1 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Szolgáltatás szintű hálózat felügyelet akadémiai környezetben Tétényi István – MTA SZTAKI Sándor Tamás - CORE Computer Kft. IKTA-3 szakmai fórum Budapest, január 17.
2 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Tartalom A pályázat ITU TMN ajánlás Eszköz szintű menedzselés Hálózati szintű menedzselés Szolgáltatói szintű menedzselés Az NIIF környezet specifikumai
3 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január A pályázat A pályázók: Ä Tudás központ – SZTAKI Ä Technológiai központ – Core Computer A pályázat célja: az NIIF nagysebességű gerinchálózatában és az erre épülő alkalmazások, szolgáltatások számára a hálózat felügyeleti szolgáltatások új generációját biztosítsa A pályázat státusza: Ä A pályázat újra bírálása folyamatban van
4 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január ITU TMN ajánlás International Telecommunications Union elméleti ajánlása Telecommunication Managed Network (TMN) Ä A hálózati menedzser rendszerek ötszintű hierarchiája Ä Az infrastruktúra felügyeletétől az ügyfél-orientált szolgáltatói menedzselésig
5 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január TMN referencia A szabványos TMN rétegek gyakorlati implemen- tációja nem valósult meg Ä Az ISO OSI szintekhez hasonlóan, inkább csak elméleti, szabatos definiálást biztosít Ä A menedzselési szintek meghatározása a TMN rétegek referencia modelljére hivatkozással történhet Az eszköz szintű menedzselés Ä A TMN modell legalsó szintje (Network Element Layer) Ä Gyártói, berendezés-függő menedzser programok Átviteltechnikai elemek menedzselése (pl. SDH) LAN-WAN illesztők menedzselése (RADView) Routerek és switch-ek menedzselése (CiscoWorks)
6 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Eszköz szintű menedzselés A gyártói menedzserek használata: Ä Fontos a berendezések konfigurálásához Ä Hatékony, közvetlen beavatkozás Ä Komplex, heterogén rendszer esetén párhuzamosságok Ä Nehezen követhető a hibák korrelációja az egyes eszközök között pl. egy switch hibájának következménye egy router hibája Az eszköz szintű menedzserek szűk szolgáltatás halmazát bővítik a hálózati menedzserek lehetőségei
7 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Hálózati szintű menedzselés A hálózati menedzser programok funkcionalitása: Ä Elemi hálózat menedzserekkel való kompatibilitás Ä Berendezések detektálása a hálózatban Ä Hálózati topológia leképezése Ä Hálózati riasztások (alarm-ok) fogadása és lekezelése Ä Egyszerű help-desk funkcionalitás Ä Egyszerű hálózatot analizáló kimutatások készítése A TMN modell szerinti 2-3 szint Elterjedt programcsomagok Ä HP OpenView, IBM NetView Ä Cabletron Spectrum, SunNet Manager
8 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Hálózati szintű menedzselés Előnyök Ä IT környezet központi felügyelete Ä A menedzselés automatizálhatósága Ä Néhány biztonsági feladat ellátása Ä Segédeszközök a hálózat hatékonyságának növelésére Hiányok Ä A hálózatot eszközbázisnak tekintik – nem mint szolgáltatói környezetet kezelik Egy elromlott berendezés azonosítható, de nincs egyértelmű jelzés a hiba következményeiről Nincs visszajelzés a javítás előhaladtáról Ä Reaktív megoldások Események utólagos azonosíthatósága, de nincs komoly előrejelzése a hibáknak, illetve teljesítményromlásnak
9 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január új eszközök, új alkalmazások, új technológiák a szolgáltatás egyre fontosabb a problémák esetenként egyre szerteágazóbbak a hálózatok egyre nagyobb kapacitásúak és kiterjedtebbek hálózat felügyelet és a hálózat biztonság sokszor összekapcsolódik (SPAM, AUP, CERT) a hálózati trendek meghatározása lényegessé válik folyamatos kapacitás bővülés Az NIIF hálózat felügyelet kihívása
10 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január A kutatói hálózati háttér a hálózati szolgáltatás alapinfrastruktúra a kutatói környezet szolgáltatásai számítógéphálózati eszközök, rendszerek tucatjaira épülnek a hálózati szolgáltatásokkal szembeni igények folyamatosan növekednek SLA intézményen belül szolgáltatóval szemben A hazai kutatói hálózatot összekötő kapcsolatrendszer kb. 3.5Gbps – 2001 januárjában A 2002-es tervek optikai Internetet céloznak meg (n*2.5Gbps kapacitással). Ehhez megfelelő felügyeleti infrastruktúra szükséges.
11 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január NIIF szolgáltatói gerinchálózat
12 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január A kutatói hálózat felügyeletének tipikus felvetései Hol a hálózat határa ? Mérés, diagnosztika, beavatkozás viszonya Szabványosság Centralizált és/vagy decentralizált modell Rétegek és dedikált felügyeleti eszközök /TMN model/ Ki az operátor ? Felügyelet és WEB technológia
13 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Az NIIF környezet jellemzői Ami alapvetően megváltozott: Az NIIF hálózata szolgáltatói hálózat SLA Rendelkezésre állás 99%+... minőségi követelmények a felhasználók részéről (VPN, multicast, stb.) minőségi követelmények az alkalmazások részéről (VoIP, stb.) A projekt céljaiban megfogalmazott válasz: Szolgáltatási szintű menedzselés
14 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Szolgáltatási szintű menedzselés A hálózatok szerepének módosulása Ä Internet előtt: üzleti alkalmazások kiszolgálója Ä Internet elterjedése óta: önálló, profit generáló szolgáltatási szektor A hálózatok fenntartása, üzemeltetése, biztonsága társadalmi igény Ä Különböző érdekeltségek megjelenése Ä A hálózatokkal kapcsolatos feladatok és beruházások tervezhetőségének, ellenőrizhetőségének szükségessége
15 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Hálózati szolgáltatások Felső vezető Kapacitás tervező Szolgálta- tási vezető Üzemel- tető A hálózati menedzser rendszer célja: Az üzleti célok elé- résének biztosítása A szüksé- ges átviteli kapacitások intelligens tervezhető- sége A felhaszná- lói igények és az SLA-k kielégíthető- sége A kiesések minimalizál- hatósága, a változások gyors át- vezethető- sége A hálózat legfonto- sabb muta- tószámai: Rendelke- zésre állás, teljes költ- ség Tervezett kihasznált- ság, terhelt- ség Szolgáltatói bérlemény költségek, rendelkezés re állás Torlódási- és hiba- statisztikák Legfonto- sabb meg- oldandó kérdések: A növekvő hálózati költségek kezelhető- sége Az kiadások és az üzleti igények összhangba hozása A legmeg- felelőbb szolgáltató kiválasztása A hibák ész- revételének, behatározá- sának és kijavításá- nak egysze- rűsítése Különböző szempontok és érdekeltségek a hálózatok üzemeltetésekor
16 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Szolgáltatási szintű menedzselés A TMN legfelső szintjeit megvalósító eszközpark Ä Professzionális, komplex igényeket kielégítő programcsomag Ä Proaktív (prognosztizáló, előrejelző) képesség Ä Az elemi- és hálózati menedzser menedzserek integrációja Szolgáltatások Ä Real-time információgyűjtés (állapotról, trendekről, rendelkezésre állásról) Ä Adatok grafikus és táblázatos megjelenítése Ä Hibák összefüggéseinek és gyökereinek azonosítása Ä Szolgáltatói szerződések (SLA) nyilvántartása Ä Hibák fontosságának értékelése, a javítás követése
17 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Internet felügyelet A hálózat elemei: Ä Infrastruktúra Ä Hálózati eszközbázis Ä Hálózati szerverek és szolgáltatások Internet szolgáltatások működésének és biztonságának felügyelete Ä szerverek elérhetősége/rendelkezésre állása Pl. Mail, WEB, adatbázis szerverek rendelkezésre állása FTP, DNS stb. Teljesítménymutatói Ä VPN felügyelet Ä QoS felügyelet Ä Multicast felügyelet A hagyományos hálózati komponensekkel azonos felügyeleti platform
18 © MTA SZTAKI és CORE Computer – január Köszönjük a figyelmüket! Tétényi István Sándor Tamás