TIMSS 2007
Mi a TIMSS? Trends in International Mathematics and Science Study – Nemzetközi Matematika és Természettudomány Vizsgálat Négyévente végzett felmérés (1995, 1999, 2003, 2007) Negyedik és nyolcadik évfolyamos tanulók matematikai és természettudományi képességét vizsgálja 2007-ben összesen 59 ország és 8 kiemelt oktatási rendszer vett részt benne Az 59 ország közül 36 vett részt a 4. évfolyamon, 49 a 8. évfolyamon. Magyarország mindkét évfolyam mérésében részt vett.
A felmérésben résztvevő országok 59 ország – 425 ezer diák
A 4. évfolyamos matematika eredmények Magyarország átlageredménye - 510 pont A nálunk szignifikánsan magasabb eredményt elért országok piros, az alacsonyabb eredményt elért országok lila színnel vannak jelölve. 13 ország ért el jobb eredményt, 5 ország eredménye hasonló és 17 ország eredménye gyengébb. Jobb eredményt ért el összesen 13 ország: Hongkong, Szingapúr, Tajvan, Japán, Kazahsztán, Oroszország, Anglia, Lettország, Hollandia, Litvánia, Egyesült Államok, Németország, Dánia Hasonló eredményt ért el 5 ország: Ausztrália, Olaszország, Ausztria, Svédország, Örményország Gyengébb eredményt ért el összesen 17 ország: Szlovénia, Szlovákia, Skócia, Új-Zéland, Csehország, Norvégia, Ukrajna, Grúzia, Irán, Algéria, Kolumbia, Marokkó, Salvador, Tunézia, Kuvait, Katar, Jemen
A 8. évfolyamos matematika eredmények Magyarország átlageredménye - 517 pont 5 ország ért el jobb eredményt, 3 ország eredménye hasonló és 40 ország eredménye gyengébb. Jobb eredményt ért el összesen 5 ország: Tajvan, Korea, Szingapúr, Hongkong, Japán Hasonló eredményt ért el 3 ország: Anglia, Oroszország, Egyesült Államok Gyengébb eredményt ért el összesen 40 ország: Litvánia, Csehország, Szlovénia, Örményország, Ausztrália, Svédország, Málta, Skócia, Szerbia, Olaszország, Malajzia, Norvégia, Ciprus, Bulgária, Izrael, Ukrajna, Románia, Bosznia-Hercegovina, Libanon, Thaiföld, Törökország, Jordánia, Tunézia, Grúzia, Irán, Bahrein, Indonézia, Szíria, Egyiptom, Algéria, Marokkó, Kolumbia, Omán, Palesztina, Botswana, Kuvait, Salvador, Szaúd-Arábia, Ghána, Katar
Matematika - eredmények A magyar tanulók negyedik és nyolcadik évfolyamon is jobban teljesítettek a nemzetközi átlagnál A nyolcadikos tanulók kiemelkedő eredményt értek el, csak a távol-keleti országok teljesítettek jobban
A 4. évfolyamos természettudomány eredmények Magyarország átlageredménye - 536 pont 4 ország ért el jobb eredményt, 8 ország eredménye hasonló és 23 ország eredménye gyengébb. Jobb eredményt ért el összesen 4 ország: Szingapúr, Tajvan, Hongkong, Japán Hasonló eredményt ért el 8 ország: Oroszország, Lettország, Anglia, Egyesült Államok, Olaszország, Kazahsztán, Ausztrália, Szlovákia Gyengébb eredményt ért el összesen 23 ország: Németország, Ausztria, Svédország, Hollandia, Szlovénia, Dánia, Csehország, Litvánia, Új-Zéland, Skócia, Örményország, Norvégia, Ukrajna, Irán, Grúzia Kolumbia, Salvador, Algéria, Kuvait, Tunézia, Marokkó, Katar, Jemen
A 8. évfolyamos természettudomány eredmények Magyarország átlageredménye - 539 pont 4 ország ért el jobb eredményt, 5 ország eredménye hasonló és 39 ország eredménye gyengébb. Jobb eredményt ért el összesen 4 ország: Szingapúr, Tajvan, Japán, Korea Hasonló eredményt ért el 5 ország: Anglia, Csehország, Szlovénia, Hongkong, Oroszország Gyengébb eredményt ért el összesen 39 ország: Egyesült Államok, Litvánia, Ausztrália, Svédország, Skócia, Olaszország, Örményország, Norvégia, Ukrajna, Jordánia, Malajzia, Thaiföld, Szerbia, Bulgária, Izrael, Bahrein, Bosznia-Hercegovina, Románia, Irán, Málta, Törökország, Szíria, Ciprus, Tunézia, Indonézia, Omán, Grúzia, Kuvait, Kolumbia, Libanon, Egyiptom, Palesztina, Algéria, Szaúd-Arábia, Marokkó, Salvador, Botswana, Katar, Ghána
Természettudomány - eredmények A 8. évfolyamos diákok Angliával és Csehországgal együtt a legjobb eredményt érték el az európai országok között Magyarország egyike annak a nyolc országnak, ahol a 4. évfolyamos diákok eredménye javult 1995-höz képest
Tartalmi és kognitív részterületek Tartalmi területek Kognitív területek 4. évfolyam 8. évfolyam Matematika Számok Ismeret Algebra Alkalmazás Geometriai alakzatok és mérés Geometria Értelmezés Adatábrázolás Adat és valószínűség Természet-tudomány Élő világ Biológia Ismeret 4, 8 Fizikai világ Kémia Fizika Földtudomány A matematika és természettudomány eredmények részterületenként is vizsgálhatók. A matematika területén az eredmények viszonylag kiegyenlítettek, természettudományban nagyobbak a különbségek. A 4. évfolyamon az Élő világ, a 8. évfolyamon pedig a Fizika területén saját átlageredményünkhöz képest is kiemelkedően jó eredményt értünk el. Az Élő világ területén így 4. évfolyamban csupán Szingapúr ért el hazánknál jobb eredményt. A kognitív területek közül a 8. évfolyamon kiemelkedik a kiemelkedően jó eredményt értünk el az ismeret típusú feladatokon, a nagyon jó eredményű országok közül egyedül Magyarország tudásszerkezete ilyen, más országokban az értelmezés kognitív terület a legerősebb.
A felmérés eredményei – az IEA megállapításai A magyar diákok mindenhol a legjobb harmadban végeztek A 8. osztályosok kimagasló eredményeket értek el, korosztályuk élvonalában vannak a világon Magyarországon a szülők iskolai végzettsége és ezzel összefüggésben a család gazdasági és szociális háttere erősebben befolyásolja a magyar diákok eredményeit és jövőbeni kilátásait, mint más országokban.
A PISA 2006 és a TIMSS 2007 eredményei közötti különbségek háttere
Különbségek a két mérés között Más korosztály: TIMSS: 8. évfolyam, PISA 15 évesek, többnyire 9. és 10. évfolyamosok Más tartalom: TIMSS tantárgy közeli, tantervalapú PISA alkalmazásképes tudást mér Más résztvevők 25 közös ország Ha csak a közös országok eredményét nézzük: Az 59 ország közül 36 vett részt a 4. évfolyamon, 49 a 8. évfolyamon. Magyarország mindkét évfolyam mérésében részt vett.
Köszönjük a figyelmet!