Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár A pedagógia alapjai Életkori sajátosságok A gyermek megismerése 4.5. előadás Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
TARTALOM Életkori és egyéni sajátosságok A gyermek fejlődését befolyásoló környezeti tényezők (család, média, kortárscsoport) jelentősége Hátrányos helyzetű, veszélyeztetett gyermek Viselkedészavarok, magatartászavarok és deviáns viselkedés Tanulási zavarok Emocionális és neurotikus rendellenességek hatása a gyermek fejlődésére és iskolai teljesítményére Az integrált oktatás és a speciális nevelési igényű gyerekek A megismerésben alkalmazott módszerek és eljárások Szociális készségfejlesztés Csoportmódszerek Készség és személyiségfejlesztő gyakorlatok
Életkori és egyéni sajátosságok Az életkori sajátosság az életkornak megfelelő tulajdonságok, képességek összessége FEJLŐDÉSELMÉLETEK (Freud, Piaget, Erikson) minden gyermek személyiségét egyéni fejlődési ütem és egyéni sajátosságok fogják jellemezi Milyen tényezők befolyásolják a fejlődést? – fejlődéslélektan ±2.5 év (Nagy József)
A gyermek fejlődését befolyásoló környezeti tényezők (család, média, kortárscsoport) jelentősége szociális tanulás: a pedagógiai folyamatokban a szaktantárgyak tartalmának tanulása mellett a szociális tanulási tartalmak elsajátításának folyamata. érzékeny (szenzitív) periódus
Család kidolgozott és korlátozott kód (Bernstein 1964) Szülői testvér Anyagi helyzet Kulturális ellátottság hatás
Média televízió, az internet, a telekommunikációs eszközök, számítógépek Médiapedagógia hírközlés, a kommunikáció és a manipuláció mint tananyag mozgókép nyelvének megismerése műsorok direkt elemzése kreatív média
Kortárscsoport Iskoláskor Serdülőkor káros szenvedélyek deviáns csoportokhoz
Hátrányos helyzetű, veszélyeztetett gyermek Veszélyeztetettség: olyan – magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult – állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza. (Földes Petra 2005) Nemzeti Gyermekvédelmi Hivatal (A.N.P.D.C. – Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului)
Viselkedészavarok, magatartászavarok és deviáns viselkedés Magatartászavar okai biológiai szociális stigmatizáció deviáns - elfogadott normát szeg meg tetteivel, viselkedése antiszociális viselkedéssé fajul Szociális készségek fejletlensége – a segítségnyújtásban ezen az úton indulhatunk el.
Tanulási akadályozottság Tanulási zavarok TANULÁSI PROBLÉMÁK Tanulási nehézség Tanulási zavar Tanulási akadályozottság betegség, Hosszabb hiányzás, Korrepetálás családi problémák, hátrányos helyzet Diszkalkulia diszlexia Diszgráfia Figyelemzavar Hiperaktivitás fimotaság beszédzavarok (dadogás, hadarás, pöszeség, raccsolás, orrhangzóság) értelmi, mozgás-, látás-, hallássérültség halmozottan sérültek (pl. süket-vakság)
Emocionális és neurotikus rendellenességek hatása a gyermek fejlődésére és iskolai teljesítményére szorongás teljesítményszorongás generalizált szorongás alvás zavarai alvajárás (szomnambulizmus) szorongásos alvászavarok (inszomnia) éjszakai felriadás (pavor nocturnus) táplálkozás zavarai obezitás anorexia bulimia
Az integrált oktatás és a speciális nevelési igényű gyerekek integráció (fogadás) inklúzió (befogadás) Az integráció optimális esetben olyan sajátos nevelésszervezési forma, amely SNI gyermekek számára az adott körülmények között lehetővé teszi, hogy lakóhelyükön a saját korosztályukba tartozó, hasonló eltéréseket nem mutató gyermekekkel együtt vehessenek részt az intézményes nevelésben.
A megismerésben alkalmazott módszerek és eljárások megfigyelés iskolai tevékenység és az életrajzi adatok értelmezése (portfolió) beszélgetés fejlesztő interjú szociometria
Szociális készségfejlesztés Személyiségfejlesztés néhány jelentős területe Kreativitás Énkép Önismeret Empátia Társismeret, kapcsolatteremtés Divergens gondolkodás Nonverbális készségek, Metakommunikáció
Csoportmódszerek DUSO, Bűvös kör programok, tanmenetek Alaptechnikák mintanyújtás megerősítés szerepjáték ötletbörze DUSO, Bűvös kör programok, tanmenetek
Készség és személyiségfejlesztő gyakorlatok Kreativitást fejlesztés Nyelvi, szókincs Performációs Esztétikai érzékenység Nonverbális készségek fejlesztése Érzelmek kifejezése Imitációs készség Önkép, önismeret fejlesztése Testi önismeret Önkifejezés, önjellemzés, önábrázolás Énideál, célok, értékek Társismeret, kapcsolatteremtés fejlesztése Ismerkedés Kapcsolatteremtés