ill egy állandó karaktervonás Konstruktív konfrontáció Az építő szembesítés során feszültség alakul ki a vágyott és a jelenlegi helyzet között, amely a változás irányába hat.

Motivációs interjú szelleme A változásra való motiváció a pártfogolttól ered, nem kívülről jövő megoldás A pártfogolt érdeke és feladata nem a pártfogóé, hogy dolgozzon saját problémáján, megoldja ambivalenciáját. A segítő nem használ direkt rábeszélést A tanácsadó ( pártfogó) irányt mutatva, közvetlen módon segít kideríteni és feloldani az ambivalenciát A két fél között partneri kapcsolat van

A MÓDSZER 5 ALAPELEME Empátia kifejezése-az elfogadás segíti a változást. Szakszerű hallgatás, reflektív reagálás. Az ambivalencia normális. Diszkrepancia kialakítása- Fontos a következmények tudatosítása. A jelen viselkedés és a fontos cél közötti ellentmondás motivál. Vitatkozás elkerülése- A vitatkozás a várthoz képest ellentétes hatású. A védekezés védekezést szül.Az ellenállás annak a jelzése, hogy stratégiát kell váltani. Játék az ellenállással-értelmezési keret megváltoztatása. Az ellenállás átalakítása előnnyé. A változás képességének támogatása- A támogató erő, a változtatás lehetőségében vetett hit motiváló tényező.

A motiváció szentjei- változás állomásai modell TERVEZÉS- SZÁNDÉK SZAKASZA ELHATÁROZÁS DÖNTÉS SZAKASZA CSELEKVÉS AKTÍV VÁLTOZÁS SZAKASZA FENNTARTÁS KONSZOLIDÁCIÓ SZAKASZA ELŐTERVEZÉS- SZÁNDÉK NÉLKÜLI SZAKASZ VISSZAESÉS- A VÁLTOZÁS RÉSZE LEHET

ALAPELVEK VITA ELKERÜLÉSE- HELYETTE ÉRTŐ FIGYELEM ELLENÁLLÁS ÁTFORDÍTÁSA EMPÁTIA ELLENTMONDÁSOK FELFEDÉSE ( KOGNITÍV DISSZONANCIA) A PROBLÉMÁKRA VALÓ VÁLOGATOTT REFLEKTÁLÁS ( SÚLYPONTOZÁS)

HORVÁTHNÉ MÁTRAI KATALIN KÖSZÖNÖM A FIGYELMET HORVÁTHNÉ MÁTRAI KATALIN