Fenntartható fejlődés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS és A FÖLD ELTARTÓKÉPESSÉGE
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Létrehozásának körülményei és céljai Regionális fórum, Veszprém, november11. Dr. Szili Katalin, NFFT elnöke.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Környezeti szemléletformálás
Környezetértékelési módszerek
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Magyarország 2015: Fenntartható fejlődés (záró beszámoló) Bulla Miklós MTA szeptember 28.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS INDIKÁTORAI BÓDAY PÁL „Statisztika a mindennapokban, statisztika a mindennapokról” október 9.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
Megújuló energiaforrás
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Ember és környezetének viszonya
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Globalizáció és környezeti problémák
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
Éghajlatváltozás és egészségügyi ellátás Antal Z. László MTA TK Szociológiai Intézet Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszus, Debrecen, április.
A fenntartható fejlődés fogalma, alapelemei, európai célkitűzései Nágel Ágnes JK1XC9 Klímaváltozás gyakorlat őszi szemeszter.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
Fenntartható fejlődés
Vállalati fenntarthatóság
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

Fenntartható fejlődés A fenntartható fejlődés fogalma, alapelemei, európai célkitűzések (13. téma) 2013.11.14.

A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.

Eredete A nyolcvanas évek elején jelent meg a „fenntartható fejlődés” kifejezés a nemzetközi szakirodalomban. Ismertségét Lester R. Brown a fenntartható társadalom kialakításával foglalkozó műve váltotta ki. A szerző összekapcsolta a népesség növekedését a természeti erőforrások hasznosításával és mindezt úgy kívánta megoldani, hogy a lehető legkisebb legyen a természeti környezet mennyiségi és minőségi romlása.

1983-ban az ENSZ Közgyűlés határozata alapján megkezdte munkáját az ENSZ Környezet és Fejlődés Világbizottsága, amelyet Gro Harlem Brundtland norvég miniszterelnöknő vezetett. A Bizottság 1987-ben ,,Közös jövőnk'' címmel kiadott jelentésében a gazdasági növekedés olyan új korszakának lehetőségét vázolta fel, amely a fenntartható fejlődés globális megvalósítására épít, megőrzi a természeti erőforrásokat, s amely megoldás lehetne a fejlődő országok nagy részében elhatalmasodó szegénység leküzdésére is.

A fenntartható fejlődés modellje

A fenntartható fejlődés alappillérei Három alappilléren nyugszik: a szociális, a gazdasági és a környezeti pilléreken és mindhármat együttesen, kölcsönhatásaik figyelembevételével mérlegelni kell a különböző fejlesztési stratégiák, programok kidolgozása során, illetve a konkrét intézkedésekben, cselekvésekben. 

A fejlődés alapvető célja a szociális jólét, a méltányos életfeltételek lehetőségének biztosítása mindenki és egyaránt a jelenlegi és a jövőbeli nemzedékek számára, ami csak úgy lehetséges, ha közben fenntartható módon hasznosítjuk a természeti erőforrásokat, elkerüljük a káros hatásokat, s különösen a környezet állapotában bekövetkező visszafordíthatatlan változásokat.

A fenntarthatóság elvi alapja Életrendünk akkor fenntartható, ha anyagforgalma körkörös, azaz illeszkedik a természet rendjébe.

A fenntarthatóság elsősorban az erőforrásainktól függ. A folyamatok körfolyamatokká alakíthatóak, ha kívülről elég energiát viszünk be a rendszerbe Ezért bármilyen gyártási eljárás és az azt követő felhasználás körfolyamattá zárható, amennyiben van elég energia. Bőséges erőforrások birtokában életrendünk könnyen fenntarthatóvá tehető, gyakorlatilag függetlenül attól, mekkora bolygónk népessége. Pillanatnyilag még van elég erőforrás, de már nem sokáig. Számos véges erőforrás - kőszén, kőolaj, földgáz, urán - kitermelésének tetőzése a XXI. század első két évtizedében várható.

Világunk jelenleg jóval több erőforrást használ, mint amennyit a fenntarthatóság megenged. Ebből következően a jelenlegi gazdasági rendszer csak jelentős többlet-erőforrásokkal képes működni. Ha ezek az erőforrások kimerülnek, a gazdaság komoly veszélybe kerülhet. Mivel az erőforrás-felhasználás 87%-át fosszilis energiahordozók képviselik, ezek fogyása rejti a legnagyobb kockázatot. A legújabb bizonyítékok alapján a könnyen kitermelhető fosszilis energiahordozókat már kitermeltük. Ezek közül is a legnyilvánvalóbb a kőolaj fogyása.

Önmagában semmilyen termék nem képes arra, hogy a fenntartható társadalmat létrehozza. A fenntarthatósághoz elsősorban értékrend váltásra van szükség. Például minél nagyobb szerep a megújuló energiaforrásoknak.

Önfenntartó rendszereket kell kialakítani Az önfenntartó rendszerek kialakulásának és fennmaradásának két feltétele van: Az egyik, hogy a rendszer elemei kölcsönhatásban legyenek egymással. Sokszor elegendő már az is hogy az elemek a közvetlen szomszédjaikkal legyenek kölcsönhatásban. A kölcsönhatás jellege lehet összetartó és taszító is, de hosszú távon az összetartás kell, hogy domináljon. A másik feltétel az, hogy a rendszer legyen nyitott, azaz álljon kölcsönhatásban a környezettel. Az önfenntartó rendszernek szoros kapcsolatban kell állnia a környezettel, amivel anyagot és energiát cserél.

Az EU fenntartható fejlődés stratégiájának bemutatása

Az EU fenntartható fejlődési stratégiája (EU Sustainable Development Strategy, EU SDS) leírja, hogy az EU hogyan felelhet meg még jobban a fenntartható fejlődés jelentette kihívásnak. Az átfogó cél a polgárok életminőségének folyamatos javítása olyan fenntartható közösségek révén, amelyek hatékonyan kezelik és használják fel az erőforrásokat, és kiaknázzák a gazdaságban rejlő ökológiai és szociális innovációs lehetőségeket, biztosítva egyúttal a jólétet, a környezet védelmét és a társadalmi kohéziót.

Bevezetés A fenntartható fejlődés alapvető célkitűzésként jelenik meg az EU jelenlegi Szerződéseiben. 2001 júniusában az Európai Tanács Göteborgban elfogadta a Bizottság által készített Fenntartható Fejlődés Stratégiát. Sajnos ez figyelmen kívül hagyja azt a felismerést, hogy a környezeti, társadalmi és gazdasági kérdések és problémák összefonódnak és nem lehetséges őket egymással ellentmondó stratégiákkal kezelni. A Stratégia megfogalmaz néhány javaslatot az előrelépés érdekében, amelyek ugyan a legtöbb esetben valóban kívánatosak, de a tagországokra nézve semmilyen kötelező érvénnyel nem bírnak.

Célok A hosszú távú célok és intézkedések meghatározásánál a következő területeket vették sorra: klímaváltozás és megújuló energiák használata; közegészségügyi veszélyek; természeti erőforrások felelősségteljesebb kezelése; a közlekedés és földhasználat fejlesztése; az előrehaladás éves értékelése; az EU intézmények munkamódszereinek megváltoztatása; a Stratégia középtávú felülvizsgálatai.

A célkitűzések néhány esetben valóban ambiciózusak A célkitűzések néhány esetben valóban ambiciózusak. Többek között a klímaváltozás esetében megjegyzi, hogy a Kiotói vállalások teljesítése csupán az első lépés, és az EU-nak arra kell törekednie, hogy évente átlagosan 1%-kal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Az Európai Unióban a fenntartható fejlődéssel kapcsolatosan elért eredmények A fenntartható fejlődést illetően elért eredmények mérése az EU SDS szerves részét képezi, és az Eurostat feladata az, hogy az EU fenntartható fejlődésre vonatkozó mutatói (EU sustainable development indicator, EU SDI) alapján kétévente monitoring jelentést készítsen.

SDI- témák Társadalmi-gazdasági fejlődés Fenntartható fogyasztás és termelés Társadalmi integráció Demográfiai változások Közegészségügy Éghajlatváltozás és energia Fenntartható közlekedés Természeti erőforrások Globális partnerség Jó kormányzás

Négyféle változást különböztetünk meg: Egyértelműen kedvező változások Mérsékelten kedvező változások Mérsékelten kedvezőtlen változások Egyértelműen kedvezőtlen változások A 2000 óta elért eredmények e fő mutatók alapján történő értékelése meglehetősen vegyes képet mutat. (2011. évi jelentés szerint.)

Egyértelműen kedvező változások Éghajlatváltozás és energia: Éghajlatváltozás: 2000 és 2009 között az EU üvegházhatásúgáz- kibocsátása jelentősen visszaesett, ami valószínűvé teszi, hogy mind az EU-15 kiotói kötelezettségvállalása (utalva a 2008- 2012-ig történő 8%-os csökkenésre), mind az EU-27 konkrét célkitűzése – az 1990-es szinthez képest 2020-ig a kibocsátás 20%-kal történő csökkentésére – megvalósul.

Egyértelműen kedvező változások Energia: a megújulóenergia-fogyasztáshoz kapcsolódó második fő mutató adatai csak 2006-tól 2008-ig állnak rendelkezésre. Ha azonban e rövid időszak változásának jelenlegi ütemét fenn tudjuk tartani, az EU valószínűleg teljesíteni tudja a bruttó végső energiafelhasználásban 2020-ra kitűzött 20%-os megújulóenergia arányra vonatkozó célkitűzését. A társadalmi integráció is az egyértelműen kedvező változások közé tartozik.

Mérsékelten kedvező változások Természeti erőforrások: A madárfajok egyedszámára vonatkozó adatok arra utalnak, hogy a valamennyi madárra vonatkozó index kis mértékben nőtt, bár a szántóföldi madárfajok egyedszáma 2000 és 2008 között kedvezőtlen mértékben csökkent.

Mérsékelten kedvező változások Ebbe a csoportba tartoznak továbbá: a társadalmi-gazdasági fejlődés és a közegészségügy

Mérsékelten kedvezőtlen változások Természeti erőforrások: A halállományok megőrzését illetően a biztonságos biológiai határértékeken kívüli összes halfogás aránya 2009-ben megközelítette a 24%-ot. Bár ez a 2000. évi 37%-os arányhoz viszonyítva javulásnak tekinthető, az összes halfogás még mindig meghaladta a fenntartható halászati szintet.

Mérsékelten kedvezőtlen változások A jelentés ide sorolja még a következő témákat: Fenntartható fogyasztás és termelés Demográfiai változások Fenntartható közlekedés Globális partnerség

Egyértelműen kedvezőtlen változások Egyik fő mutató sem mutat egyértelműen kedvezőtlen változást – ami arra utal, hogy az Európai Unió a fenntartható fejlődés irányában tartó úton valamelyest tett előrelépést. (A „jó kormányzás” témájában nincs fő mutató, mivel egyetlen mutató sem tekinthető kellően szilárdnak ahhoz, hogy a jó kormányzás koncepciójáról átfogó képet nyújtson.)

Összegzés Összességében nem egyértelmű a válasz arra a kérdésre, hogy történt-e előrelépés, vagy sem. Figyelembe véve azonban, hogy a fő mutatók közel fele mérsékelten kedvezőtlen irányban halad, nem lehet még azt a következtetést levonni, hogy az Európai Unió a fenntartható fejlődés útján haladna…

Források http://www.ff3.hu/fejlodes.html http://hu.wikipedia.org/wiki/Fenntarthat%C3%B3_fejl%C5%91d%C3%A9s http://www.ceeweb.org/hu/eu-sd/ http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/224-HU/HU/224-HU-HU.PDF Képek: https://www.google.hu/