A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Makroökonómia 5. előadás.
Advertisements

A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
A turizmus rendszer környezete
A piac Szakiskola.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Regionális gazdaságtan 4.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
A gazdasági fejlettség mutatói
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA II. alapfogalmak Cox, Walter I.: Wine for Two.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA iii. módszertan Escher, M. C.: Hand with Reflecting Globe, 1935.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA IRÁNYZATAI
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Közigazgatási alapismeretek
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Logisztika 6.előadás.
Stratégiai tervezés.
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Településmarketing Értékaudit.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A nemzeti számlák rendszere
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
Hálózatok és településfunkciók MRTT konferencia okt ,Szeged Korompai Attila, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságföldrajz Tanszék
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Szervezeti struktúra és kultúra
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
Az EEM helye a menedzsmentben
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Turizmus gazdaságtan 3..
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Készletgazdálkodás és logisztika
Regionális gazdaságtan 7.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A településhierarchia és a településhálózat
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
Európa átalakuló városi terei
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Az urbanizáció (urbs, urbis)
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hungarian Testing Board
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A marketinginformációs rendszer
A közigazgatás általános kérdései
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.

B TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK B. TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK A társadalom, a lokális társadalom, vagy azok egyes csoportjainak elemzése B1B1B1B1MUNKA B2B2B2B2LAKÁS B3B3B3B3 SZOLGÁL TATÁS & ELLÁTÁS B 4 KÉPZÉS & KULTÚRA B 5 ÜDÜLÉS & PIHENÉS B 6 KÖZLEKEDÉS & KOMMUNI KÁCIÓ B7B7B7B7LOKALITÁS A TÁRSADALOM A. TÁRSADALOM A+B 1 típus A+B 2 típus A+B 3 típus A+B 4 típus A+B 5 típus A+B 6 típus A+B 7 típus Társadalmi térszerkezet A fizikai földrajzi környezet és a társadalmi térszerkezet kapcsolata A+B KAPCSOLATÁNAK TERÜLETI TÍPUSAI A+B. KAPCSOLATÁNAK TERÜLETI TÍPUSAI C. Σ 5 i=1 (A+B) D A TÁRSADALOM HATÁSA A FIZIKAI FÖLDRAJZI KÖRNYEZETRE D. A TÁRSADALOM HATÁSA A FIZIKAI FÖLDRAJZI KÖRNYEZETRE A társdalmi alapfunkciók területi rendszere A társdalmi alapfunkciók területi rendszere BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 46. o., 6. ábra.

ALAPFUNKCIÓK 3. Ellátás és szolgáltatás

HELLBERG ► HELLBERG, H. [1985] – a tercier szektor működése:  kínálat attraktivitása  vásárlóerő  konkurencia  szerviz funkciók  szerviz funkciók – „consumer services” → a szolgáltató intézmény bevételhez jut → népességnövekedés: természetes szaporodás / területi koncentráció menedzsment funkciók  menedzsment funkciók – „ business services” → „…a teljesítmény a másik félnél jelenik meg.” → gazdasági növekedés → „…A kereskedelem és szolgáltatás térszerkezete … a kínálat és a kereslet folyamatos magatartásváltozásában módosul, mert mindkét aktív csoport rendre átértékeli a funkcióval kapcsolatos tevékenységét, azaz létrejön a visszahatás.” Ellátás és szolgáltatás I. Ellátás és szolgáltatás I. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.

 szociálgeográfiai szempontok:  hivatalos ellátórendszer  igazgatás, egészségügy, képzés, közlekedés → „…a funkciók működésében a csoportérdekek csak ellenőrzött mértékben jutnak kifejezésre.” → „…szociálgeográfiai szempontból nem értelmezhető egységes alapfunkcióként, mert működésének nincs egységes csoportspecifikus jellege.”  gazdaságföldrajzi értelemben a szociálgeográfiai funkciók a szolgáltatószektor részei PARTZSCH  a képzés & közlekedés a PARTZSCH-féle rendszerben önálló alapfunkció  az igazgatás belső hierarchiája nem csoportspecifikus → a központi irányítási mechanizmusok hatásait tükrözi vissza → „A településnek az igazgatás hierarchiájában elfoglalt helye a lokalitás egésze szempontjából jelenthet előnyt vagy hátrányt … de az igazgatás intézményhálózatának egésze nem csoportspecifikusan működik.”  privát ellátószféra  kiskereskedelem, ellátás, közlekedés (városi személyszállítás), szórakozás Ellátás és szolgáltatás II. Ellátás és szolgáltatás II. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.

ellátás – szolgáltatás  ellátás – szolgáltatás & a társadalmi tér  nem egyenletes terjedés a társadalmi térben koncentrálódásszóródás  szabályszerű koncentrálódás & szóródás  a koncentráció / dekoncentráció az egyes funkciók esetén nagyon különböző indikátorként CHRISTALLER  indikátorként felhasználhatók a társadalmi tér fejlődési különbségeinek meghatározására [→ a tercier szektor egyes funkcióinak működési adatai] [pl. a CHRISTALLER-modell – kommunikációs kapcsolatok] KLÖPER  szolgáltatások telephelyválasztása – KLÖPER [1970] – gazdasági szempontok:  a felvevőpiac nagysága & minősége  a funkció gazdasági potenciálja → „elbírja”-e a diffúzióból adódó átmeneti veszteséget Ellátás és szolgáltatás III. Ellátás és szolgáltatás III. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.

ellátás – szolgáltatás  ellátás – szolgáltatás & a központi helyek területi kapcsolata  az intézményrendszer [hivatalos & magán] és az azt működtető csoport [„középréteg”] kapcsolata  a funkció vonzásterületei és azok hierarchikus rendjének csoportspecifikus sajátosságai  a funkciót igénybevevők térkapcsolatai  HECKL  HECKL, F. X. [1981]  kereslet – kínálat – térszerkezet összefüggésének modellje  a modell nem alkalmazható a tercier szektor egészének elemzéséhez (→ az igazgatás, egészségügy, közlekedés térszerveződésére nem csak a piaci kereslet-kínálati mechanizmusok hatnak) Ellátás és szolgáltatás IV. Ellátás és szolgáltatás IV. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.

AA BB KERESKEDELEM - SZOLGÁLTATÁS A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI István: A szociálgeográfia értelmezése. Budapest, 1997, 68. o., 7. ábra. ÉRTÉKEKELÉS AZ ÖSSZES INFORMÁCIÓ MENTALMAP ÉRTÉKEKELÉS MENTALMAP CC Az alapfunkciónak a kínálat és kereslet által meghatározott térbeli szerkezete kínálati oldal keresleti oldal

AA KERESKEDELEM - SZOLGÁLTATÁS A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI István: A szociálgeográfia értelmezése. Budapest, 1997, 68. o., 7. ábra. ÉRTÉKEKELÉS MENTALMAP CC Az alapfunkciónak a kínálat és kereslet által meghatározott térbeli szerkezete kínálati oldal

HECKL  a HECKL-féle modell  A: kínálati oldal  a társadalmi csoport-magatartást meghatározó tényezők  rendelkezésre álló vásárlóerő mennyisége & szerkezete → vásárlóerő: lakónépesség; beingázók; vonzásterület népessége; turizmus → vásárlói aktivitás: ~ jövedelmi helyzet; ~ gazdasági helyzet  a funkció működését befolyásoló gazdasági feltételek → „üzemen belüli” tényezők: infrastruktúra; kínálat minősége; ráfordítás/hozam → „üzemen kívüli” tényezők: gazdasági szabályozók; konkurencia  a vásárlóerő & a gazdasági feltételek térkapcsolata a funkcionális rendszerben Ellátás és szolgáltatás V. Ellátás és szolgáltatás V. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.

BB KERESKEDELEM - SZOLGÁLTATÁS A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI István: A szociálgeográfia értelmezése. Budapest, 1997, 68. o., 7. ábra. ÉRTÉKEKELÉS MENTALMAP CC Az alapfunkciónak a kínálat és kereslet által meghatározott térbeli szerkezete keresleti oldal

HECKL  a HECKL-féle modell  B: keresleti oldal  a társadalmi csoport-magatartást meghatározó tényezők  rendkívül heterogén & strukturálisan állandóan átalakuló csoportok  vásárlói magatartás indítékai  fogyasztói szokások Ellátás és szolgáltatás VI. Ellátás és szolgáltatás VI. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.

AA BB KERESKEDELEM - SZOLGÁLTATÁS A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI A kereskedelem és szolgáltatás információs rendszere BERÉNYI István: A szociálgeográfia értelmezése. Budapest, 1997, 68. o., 7. ábra. ÉRTÉKEKELÉS AZ ÖSSZES INFORMÁCIÓ MENTALMAP ÉRTÉKEKELÉS MENTALMAP CC Az alapfunkciónak a kínálat és kereslet által meghatározott térbeli szerkezete kínálati oldal keresleti oldal

HECKL  a HECKL-féle modell  C: funkcionális térszerkezet – intézményhálózati telephelyrendszer  külső tényezők → gazdasági növekedés; urbanizáció  népesség területi eloszlása  jövedelmi viszonyok alakulása  vásárlói szokások & szükségletek változása  belső tényezők → a funkció működéséből következnek  árak alakulása  a szolgáltatás belső szerkezete  forgalom nagysága & időbeli változása  szállítás & raktározás Ellátás és szolgáltatás VI. Ellátás és szolgáltatás VI. BERÉNYI István: A funkcionális tér szociálgeográfiai értelmezése. Budapest, 2003, 65 – 73. o.