Szocializáció2. Boreczky Ágnes
Szocializáció Társas cselekvőképesség-énkép-identitás Szociális tanulás Interakciók Kommunikáció
Szerepek C.W. Mills (funkcionalista irány) Társadalmi alrendszerek: rokonság, vallás, gazdaság, katonaság, politika (szimbólumok, nyelv, nevelés stb.) Szerep állandósuló elemei- személyiségstruktúra G.H.Mead ( szimbolikus interakcionista irány) Szerep (utánzás)- szerepátvétel ( felnőtt szerep, magát is ezen keresztül látja: „me” tudat –társadalmi én („I”-spontán, reaktív, „me”, felépített én) Berger-Luckmann (konstruktivista irány) A társadalmi valóság megkonstruálása
Cooley "looking glass self." Hogyan látnak minket mások? 3 összetevő milyennek látnak minket mások? Hogy vélekednek rólunk? milyen érzéseink vannak a mások vélekedésével /megítélésével kapcsolatban ?
G.H.Mead „Az én…..lényegében társadalmi struktúra és a társadalmi élményből ered.” ( A pszichikum, az én és a társadalom) Játék:szerepjáték szervezett szabályozó játék (készen kell lenni arra, hogy bárki szerepét átvállalja-gyermek rendelkezik a játékban részes valamennyi gyermek attitűdjével) (Generalizált ( általános ) másik)
A szocializációt befolyásoló tényezők Gyerekkép-gyerekfelfogás/ játék Családfelfogás Családszerkezet / családnagyság /funkciók Tekintélyi viszonyok Szerepek Légkör, kommunikáció stb.
1794
1890
1920
1908
1913
1760
1783
1835
1860
1890
1900
1930
2002
1912
Játékok alakulása Magyarország 1. gen 2. Gen. 3. gen fiúk lá-nyok átlag 14 8 15 29 18 31 38 26 32 22 Ind. 42 41 47 43 50 Páros 20 21 Csop 39 36
A játékok rangsorának alakulása % 1. Csop. játék 35 % Csop. Játék 31 % 29% 26% 22% 20% 2. Fiús 16% Lá-nyos 13% 19% Kisgy. 15% 14% 17% 3. Trad. ügy. 10% Trad ügy 12% Sze-repj. 12% Társas 10% Kisgy15% 14 11%
A családváltozások nagyobb tendenciái 1 Expanzió Szekularizáció Emancipáció Individualizáció
A családváltozások nagyobb tendenciái 1 Expanzió Szekularizáció Emancipáció Individualizáció
A családváltozások nagyobb európai tendenciái-2 A család-háztartás szerkezete egyszerűsödik A családnagyság csökken ( gyerekszám) A gyerek felértékelődik A családfunkciók átalakulnak (intézmények) Légkör ( bensőség, informalitás) Szerepek rugalmasabbá válnak és a felnőtt- gyerek világ közti távolság csökken (nyelv, kommunikáció, játék)