Elméletek a tudományos módszerről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Advertisements

Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
T. Kuhn tudományfelfogása. Menet T. Kuhn és a Structure of Scientific Revolutions (1962) Tudományos Forradalmak Szerkezete (1984) A kumulatív tudomány(történet)
Elmélet és tapasztalat viszonya - 2
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
TUDOMÁNYFILOZÓFIA.
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Közgazdaság: tudomány vagy tan? A "modern elmélet" a válság tükrében.
Isten misztériumának előzetes kérdése
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Szervezetfejlesztési Program
1 1 1.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A konstruktivista pedagógia alapjai
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában. Ki ért a tudományhoz? „A tudományfilozófia pont annyira hasznos a tudósnak, mint az ornitológia a madaraknak”
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
Nem-európai tudomány történet
Buddhista logika és paradoxonok
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
Jövőkutatás - Tóth Attiláné dr. Jövőkutatás Tóth Attiláné dr.
A TUDOMÁNY VÁLTOZÁSAI: FILOZÓFIAI MODELLEK ÉS TÖRTÉNETI KUTATÁS
Hans Hahn: Logika,matematika,természetismeret Hans Hahn: Logik, Mathematik und Naturerkennen. Einheitswissenschaft, 2. füzet, Gerold und Co., Wien 1933.
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Karl Popper tudományfelfogása
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudomány változásai: filozófiai modellek és történeti kutatás L. Laudan, A. Donovan, R. Laudan, P. Barker, H. Brown, J. Leplin, P. Thagard, S. Wykstra.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története 4. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének.
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
A kvantifikáció igazságfeltételei “  xA(x)” akkor és csak akkor igaz, ha van olyan objektum, amely kielégíti az A(x) nyitott mondatot. “  xA(x)” akkor.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logikus érvelés Baranyai Tamás. Logika „A logika az érvényes következtetés alapelveivel foglalkozik [...] a logika nem egyszerűen a helyes érvelés, hanem.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Tudás- és konfirmációs paradoxonok Hempel- avagy holló-paradoxon
A fizika mint természettudomány
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
A kutatás filozófiája.
Előadás másolata:

Elméletek a tudományos módszerről A tudományfilozófia és a tudományfejlődés-elméletek

A „BEVETT NÉZET” Mikor csinálunk jó tudományt? Ha megfelelünk a világnak És saját elvárásainknak (pl. logika) A Bécsi Kör filozófus-tudósai, a logikai empirista (logikai pozitivista) modell Nagyon nagy lépésekben (és elnagyolva) a következő feltevések:

A kétnyelv modell Empirikus vs. Teoretikus kijelentések. Létezniük kell olyan állításoknak, amelyek közvetlenül verifikálhatók. Ha nem lenne ilyen, akkor végtelen regresszushoz jutunk. Keressünk „közvetlenül adott” terminusokat!  érzetadatok (nem kell veridikusnak lenni, de legyen közvetlenül és konkluzív módon igazolhatóak)

Ezeket ún. korrespondancia-szabályok kötik össze. A megfigyelési terminusokkal szemben állnak a nem megfigyelési (teoretikus) terminusok. Ezeket ún. korrespondancia-szabályok kötik össze. Így ugye tudjuk, hogy hogyan fejlődik a tudomány? Empirikus állítások gyűjtése, rendszerezése Teoretikus állítások kapcsolatainak vizsgálata Folyamatos fejlődés …

A bevett nézet belső kritikája Nem nyilvánvalóan működik az empirikus-teoretikus dichotómia – ki dönti el, hogyan? ?Jó-e kiküszöbölni a teoretikus terminusokat? Rögzített és neutrális-e az érzéki tapasztalat?

Sir Karl Popper 1934: A tudományos kutatás logikája 1. A tudományos elméletek általános kijelentésekből állnak, a tapasztalatot egyedi kijelentések fejezik ki 2. Az indukció nem működik, mert a) Hume kritikája: az egyedi esetek tapasztalatában nincs semmi, ami feljogosítana az egyetemes általánosításra b) Maga az indukció elve nem igazolható indukcióval 3. Tehát a tudományos elméletek nem igazolhatók: az egyedi tapasztalat nem bizonyíthat semmi általánosat 4. De cáfolhatók: az egyedi állítás hamisságából következik annak hamissága, amiből következik

Tehát a tudomány empirikus jellege a cáfolhatóságban áll: ez az egyedüli lehetséges viszony elmélet és tapasztalat között  „falszifikacionizmus” Ez egyben a tudomány demarkációs kritériuma: ez választja el a tudást a nemtudástól és az áltudástól (pl. freudizmus, marxizmus: nem cáfolható állítások) Vagyis a jó tudós célja, hogy cáfolható elméleteket állítson fel, és megpróbálja megcáfolni azokat „Intellektuális tisztesség”: nem ragaszkodni a véleményemhez, ha racionális vitában empirikus alapon megcáfolódik  minden véleményemet ilyen vitába kell bocsátanom Mi van, ha nem cáfolódik meg? – „Korroborált”: ha sok cáfolási kísérlet meghiúsult (de persze nem igazolt!)

Node akkor hogyan fejlődik a tudomány? Mi garantálja, hogy egyik megcáfolandó elmélet jobb, mint a másik? T2 több problémát megmagyaráz, mint T1, vagyis mindent megmagyaráz, amit T1, de némely általa magyarázott problémát T1 nem magyarázta, emellett részletesebben, pontosabban, stb. magyaráz, új cáfolási lehetőségeket teremt, stb. Mindezt még azelőtt tudjuk, hogy ellenőriztük volna És ez az egész folyamat valami objektív igazság felé vezet: sosem érjük el (és ha el is érnénk, nem tudnánk róla), de egyre jobb elméletekkel egyre közeledünk felé

Lakatos Imre Baj a cáfolhatósággal: minden elmélet eleve megcáfoltan születik: rengeteg tapasztalati ellentmondással áll szemben Duhem-Quine tézis: elmélet és tapasztalat ütközésekor sokféleképpen kiküszöbölhetjük a hibát Egy „elmélet” kemény magja: azok a nézetek, amelyeket semmilyen ellentmondásra nem adunk fel Egy „elmélet” védőöve: azokat a nézetek, amelyeket feláldozunk, ha a tapasztalat ránkcáfol Ezek után a kemény magot változatlanul hagyva addig hangoljuk az elképzeléseinket, amíg egyre jobbak nem lesznek 

nem „elméletekről” van szó, hanem kutatási programokról: elméletek szukcesszív sorozata progresszív kutatási program: egyre jobb elméleteket gyárt, egyre több jelenséget magyaráz, stb. degeneratív kutatási program: nem tud új problémákat megoldani, kimerül a terméketlen szőrszálhasogatásban DE: sosem lehet egy tudós biztos abban, hogy egy progresszív program mellett kötelezi el magát: ezt csak az utókor tudja (egyre) biztosabban megmondani Vagyis nincs azonnali racionalitás: sosem tudjuk eldönteni, hogy éppen most mit racionális hinni, mert ez mindig a jövőben fog csak kiderülni

Thomas Kuhn 1962: A tudományos forradalmak szerkezete Új „paradigmát” teremt a tudományra irányuló gondolkodásban „A tudománytörténet, ha többnek tekintjük anekdoták és kronológiai adatok tárházánál, gyökeresen átalakíthatja jelenlegi tudományfölfogásunkat.” A tudományt nem rekonstruálgatjuk, és nem egy ideális képhez mérjük, hanem olyanként írjuk le, amilyennek a történeti vizsgálatok alapján adódik.

Az egyes tudományterületek „feljődési fázisai”: 1. Proto-tudományos korszak: sok rivális elképzelés, nincsenek széles körben elfogadott alapok. 2. Normáltudomány: egy elmélet uralkodóvá válik, és a további kutatások ennek keretei között folynak  előre adott problémák és módszerek, „rejtvényfejtés”  anomália: hosszútávon megoldatlan problémák 3. Tudományos forradalom: az uralkodó keretek széttörnek, új fogalmi alapok, módszerek, stb. 4. Goto 2: újabb normáltudományos szakasz, amelyet aztán újabb forradalom követ, stb.

Két alapvetően fontos fogalom: Paradigma: jelentés: „ragozási minta”  valami követendő mintázat (már Lichtenberg a XIX: században…) a) olyan elmélet, amelyet mintaként követ a tudósközösség Pl. newtoni mechanika: 150 évig a tudományos kutatás „paradigmája” (közös példák, metaforák, heurisztika, stb.) b) közös fogalmi előfeltevések, módszerek, érvelési minták, értékek egy teljes „konceptuális horizont”: a normáltudományos kutatás hátterében álló konszenzuális világ Összemérhetetlenség: ha két egymást felváltó paradigma teljesen más fogalmi világot teremt, akkor nincs az a közös platform, ahol összehasonlíthatnánk őket: nincs paradigma-független racionalitási kritériumunk

 Így aztán nincs hosszútávú „fejlődés” a tudománytörténetben: egy paradigma uralkodási idején egyre jobbak lehetnek az elméleteink (Pl. Newton  Laplace), de nincs értelme azt mondani, hogy az egyik paradigmában megfogalmazott elméletek jobbak, mint a korábbi paradigma elméletei Pl. Newton és Einstein: másról szólnak (az, hogy Newton spec. esete Einsteinnek, utóbbi belemagyarázás és átértelmezés) Jelentésváltozás (Meaning varience), módszertani inkomm. Is! Mi van a tudományos tudás gyarapodásával?

Paul Feyerabend 1975: A módszer ellen a tudomány állandó forradalom: nincsenek unalmas normálszakaszok így aztán nincsenek semmilyen általánosan elfogadott racionalitási kritériumok, nincsenek egyetemes módszertani elvek (ismeretelméleti anarchizmus) „jöhet bármi”: a tudományban bármilyen módszer bevethető (pl. Galilei: minden olyan módszertani elvet megsértett, amelyet később tudományosnak kiáltottak ki) nincs demarkációs kritérium, amely eleve kitüntetné a tudományt bármi mással szemben

Irodalom Laki J. (szerk).: Tudományfilozófia . Osiris, 1998. Fehér Márta: A tudományfejlődés kérdőjelei Akadémiai, 1983. Forrai G., Szegedi P. (szerk): Tudományfilozófia szöveggyűjtemény. Áron, 1999. Altrichter F. (szerk): A Bécsi Kör filozófiája. Gondolat, 1972. Karl Popper: A tudományos kutatás logikája. Európa, 1997. Lakatos Imre: Tudományfilozófiai írások. Atlantisz, 1997. Thomas Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete. Osiris, 2000. Paul Feyerabend: A módszer ellen. Atlantisz, 2002.