Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
Budapest, július 4. Mit várhatunk a következő tervezési ciklusban?! AFIOE VI. Országos Konferencia július 4.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
területi tervezési és értékelési referens
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS Dr. Komoróczki István tervezéskoordinációért felelős államtitkár „A szorgalmas munka meggazdagít”
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
TOP vas megyei aktualitásai
Előadás másolata:

Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program Tipold Ferenc Területfejlesztési Tervezési Főosztály „Partnerségi szakmai konzultáció”– 2013. november 27.

2007-2013 vs. 2014-2020 Tapasztalatok a 2007-2013 időszak kapcsán Az új 2014-2020 időszak rendszere Gazdaszerep hiánya Valós stratégia hiánya Forrás szétaprózódás Közvetlenül gazdaságfejlesztésre szánt források alacsony részaránya Látszat decentralizáció Versenyalapú fejlesztés kudarca a közszférában Erős gazdaszerep Valós stratégia Forrás koncentráció Közvetlenül gazdaságfejlesztésre szánt források magas részaránya Valós decentralizáció Integrált programalapú fejlesztés

Erős gazdaszerep Tervezés: A szakpolitika felelőssége (területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter) Bevonás: a végrehajtásban illetékes irányító hatóság (Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatósága) Pest Megyei Önkormányzat és Budapest Főváros Önkormányzata (területfejlesztési feladat- és hatáskörrel rendelkeznek) Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata Végrehajtás: az irányító hatóságok elhelyezése a szakpolitika mellett Tftv. mód. 9/B h) „a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter a megyei önkormányzatok és a fővárosi önkormányzat bevonásával kidolgozza a területi szempontú fejlesztéseket tartalmazó operatív programokat, gondoskodik megvalósításukról, érvényesülésük érdekében nyomon követi és értékeli azok végrehajtását;”

Valós stratégia

Forráskoncentráció A rendelkezésre álló forrásokat a magyar gazdaság növekedési potenciáljának erősítésére kell összpontosítani, ezért az összes forráson belül jelentősen növelni kell a közvetlenül gazdaságfejlesztésre irányuló források részarányát.

Közvetlenül gazdaságfejlesztésre fordítandó forrás magas részaránya A rendelkezésre álló források: 60%-a közvetlenül gazdaságfejlesztésre Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program Terület- és Településfejlesztési Operatív Program 40%-a humánerőforrás fejlesztés infrastruktúrafejlesztés környezetvédelem energiahatékonyság

Operatív Programok - Forrásallokáció az OP aránya a teljes támogatáshoz képest (%-ban) Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) 16,15 % Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) 39,40 % Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) 3,55 % Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) 10,94 % Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (KEHOP) 14,77 % Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 13,69 % Koordinációs Operatív Program (KOP) 1,50 % Vidékfejlesztési Program (VP) * Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) * Összesen 100 % Megjegyzés: A táblázatban szereplő allokációs arányok az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), az Európai Szociális Alap (ESZA) és a Kohéziós Alap (KA) által társfinanszírozott operatív programokra együttesen rendelkezésre álló forráshoz viszonyítva értendők! ( * ) A VOP és a MAHOP más alapból (EMVA, ETHA) kerül finanszírozásra!

Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)

Területi szempontú vs. ágazati operatív programok Területi programok előnyei: biztosítja a helyi igények becsatornázását és a helyi szereplők bevonását a tervezéstől a megvalósításig a helyi szereplők érdekeltté válnak környezetük fejlődésében, aktívabb szerepvállalásra készteti őket a régiós helyi specifikumokra közvetlen megoldásokat nyújt a fejlesztések integrált megvalósítása lehetővé válik regionális adottságokra építve fókuszálja a forrásokat régión belülre korlátozza a versenyt, így a hátrányosabb régiók esélye nő régión belüli társadalmi és területi különbségeket mérsékeli

Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP) vs. Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) A VEKOP előnye a KMOP-val szemben: a dedikált források segítségével kiszámíthatóbb tervezés és programozás a helyi szereplők döntésén alapuló tervezés az integrált programok segítségével egymást erősítő és nem egymást kioltó fejlesztések születnek

A VEKOP tervezésének általános keretei Területi forrásfelhasználási megkötések Közép-Magyarországon az ERFA által finanszírozott támogatások 80%-át kell az alábbi tematikus célokra fordítani: minimum 20%-ot az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra, kutatás, technológia-fejlesztés és innováció, KKV-k versenyképességének fokozása, infokommunikációs technológiák fejlesztése és hozzáférhetőségük javítása. A többi régió allokációjának kismértékű emelésével arányaiban már jelentős könnyítést lehet elérni a Közép-magyarországi régió (KMR) vonatkozásában.

A VEKOP tervezésének általános keretei A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) és a Közép-magyarországi régió területén végrehajtandó fejlesztések forrásai felhasználásának tervezéséről szóló 1323/2013. (VI. 12.) Korm. határozat Területi és ágazati fejlesztések A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) elsősorban területi szemléletű fejlesztési dokumentum, de ágazati fejlesztéseket is tartalmaz. Rugalmassági keret alkalmazása Az érintett miniszterek tervezzenek az általuk meghatározott szakmai tartalmú operatív programok rugalmassági kereteire ERFA és ETHA 15%, EMVA 5% és ESZA korlátlan mértékig A rugalmassági keretre tervezett fejlesztéseknek kimutatható hatással kell lenni a kevésbé fejlett régiókra

A VEKOP céljai A VEKOP keretet biztosít a területileg decentralizált fejlesztések és az ágazati fejlesztések tervezéséhez, valamint ezek megvalósításához Területi szereplők részére meghatározott indikatív tervezési forráskeretek a VEKOP tematikája mellett. A területi szereplők adottságaik és lehetőségeik szerint ezen kereteken belül határozhatják meg saját fejlesztési elképzeléseiket. A területi szereplők tervezéséhez a kormányzat iránymutatást és folyamatos konzultációs lehetőségeket biztosít. Kormányzati döntéssel rendelkező beruházások, ágazati országos programok (vállalkozásfejlesztés, foglalkoztatás, emberi erőforrás- fejlesztés) KMR beavatkozásai („tükörprogramok”)

A VEKOP küldetése és fejlesztési irányai hogy keretet biztosítson Magyarország egyetlen „fejlettebb” régiójának további fejlődéséhez, gazdasági versenyképességének további növekedéséhez illetve a régión belüli fejlettségbeli különbségek csökkenéséhez. A VEKOP fejlesztési iránya I. A regionális gazdasági teljesítmény fenntartható módon történő növelése (tudás-gazdaság, kreativitás, innováció) II. A közösségi infrastruktúra fejlesztése III. A foglalkoztathatóságot segítő társadalmi környezet fejlesztése

Valós decentralizáció A VEKOP tervezésébe bevonásra került: Pest Megyei Önkormányzat Budapest Főváros Önkormányzata Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata A VEKOP keretei között önállóan tervez: Pest Megyei Önkormányzat (a települési önkormányzatok bevonásával) Budapest Főváros Önkormányzata (a kerületi önkormányzatok bevonásával) Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata (összhangban a Pest megyei fejlesztésekkel) a városok és városokat is magukba foglaló vidéki térségek helyi közösségei (legkésőbb 2017. december 31-ig)

A Pest megyei önkormányzat tervezési feladatai Közreműködés a VEKOP kereteinek kialakításában Önálló tervezői feladat: Megyei területfejlesztési koncepció kidolgozása 2013. december 31-ig Megyei területfejlesztési program kidolgozása 2014. február 28-ig Integrált VEKOP projektcsomagok kidolgozása és projektjavaslatok összeállítása az ágazatok felé Köztes határidő: 2014. március 31-ig; végső határidő: 2014. szeptember 30. A Pest megyei tervezés támogatása: Államreform Operatív Program (ÁROP) Területfejlesztési tevékenység támogatása a Közép-magyarországi régióban című pályázati felhívás Támogatási keret 100 millió Ft

Budapest Főváros tervezési feladatai Közreműködés a VEKOP kereteinek kialakításában Önálló tervezői feladat: Fővárosi területfejlesztési koncepció kidolgozása 2014. február 28-ig Fővárosi területfejlesztési program kidolgozása 2014. április 30-ig Integrált VEKOP projektcsomagok kidolgozása és projektjavaslatok összeállítása az ágazatok felé Köztes határidő: 2014. március 31-ig; végső határidő: 2014. szeptember 30. - Tematikus Fejlesztési Programok kidolgozása Benyújtás a támogató intézményhez 2014. július 2-ig Véglegesítés 2014. szeptember 30-ig Budapest Főváros tervezési feladatainak támogatása: Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP) Fenntartható városfejlesztési programok előkészítése című pályázati felhívás Támogatási keret 140 millió Ft

Érd megyei jogú város tervezési feladatai Közreműködés a VEKOP kereteinek kialakításában Önálló tervezői feladat: Felülvizsgált Településfejlesztési Koncepció és Integrált Településfejlesztési Stratégia Benyújtás a támogató intézményhez 2014. július 2-ig Véglegesítés 2014. szeptember 30-ig Integrált VEKOP projektcsomag kidolgozása és projektjavaslatok összeállítása az ágazatok felé Érd megyei jogú város tervezési feladatainak támogatása: Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP) Fenntartható városfejlesztési programok előkészítése című pályázati felhívás Támogatási keret 25 millió Ft

Integrált programalapú fejlesztés A VEKOP-on belül Pest Megyei Önkormányzat indikatív tervezési forrás keretre kidolgozza: a megye gazdaságfejlesztési és településfejlesztési integrált projektcsomagját Összeállítja: a megyei projektjavaslatokat az ágazatok felé A VEKOP-on belül Budapest Főváros Önkormányzata indikatív forrás keretre kidolgozza: Budapest gazdaságfejlesztési és településfejlesztési integrált projektcsomagját a budapesti projektjavaslatokat az ágazatok felé A VEKOP-on belül a Érd megyei jogú város indikatív forráskeretre kidolgozza a településfejlesztési integrált projektcsomagját projektjavaslatait az ágazatok felé

A VEKOP decentralizált forrásainak tervezése 1803/2013. (XI. 8.) Korm. határozat a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) és a Közép-magyarországi régió területén végrehajtandó fejlesztések forrásai felhasználásának tervezéséről szóló 1323/2013. (VI. 12.) Korm. határozat módosításáról Meghatározott indikatív tervezési forráskeretek - Budapest 26,72%  72,4 Mrd Ft - Pest megye 17,78%  50,8 Mrd Ft - Érd megyei jogú város 0,98%  2,6 Mrd Ft - Ágazatok összesen 45,47%  123,3 Mrd Ft - Városok és városokat is magukba foglaló vidéki térségek - Helyi Akciócsoport 7,55%  20 Mrd Ft

A VEKOP decentralizált forrásainak tervezése Pest Megye Önkormányzata és Budapest Főváros Önkormányzata a tervezési jogkörükbe utalt indikatív források tervezése során vonják be az érintett települési, illetve kerületi önkormányzatokat Érd megyei jogú város térsége tervezett fejlesztéseinek illeszkednie kell Érd megyei jogú város integrált településfejlesztési stratégiájában megfogalmazott fejlesztési irányokhoz

Regionális támogatási térkép A versenyszférába tartozó tevékenységek – a jövedelemtermelő beruházások - állami támogatása eredendően tiltott: „Ha az Európai Unió Működési Szabályzata (EUMSZ) másként nem rendelkezik, a közös piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely vállalkozásoknak vagy áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt.” Állami Támogatások Iránymutatás 2014-2020: Meghatározza az elmaradottabb régiók fejlesztését előmozdító állami támogatások – többek között a közvetlen beruházási támogatások és a vállalkozásoknak biztosítható adókedvezmények – engedélyezésének szabályait és megadja a regionális támogatási térképre vonatkozó előírásokat. Meghatározza a kevésbé fejlett régiókban az állami támogatások maximális mértékét (‚a’ kategória) Meghatározza a fejlettebb régiókban a támogatható térségek lakónépességének arányát az ország népességéhez (‚c’ kategória) Tagország feladata: kidolgozni és elfogadtatni az Európai Bizottsággal az ország regionális támogatási térkép tervezetét, mely az ország egyes régióira és területi egységeire meghatározza az ott beruházó vállalkozások számára nyújtható támogatások maximális mértékét A 2014-2020 közötti időszakban hatályos regionális támogatási térkép koncepciójáról szóló 1805/2013. (XI. 12.) Korm. határozat

Maximális támogatás-intenzitások NUTS kód Régió Népesség az ország népesség %-ban Támogatás maximális mértéke 2014. 06. 30-ig 2014. 07. 1. - 2020. 12. 31.   Nagyvállalat Közép-vállalat Kisvállalat HU10 KMR Budapest Pest megye 30,42 10% 30% 20% 40% 50% 0% HU31 Észak-Magyarország 12,02% 60% 70% változatlan HU32 Észak-Alföld 14,07% HU33 Dél-Alföld 13,13% HU23 Dél-Dunántúl 9,44% HU21 Közép-Dunántúl 10,96% 35% 45% 55% HU22 Nyugat-Dunántúl 9,96% 25%

Maximális támogatás-intenzitások KMR Maximális támogatási intenzitások 2014 - 2020   Nagyvállalat Középvállalat Kisvállalat Budapest 10 20 Pest megye Pest megye c) kategóriás - 35%-os régióval határos - területei 20* 30 40 Pest megye c) kategóriás - 50%-os régióval - határos területei 35* 45 55 Pest megye támogatott térségei 2014-2020

Prioritás struktúra VEKOP prioritás T.C. OP % (alap) 1. Vállalkozások versenyképességének javítása, a foglalkoztatás ösztönzése és a tudásgazdaság fejlesztése 3, 1 19,56 % (ERFA) 2. Pénzügyi eszközök és szolgáltatások fejlesztése 3, 1, 4, 2 8,16 % (ERFA) 3. Településfejlesztés 9 3,17 % (ERFA) 4. Térségi integrált közösségvezérelt fejlesztési programok – CLLD 3, 8, 9 6,46 % (ERFA) 5. Közszolgáltatások infrastrukturális hátterének energia-hatékonysági célú fejlesztései, valamint a szolgáltatások minőségének javítása 4, 8, 10 28,54 % (ERFA) 6. Társadalmi Befogadást Szolgáló Programok 15,85 % (ESZA) 7. Foglalkoztathatóságot Szolgáló Programok 10, 8 16,70 % (ESZA) 8. Technikai segítségnyújtás - 1,56 % (ERFA)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!