LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 1 Trendek és a változás mozgatórugói az európai képzési rendszerekben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Könyvtári és Informatikai Szövetség
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Az e-learning a felnőttképzésben projekt Papp Lajos Műegyetemi Távoktatási és Felnőttképzési Központ.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
A diákat jészítette: Matthew Will
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Az IKT kompetenciaterület specialitásai
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hipermédia tanulási források az interneten
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
e-Learning a tanárképzésben
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
szakmérnök hallgatók számára
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
Exponenciális egyenletek
A háború és a modern fegyveres erő
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
eMagyarország Program
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A HUNAGI közösség és a CASCADOSS Dr. Remetey-Fülöpp Gábor főtitkár HUN A GI CASCADOSS REGIONÁLIS MŰHELY SZEGED, JANUÁR
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Iskola-egészségügyi Konferencia augusztus Informatikai lehetőségek az iskola/ifjúság-egészségügyi munkában Wenhard Andrea egészségügyi szakközgaszdász.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Előadás másolata:

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 1 Trendek és a változás mozgatórugói az európai képzési rendszerekben

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 2 Tartalom Delphi-kutatás Gyengejel-kutatás Következtetések

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 3 A Delphi-kutatás céljai Az oktatás és képzés várható fejlődésének előrejelzése, mely kihat az európai képzési rendszerek jövőjére Konszenzus építése a szakpolitikusok között olyan irányelvek körül, melyek megfelelően segítik az innovációs folyamatokat az oktatási és képzési rendszerek területén

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 4 A módszertan A Delphi-kutatás csoportvélemény gyűjtésére alkalmas a személyes panelbeszélgetések befolyásoló hatásainak kiküszöbölésével. A Delphi-kérdőív névtelen, lehetővé teszi, hogy a válaszadók szabadon kifejthessék véleményüket, és hogy felülvizsgálhassák korábbi álláspontjukat az egymást követő válaszadási körökben.

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 5 A háromkörös konszenzusépítési folyamat: A megkérdezés három egymást követő on-line körben zajlik. Az első kör jelzi a válaszadók konvergencia és divergencia területeit. A következő körökben azok a válaszadók kapnak lehetőséget részletesebb véleményalkotásra, akiknek a véleménye az áltagtól eltért.

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 6 A kérdőív struktúrája A kérdések csoportjai: A társadalmi változások mozgatórugóinak hatása az oktatásra és képzésre az elkövetkező 10 évben, belső és külső trendekre bontva. A várható trendekre reagáló politikák megfelelőségének valószínűsége Javaslattételi lehetőség további trendekre és politikákra

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 7 Az oktatásra és képzésre hatással lévő exogén/külső trendek A tudás alapú gazdaság felemelkedése Nemzetközivé válás: a nemzetközi kapcsolatok számának növekedése IT infrastruktúra: szélessávú együttműködő hálózatok Az új média elterjedése Rugalmasság A bevételek polarizációja A polgárok és munkavállalók csökkenő biztonsága Digitális megosztottság A jóléti ellátások lefaragása Cégek intézményi változásai A gazdasági növekedés lelassulása A világhálón való kapcsolatteremtés közösségi erővé válik Deregularizáció Új technológiai perspektívák: egyeduralkodó számítástechnika … Kihelyezés (outsourcing)

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 8 Eredmények: külső trendek A gazdasági és technológiai trendek az uralkodóak A válaszadók az informatika és a globalizáció miatt egyre inkább kölcsönös függőségben lévő világban lévő Európáról rajzolnak képet, melyben a tudás a szélessávú hálózatokon valós időben kering, elősegítve ezzel a kulturális és gazdasági mozgást, kapcsolatokat. Ennek ellenére a folyamatok nem minden állampolgárt érint egyenlően. Ennek tudható be, hogy a “digitális megosztottság”, “jóléti ellátások lefaragása”, vagy a “bevételek polarizációja” oly fontos kérdésekké váltak.

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 9

10 Eredmények: belső trendek Ezeknek a trendeknek oktatás és képzés alakítására vonatkozó átlagos hatása magasabb, mint az exogén / külső trendek esetében. Négy, jól látható változást azonosítottak be a felmérés résztvevői: A tanulási alkalmaknak/tereknek, tananyagoknak a megsokszorozódása (különös tekintettel az Internet alapú anyagokra), amelyek kapcsolódnak a vonatkozó értéknövelő szolgáltatásokkal (tanácsadás, tutorálás, mentorálás…); Az oktatási és képzési rendszerek többirányú, többoldalú integrálása (az informális és formális oktatás, az oktatás, képzés és munkaerőpiac…); Az életen át tartó tanulás (LLL) perspektívája, amely magában foglalja a fent említett mindkét változást; A piaci paradigmák megjelenése az oktatásban és képzésben.

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 11

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 12 Eredmények: az irányelvek (stratégiák) valószínűsége Az irányelvnélküliséget teljességgel valószínűtlennek tartották. Az irányelvek nagy része a valószínű és a valószínűtlen közé esett Kivétel „az IKT oktatási célú felhasználásának ösztönzése” (valószínű, nagyon valószínű) „A források átcsoportosítása a fiatalokról a felnőttoktatásra” és „a tanári pálya vonzóbbá tétele” (viszonylag valószínűtlen)

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 13

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 14 Eredmények: az irányelvek (politikák) alkalmassága Vannak olyan alapvető stratégiák, amelyek lényegüket tekintve nem ellentétesek egymással, mint például az “Ösztönözni az IKT oktatási célú felhasználását” vagy a “Vonzóbbá tenni az életen át tartó tanulást” stratégiák, amelyek annyira kívánatosak, hogy emiatt nagyon valószínűnek is tartják a bevezetésüket. Egyes stratégiák, irányvonalak ellentétesebbnek, vitatottabbnak tűnhetnek, így a kívánatossági faktor nem kapcsolódik szigorúan a valószínűségihez. Példa: “Támogatni a kutatásba és fejlesztésbe történő beruházásokat” nagyon alkalmasnak ítéltetnek, viszont csak közepesen valószínűnek.

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 15 A gyengejel-kutatás

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 16 A folyamat signal collectionandevaluation Jelek gyűjtése és értékelése Feeding signals Jelek gyűjtése Signal database A jelek adatbázisa Filtering signals Jelek szűrése Mapping signals Jelek feltérképezése Reporting tools jelentés készítő eszközök Analysis of data Az adatok analízise 1. szakasz GYŰJTÉS ONLINE 1. szakasz GYŰJTÉS ONLINE 2. SZAKASZ FELTÉRKÉPEZÉS ONLINE 2. SZAKASZ FELTÉRKÉPEZÉS ONLINE 3. SZAKASZ ANALÍZIS ÉS ÉRTÉKELÉS MŰHELYMUNKA 3. SZAKASZ ANALÍZIS ÉS ÉRTÉKELÉS MŰHELYMUNKA

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 17 A 2. fázis eredménye AMIT MINDENKI FONTOSNAK TART Mi fontos most? ESETLEG FONTOS KÉRDÉSEK Mi lesz fontos 2-3 év múlva? Nem releváns kérdések DISZKONITINUITÁS Milyen kérdések változtathatják meg a jelenlegi felállást 4-6 év múlva? fontosság szórás

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 18

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 19

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution Fázis Feltérképezés (értékelés) – Kb. 800 jelet térképezett fel kb. 420 ember

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 21

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 22 In total 222 new signals were created in the second phase

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution fázis Leonie Feltérképezés Az adatok analízise

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution fázis: Mátrix jelentés A ”szavazás” eredményeképp a szoftver 4 kategóriába sorolja a jeleket: erős jelek, viszonylag erős jelek, nem releváns jelek és gyenge jelek. Relevancia Szórás Erős jel Viszonylag erős jel Gyenge jelNem releváns Nagy szórás Nagyon releváns

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 25 Erős jelek Nem releváns jelek Viszonylag erős jelek Gyenge jelek

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 26 A mátrix jelentés csoportosítása Pénzügyi kérdések Az élethosszig tartó tanulás válik uralkodóvá Az oktatás és képzés globalizációja Az elérhetőség fontos Mélyül a szakadék a jól képzettek és a rosszul képzettek között A szórakoztatva oktatás részben helyettesíteni fogja a képzést Az informatika szerepe az oktatásban és a képzésben Egyénre szabottság

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 27 Erős jelek Tanulók által gerjesztett oktatás Személyre szóló, éppen időben A tanulás tanulása Privatizáció Hangsúly a minőségen ICT in Education and Training35 Personalization30 Lifelong Learning becomes mainstream26 Internationalization/globalization of Education and Training 12 Access is important10 Gap between well-educated and poorly- educated increases 8 Financial Issues5 Edutainment (games) will partially substitute education and training 3 Other3

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 28 Viszonylag erős jelek Hangsúly a metakészségeken e-Portfóliók A tanulás és a munka vegyítése Csak az alapképzés lesz ingyenes A tanulási szolgáltatások általános szabványosulása Personalization45 ICT in Education and Training30 Lifelong Learning becomes mainstream15 Internationalization/globalization of Education and Training 11 Financial Issues5 Gap between well-educated and poorly- educated increases 4 Edutainment (games) will partially substitute education and training 3 Access is important2 Other4

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 29 Gyenge jelek Nem lesz változás A katasztrófák, ill. recesszió a képzés alacsony prioritását okozza Vállalati egyetemek Sokféle identitás és szerep Financial Issues7 Lifelong Learning becomes mainstream6 ICT in Education and Training2 Other5

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 30 Néhány következtetés... Nem állítható fel egy univerzális hipotézis: különböző trendek különböző országokban különböző sebességgel különböző szinten figyelhetők meg. Mégis - a kialakuló forgatókönyv körülbelül: Az oktatás és képzés egyre plurálisabb egyre inkább figyelembe veszi az egyének igényeit tükrözve az európai életminták különbségeit a gazdasági makrotrendekkel együtt fejlődik (tudás társadalom, a cégek és egyének rugalmassága )

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 31 Néhány következtetés... egyre nyitottabb a kultúraközi és nemzetközi kezdeményezésekre egyre inkább a pont időben tanulásra ill. sajnos az éppen elég tanulásra épül egyre egyénibb, egyre világméretűbb. Az informatika lehetővé teszi a világméretű együttműködő tanulást kiegészül a szórakoztató oktatással egyre elérhetőbb a készség hiányok ellenére egyre integráltabb (oktatás, képzés, munkapiac) élethosszig, „életszéltig” tart.

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 32 Kulcsfontosságú dilemmák specializáció vagy generalizáció minőség vagy mennyiség elérhetőség vagy rendelkezésre állás piacosodás vagy közjó konvergencia vagy divergencia információ vagy tudás identitás vagy multikulturalitás tehetetlenség vagy kísérletezőkészség a tanulás egyénreszabottsága vagy szocializációja a képzési szolgáltatók beépülnek vagy marginalizálódnak a társadalomban?

LEONIE - Learning in Europe: Observatory on National and International Evolution 33 Köszönöm a figyelmet