Www.corecomp.hu 1 © MTA SZTAKI és CORE Computer – 2001. január 17. www.sztaki.hu Szolgáltatás szintű hálózat felügyelet akadémiai környezetben Tétényi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógépes hálózatok és az Internet
Advertisements

Első tapasztalatok az NIIFI-nél üzemelő infrastruktúra cloud szolgáltatással kapcsolatban Stefán Péter NIIFI RICOMNET Miskolc.
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
HÁLÓZATOK.
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
IP kamerás videó megfigyelő rendszer
Kommunikáció a helyi hálózaton és az Interneten
IP vagy Analóg Videó Megfigyelő rendszer
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
Információbiztonság vs. informatikai biztonság?
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
Information and Communication Networks Ip hálózatok minőségriportolása Zsiga Árpád InQMon Internet Minőségvizsgáló Szolgáltató Kft.
SPC/SQC valósidejű rendszerekben 2000 November /Magyar Batch Fórum 1 Hi-Spec Solutions SPC/SQC in Real Time Systems (Statisztikai és minőségi szabályzás.
Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
1 Informatikai Szakképzési Portál Hálózati és Internet ismeretek Hálózati menedzsment.
Güssing am 31.5/ PRORAAB(A) Hochwasserprognosemodell RAAB Rába előrejelző modell Dieses Projekt wird von der Europäischen Union kofinanziert Az.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Infrastruktúra-felügyelet a privát felhőben
1 GTS Szerver Virtualizáció – Ügyvitel a felhőben.
Hálózati architektúrák
Hálózatok.
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Hatékonyságnövelés IT biztonsági megoldásokkal Szincsák Tamás IT tanácsadó 2012.Október 17.
Jogában áll belépni?! Détári Gábor, rendszermérnök.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
OSI Modell.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
A VoIP és a Microsoft Dynamics CRM Kondás János MCSA, MCSE, MCT System Builders Kft.
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Informatikai döntéstámogatás az MVM-nél
CommunityCloud Private Cloud Public Cloud Hybrid Clouds Megvalósítás módja Szolgáltatás modell Alapvető jellemzők Közös jellemzők Software as a Service.
Hálózati és Internet ismeretek
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Beágyazott internet az alállomási irányítástechnikában Hogyan kerül irodai megoldás az ipari irányítástechnikába? Ez egészen biztosan nagyon veszélyes!
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Topológia felderítés hibrid hálózatokban
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
május 13 Hazai kutatói hálózati eredmények és tervek Tétényi István NIIF MT MITE 2003.
Hálózatok Kialakulásának okai: kommunikációs igény gépek közt,
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia IT HelpDesk – CRM házon belül Microsoft Operations Manager 2005 és Microsoft CRM Ügyfélszolgálat Fülöp Miklós.
Supervizor By Potter’s team SWENG 1Szarka Gábor & Tóth Gergely Béla.
Fejlesztés Menedzser ismertető II.rész 1 A Projektekről nyilvántartott fontosabb adatok Alapadatok, Mérföldkövek, Emberi erőforrások, Költségek, Szoftver.
Draskóczi József r. alezredes
A szolgáltatás technikájával – technológiájával kapcsolatos elemzések „EISZ Jövője” Konferencia június 22.
1 AZ IKTA-2000 projektjeinek szakmai bemutatója IKTA-144/2000 projekt november 28.
Külföldi piacok felkutatása a Quali-Cont Non-profit Közhasznú Kft. számára.
A Windows Server 2003 termékcsalád A Windows Server 2003 termékcsaládnak 4 tagja van: Windows Server 2003, Standard Edition Windows Server 2003, Enterprise.
Csoportmunka megoldás a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
HEFOP 3.3.1–P /1.0A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. 1 Számítógép- hálózatok dr. Herdon.
Tűzfal (firewall).
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Beszerzések hatékonyság növelése
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Az NIIF Program helye a kutatóhálózati világban
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Kire milyen szerep vár egy mobil projekt során
LoRa technológia, LoRaWAN hálózatok
Aegon smartCASCO – új generációs okostelefon alkalmazás-fejlesztés www
Készítette: Farkasné Veres Edina
Kocsis Ernő Ügyvezető igazgató Roto Elzett Certa Kft.
Előadás másolata:

1 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Szolgáltatás szintű hálózat felügyelet akadémiai környezetben Tétényi István – MTA SZTAKI Sándor Tamás - CORE Computer Kft. IKTA-3 szakmai fórum Budapest, január 17.

2 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Tartalom  A pályázat  ITU TMN ajánlás  Eszköz szintű menedzselés  Hálózati szintű menedzselés  Szolgáltatói szintű menedzselés  Az NIIF környezet specifikumai

3 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január A pályázat  A pályázók: Ä Tudás központ – SZTAKI Ä Technológiai központ – Core Computer  A pályázat célja: az NIIF nagysebességű gerinchálózatában és az erre épülő alkalmazások, szolgáltatások számára a hálózat felügyeleti szolgáltatások új generációját biztosítsa  A pályázat státusza: Ä A pályázat újra bírálása folyamatban van

4 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január ITU TMN ajánlás  International Telecommunications Union elméleti ajánlása  Telecommunication Managed Network (TMN) Ä A hálózati menedzser rendszerek ötszintű hierarchiája Ä Az infrastruktúra felügyeletétől az ügyfél-orientált szolgáltatói menedzselésig

5 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január TMN referencia  A szabványos TMN rétegek gyakorlati implemen- tációja nem valósult meg Ä Az ISO OSI szintekhez hasonlóan, inkább csak elméleti, szabatos definiálást biztosít Ä A menedzselési szintek meghatározása a TMN rétegek referencia modelljére hivatkozással történhet  Az eszköz szintű menedzselés Ä A TMN modell legalsó szintje (Network Element Layer) Ä Gyártói, berendezés-függő menedzser programok  Átviteltechnikai elemek menedzselése (pl. SDH)  LAN-WAN illesztők menedzselése (RADView)  Routerek és switch-ek menedzselése (CiscoWorks)

6 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Eszköz szintű menedzselés  A gyártói menedzserek használata: Ä Fontos a berendezések konfigurálásához Ä Hatékony, közvetlen beavatkozás Ä Komplex, heterogén rendszer esetén párhuzamosságok Ä Nehezen követhető a hibák korrelációja az egyes eszközök között  pl. egy switch hibájának következménye egy router hibája  Az eszköz szintű menedzserek szűk szolgáltatás halmazát bővítik a hálózati menedzserek lehetőségei

7 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Hálózati szintű menedzselés  A hálózati menedzser programok funkcionalitása: Ä Elemi hálózat menedzserekkel való kompatibilitás Ä Berendezések detektálása a hálózatban Ä Hálózati topológia leképezése Ä Hálózati riasztások (alarm-ok) fogadása és lekezelése Ä Egyszerű help-desk funkcionalitás Ä Egyszerű hálózatot analizáló kimutatások készítése  A TMN modell szerinti 2-3 szint  Elterjedt programcsomagok Ä HP OpenView, IBM NetView Ä Cabletron Spectrum, SunNet Manager

8 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Hálózati szintű menedzselés  Előnyök Ä IT környezet központi felügyelete Ä A menedzselés automatizálhatósága Ä Néhány biztonsági feladat ellátása Ä Segédeszközök a hálózat hatékonyságának növelésére  Hiányok Ä A hálózatot eszközbázisnak tekintik – nem mint szolgáltatói környezetet kezelik  Egy elromlott berendezés azonosítható, de nincs egyértelmű jelzés a hiba következményeiről  Nincs visszajelzés a javítás előhaladtáról Ä Reaktív megoldások  Események utólagos azonosíthatósága, de nincs komoly előrejelzése a hibáknak, illetve teljesítményromlásnak

9 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január  új eszközök, új alkalmazások, új technológiák  a szolgáltatás egyre fontosabb  a problémák esetenként egyre szerteágazóbbak  a hálózatok egyre nagyobb kapacitásúak és kiterjedtebbek  hálózat felügyelet és a hálózat biztonság sokszor összekapcsolódik (SPAM, AUP, CERT)  a hálózati trendek meghatározása lényegessé válik  folyamatos kapacitás bővülés Az NIIF hálózat felügyelet kihívása

10 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január A kutatói hálózati háttér  a hálózati szolgáltatás alapinfrastruktúra  a kutatói környezet szolgáltatásai számítógéphálózati eszközök, rendszerek tucatjaira épülnek  a hálózati szolgáltatásokkal szembeni igények folyamatosan növekednek  SLA  intézményen belül  szolgáltatóval szemben  A hazai kutatói hálózatot összekötő kapcsolatrendszer kb. 3.5Gbps – 2001 januárjában  A 2002-es tervek optikai Internetet céloznak meg (n*2.5Gbps kapacitással). Ehhez megfelelő felügyeleti infrastruktúra szükséges.

11 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január NIIF szolgáltatói gerinchálózat

12 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január A kutatói hálózat felügyeletének tipikus felvetései  Hol a hálózat határa ?  Mérés, diagnosztika, beavatkozás viszonya  Szabványosság  Centralizált és/vagy decentralizált modell  Rétegek és dedikált felügyeleti eszközök /TMN model/  Ki az operátor ?  Felügyelet és WEB technológia

13 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Az NIIF környezet jellemzői  Ami alapvetően megváltozott:  Az NIIF hálózata szolgáltatói hálózat  SLA  Rendelkezésre állás 99%+...  minőségi követelmények a felhasználók részéről (VPN, multicast, stb.)  minőségi követelmények az alkalmazások részéről (VoIP, stb.)  A projekt céljaiban megfogalmazott válasz: Szolgáltatási szintű menedzselés

14 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Szolgáltatási szintű menedzselés  A hálózatok szerepének módosulása Ä Internet előtt: üzleti alkalmazások kiszolgálója Ä Internet elterjedése óta: önálló, profit generáló szolgáltatási szektor  A hálózatok fenntartása, üzemeltetése, biztonsága társadalmi igény Ä Különböző érdekeltségek megjelenése Ä A hálózatokkal kapcsolatos feladatok és beruházások tervezhetőségének, ellenőrizhetőségének szükségessége

15 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Hálózati szolgáltatások Felső vezető Kapacitás tervező Szolgálta- tási vezető Üzemel- tető A hálózati menedzser rendszer célja: Az üzleti célok elé- résének biztosítása A szüksé- ges átviteli kapacitások intelligens tervezhető- sége A felhaszná- lói igények és az SLA-k kielégíthető- sége A kiesések minimalizál- hatósága, a változások gyors át- vezethető- sége A hálózat legfonto- sabb muta- tószámai: Rendelke- zésre állás, teljes költ- ség Tervezett kihasznált- ság, terhelt- ség Szolgáltatói bérlemény költségek, rendelkezés re állás Torlódási- és hiba- statisztikák Legfonto- sabb meg- oldandó kérdések: A növekvő hálózati költségek kezelhető- sége Az kiadások és az üzleti igények összhangba hozása A legmeg- felelőbb szolgáltató kiválasztása A hibák ész- revételének, behatározá- sának és kijavításá- nak egysze- rűsítése Különböző szempontok és érdekeltségek a hálózatok üzemeltetésekor

16 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Szolgáltatási szintű menedzselés  A TMN legfelső szintjeit megvalósító eszközpark Ä Professzionális, komplex igényeket kielégítő programcsomag Ä Proaktív (prognosztizáló, előrejelző) képesség Ä Az elemi- és hálózati menedzser menedzserek integrációja  Szolgáltatások Ä Real-time információgyűjtés (állapotról, trendekről, rendelkezésre állásról) Ä Adatok grafikus és táblázatos megjelenítése Ä Hibák összefüggéseinek és gyökereinek azonosítása Ä Szolgáltatói szerződések (SLA) nyilvántartása Ä Hibák fontosságának értékelése, a javítás követése

17 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Internet felügyelet  A hálózat elemei: Ä Infrastruktúra Ä Hálózati eszközbázis Ä Hálózati szerverek és szolgáltatások  Internet szolgáltatások működésének és biztonságának felügyelete Ä szerverek elérhetősége/rendelkezésre állása  Pl. Mail, WEB, adatbázis szerverek rendelkezésre állása  FTP, DNS stb. Teljesítménymutatói Ä VPN felügyelet Ä QoS felügyelet Ä Multicast felügyelet  A hagyományos hálózati komponensekkel azonos felügyeleti platform

18 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Köszönjük a figyelmüket! Tétényi István Sándor Tamás