Közlekedés – Mozgásban a tudományok, 2012. november 10. A villamosforgalom szerepe Budapest közlekedésében az 1990-es évektől napjainkig, várható jövőkép Fodor Illés BKV Zrt. Közlekedés – Mozgásban a tudományok, 2012. november 10.
A villamos szerepe a városi közlekedésben 1832: omnibusz 1866: lóvasút 1887: HÉV, elővárosi vasút 1887: villamos 1896/1970: metró 1915: autóbusz 1933: trolibusz
A budapesti villamosvonalak utasforgalma 1934-ben
Az 1990-es évek előtt A metróépítések miatt fogyatkozó hálózat Megszűnő kisebb forgalmú mellékvonalak, az autóbusz és a trolibusz térnyerése Viszonylag modern, kevés típusból álló járműpark Tíz kocsiszín, 30 viszonylat
Az 1990-es években Az ipar szerepének csökkenésével a városszerkezet is átalakul Általános utasszámcsökkenés A periférikus vonalakon a forgalom erőteljes csökkenése Egyes kisebb forgalmú, vagy buszokkal párhuzamos vonalak megszüntetése Járműselejtezés
Általános folyamatok A közösségi közlekedésre fordítható összeg folyamatosan csökken Az infrastruktúra romlik Az utasszám csökken, a menetdíjak növekednek, az egyéni közlekedés aránya növekszik A villamosok átlagsebességének alakulása
Vonalbezárások, vonalépítések 1, Thököly útig (1990. július 1.) 1, Kerepesi útig (1993. december 12.) 1, Salgótarjáni utcáig (1995. július 17.) 14, Káposztásmegyer, Megyeri útig (1998. augusztus 31.) 1, Lágymányosi hídig (2000. december 16.) 18, Savoya parkig (2005. február 1.) 36 (1994. szeptember 1.) 50A (1995. január 2.) 31 (1995. június 14.) 11 (1995. december 23.) 44 (1995. december 25.) 67 (1997. március 11.) 23 (2000. december 16.)
A követési időköz alakulása egyes budapesti villamosvonalakon
Nagy forgalmú villamosvonalak
Kisebb forgalmú villamosvonalak
A követési időköz alakulása egyes budapesti villamosvonalakon
Típuscserék Az UV villamosok folyamatos kivonása 2007-ig Használt, de felújított TW6000-es villamosok beszerzése (2001, 2010-12) Combino villamosok beszerzése (2006-2007) Élettartam növelő felújítások Elengedhetetlen lépés az utazási színvonal növeléséhez
A 2000-es évek problémái A pályahálózat leromlása, tömeges sebességkorlátozások, „EU projektre várás” Az alulfinanszírozottság továbbra is fennáll Apró lépések az utaskomfort növelése felé: új utasításrendszer megállóhelyi áthaladás lehetősége önműködő ajtó visszazáródás kialakítása utastérfűtés beépítése az azzal még nem rendelkező kocsikon
Villamossal az élhető városért A villamospálya esztétikus kialakítása hozzájárul a városkép javításához A közúti vasút ilyenkor nem csak közlekedési eszköz Budapest Szíve projekt, Deák tér Műfüves pálya a Mester utcában A közeljövő projektjeinél fokozott figyelmet kap ez az aspektus
Nosztalgiával népszerűsítünk Az öreg villamosok nem csak technikatörténeti érdekességek, hanem kommunikációs eszközök is Viszonylag olcsó az üzemeltetésük Rendszeres közlekedés turisztikailag frekventált vonalakon Alkalmi közlekedés, rendezvények szervezése
Fejlesztések rövid távon 1-es és 3-as villamosok fejlesztése 1-es villamos Teljes pályafelújítás Óbuda és a Puskás Ferenc Stadion között Vonalhosszabbítás a Rákóczi hídtól a Fehérvári útig 3-as villamos Teljes pályafelújítás több helyszínen
Hosszabb távú fejlesztési elképzelések Járműprojekt, 37 alacsonypadlós villamos beszerzése Budai fonódó villamoshálózat 42-es villamos meghosszabbítása További projektek előkészítése
Köszönöm a figyelmet! Fodor Illés, fodor.illes@bkv.hu