OKEAN Mérnöki Tanácsadó Kft. (36)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Baranya Megyei Önkormányzat
Kiváltás projektszemmel, a jövő
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A as Európai Uniós tervezési időszak várható legfontosabb feladatai TÉRSÉGI VÁLLALKOZÓI FÓRUMOK január Szolnok – Jászberény –
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Európai Uniós ismeretek
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

OKEAN Mérnöki Tanácsadó Kft. (36) 1 402 0827 kardoss@okean.hu A stratégiai tervezés íve – Az EU 2020-as tervezés politikája és a hazai fejlesztéspolitikai dokumentumok bemutatása OKEAN Mérnöki Tanácsadó Kft. (36) 1 402 0827 kardoss@okean.hu

Tervezéstől a megvalósulásig EU-2020, MFF OFTK Operatív Programok Akciótervek Pályázati felhívás és útmutató Pályázati anyagok (RMT) Támogatási szerződés Közbeszerzés Projekt végrehajtás Monitoring

Multiannual Financial Framework (MFF) 2014-2020 EU-s politikai prioritások megtestesítője; Közösségi kiadások tervezést segíti elő; 2014-2020 közötti évekre lebontott kiadási plafont határoz meg (nem az EU 7 éves költségvetése); 2 évente vizsgálja felül a Bizottság, első felülvizsgálat 2016-ban lesz.

MFF-ben megjelölt prioritások (kiadási fejezetek) 1/a.Versenyképesség és foglalkoztatás; 1/b. Gazdasági, szociális, területi kohézió; 2. Természeti erőforrások, mezőgazdaság; 3. Állampolgárság, biztonság és a jog érvényesülése 4. Az EU, mint globális szereplő; 5. Igazgatási kiadások ((6. Csatlakozási kompenzáció (Horváto.))

Köt.váll. fejezetek szerint

Köt.váll. éves bontásban

Kohéziós politika (1/b. prioritás) Elsődleges célja a tagállamok régiói közötti fejlettségi különbségek áthidalása; EU befektetési politikája is egyben – ösztönzőleg hat a munkahelyteremtésre és a gazdasági növekedésre; EU-s költségvetés kb. 33%-át teszi majd ki;

Kohéziós politika Megváltozik a stratégiai programozás: Közös Stratégiai Keret (KSK) alapok jóval hatékonyabb összekapcsolását teszi lehetővé a hatásuk maximalizálása érdekében A nemzeti és regionális hatóságok e keret alapján fogják megfogalmazni a Bizottsággal kötött „partnerségi szerződésüket v. megállapodást”. Hatálya alá tartozik az 5 támogatási alap: KA, ESZA, ERFA, EVMA, létrehozandó ETHA (együtt: KSK alapok)

Alapok – a támogatások forrásai I. Kohéziós Alap Támogatásra azok a tagállamok jogosultak, amelyekben az egy főre eső bruttó nemzeti jövedelem (GNI) az EU 25-ök átlagának 90 %-nál kevesebb. Létrehozás célja: gazdasági, társadalmi kohézió erősítése, fenntartható fejlődés elősegítése; Általában országos beruházásokat finanszíroznak belőle. Strukturális alapok Támogatási jogosultság: A régió GDP-je nem éri el az EU huszonötök bruttó nemzeti össztermék (GDP) átlagának 75%-át; Általában regionális beruházásokat finanszíroznak belőle. Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) célja, hogy segítse a Közösségen belüli főbb regionális egyenlőtlenségek orvoslását; hozzájárul a különböző régiók fejlettségi szintje közötti különbségek csökkentéséhez. Európai Szociális Alap (ESZA) Erősíti a gazdasági és társadalmi kohéziót a foglalkoztatási lehetőségek javítása révén.

Alapok és a célok, amelyeket finanszírozhatnak

Kifizetésekkel kapcsolatos szabályozásban változások Az „n+3” szabály (a támogatásokat a kötelezettségvállalás évét követő 3. év végéig lehet kifizetni) általánossá tétele; A regionális politikához kapcsolódó jogi szabályozás, kifizetési és monitoring rendszer átfogó egyszerűsítése az elmúlt évekhez képest. Túlzott államháztartási deficit megállapítása az összes támogatás (nem csak KA) felfüggesztéséhez vezethet; Tovább csökkent a tagállamoknak fizetett előleg mértéke; Indikátorok szerepe tovább nő: eredményindikátorok nem teljesülése visszafizetési kötelezettséget von maga után. Jogharmonizáció: egy adott területen a tagállami szabályrendszer harmonizációjának elmulasztása: kifizetések felfüggesztését vonja maga után az adott területen (a régiókban is!);

Szabálytalansági eljáráskor felmerülő kérdések Egy projekt v. a rendszer szabálytalan: Egy projekt: nem teljesítik a kifizetést, de másra átcsoportosítható; A rendszer szabálytalan: Bizottság a teljes OP-ra visszatartja a kifizetéseket amíg nincs módosítás (Tagállam ezt vitathatja EUB előtt- de amíg nincs döntés, addig szünetelnek a kifizetések v. minden kifizetés az adott % levonásával teljesül. + bírósági döntés esetén az elmaradó összeg folyósításra kerül (n+3!)

Szabálytalansági eljáráskor felmerülő kérdések Szabálytalanságot kifizetés előtt v. után állapítják meg: Kifizetés előtt: X projekt , de átcsoportosítható az összeg Y-ra Kifizetés után: teljes összeg 

Tagállami Fejlesztési Politika Nemzeti stratégiai tervezés

Programok kapcsolódása

Nemzeti Stratégiai Referenciakeret EU-s követelmény minden országnak egy NSRK készítése minden hét éves tervezési ciklusra ahhoz, hogy SA és KA támogatásban részesüljön; Alapjai: EU: közösségi rendeletek, közösségi stratégiai iránymutatások;

Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció Országos stratégiai tervezési dokumentum; NFT, UMFT, Széchenyi-terv, OFK, OTK az előzményei; OFK-t, OTK-t hatályon kívül helyezi; Orzsággyűlés 2014. januárjában fogadta el. Magyarország társadalmi, makrogazdasági, pénzügyi, politikai öndefiniálását szolgálja; Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal készítette.

OFTK négy hosszú távú, 2030-ig szóló átfogó fejlesztési célt fogalmaz meg: a) értékteremtő, foglalkoztatást biztosító gazdasági fejlődés, b) népesedési fordulat, egészséges és megújuló társadalom, c) természeti erőforrásaink fenntartható használata, értékeink megőrzése és környezetünk védelme, d) térségi potenciálokra alapozott, fenntartható térszerkezet.

OFTK célrendszere: 7 szakpolitikai célkitűzés: a) versenyképes, innovatív gazdaság, b) gyógyító Magyarország, egészséges társadalom, egészség- és sportgazdaság, c) életképes vidék, egészséges élelmiszertermelés és ellátás, az élelmiszer-feldolgozóipar fejlesztése, d) kreatív tudástársadalom, piacképes készségek, K+F+I, e) értéktudatos és szolidáris öngondoskodó társadalom, f ) jó állam, szolgáltató állam és biztonság, g) stratégiai erőforrások megőrzése, fenntartható használata, környezetünk védelme,

OFTK célrendszere: 6 területi specifikus cél: a) az ország makro-regionális szerepének erősítése, b) a többközpontú térszerkezetet biztosító városhálózat, c) vidéki térségek népességeltartó képességének növelése, d) kiemelkedő táji értékű térségek fejlesztése, e) területi különbségek csökkentése, térségi felzárkóztatás és gazdaságösztönzés elősegítése, f) összekapcsolt terek: az elérhetőség és mobilitás biztosítása.

OFTK célrendszere: 2014–2020-as fejlesztési programok tématerületei: a) patrióta gazdaság, kis- és középvállalati bázison, nagyvállalati partnerségben, b) fordulat a teljes foglalkoztatottság és tudástársadalom felé, c) útban az erőforrás- és energiahatékonyság, illetve az energiafüggetlenség felé, d) népesedési és közösségi fordulat, e) területi integráció, térségi és helyi fejlesztések a helyi gazdaság bázisán.

Partnerségi Megállapodás (PM) a 2014–2020-as időszak tervezési folyamatának alapdokumentuma; A korábbi ciklusok tervezési alapdokumentumaihoz képest nagyobb fokú integrációt jelenít meg: magában foglalja az EU Kohéziós Politikájának pénzügyi alapjai (SA/KA) által finanszírozott operatív programokat, valamint az EMVA és az ETHA hazai felhasználásáról szóló programokat; összhangot teremt a magyar tagállami programok és az EU Európai Területi Együttműködési programjai (határ menti programok, Duna térség transznacionális programja) között is.

PM Nem hagyományosan felépülő tervdokumentum; az EU Bizottsága által kiadott sablonoknak kell megfelelnie; azonosítja Magyarország legfontosabb kihívásait, és kitűzi fő fejlesztési prioritásait a 2014 és 2020 közötti időszakra; nem Magyarország nemzeti céljait hivatott bemutatni; ismerteti a tagállam hozzájárulását az EU 2020-as céljaihoz.

PM Ezeket az EU szintű célokat az Európa 2020 Stratégia valamint a belőle levezetett ún. 11 tematikus célkitűzés jelöli ki. ...ennek ellenére szerepel benne a fő nemzeti fejlesztési prioritások bemutatása is A PM 2014. március 7-én benyújtásra került az Európai Bizottság részére; A hivatalos egyeztetések jelenleg tartanak.

Operatív Programok Magyar halgazdálkodási OP (MAHOP) Környezeti és energiahatékonysági OP (KEHOP) Emberi erőforrás fejlesztési OP (EFOP) Gazdaságfejlesztési és innovációs OP (GINOP) Integrált közlekedésfejlesztési OP (IKOP) Terület- és településfejlesztési OP (TOP) Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Vidékfejlesztési Program (VP)

Operatív Programok Társadalmi egyeztetésük 2013. decemberében zárult le; Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal honlapján hivatalos verziók még nem érhetők el. 8 szakpolitikai; 7 regionális OP van (készülőben).

Akciótervek Ez volna az utolsó tervezési láncszem; Operatív programok prioritási tengelye mentén készülnek el; 2 évre készülnek; Konkretizálják a stratégiai dokumentumokban foglaltakat; Nincs információnk a 2014-2016-os akciótervek tervezésének állásáról.

Köszönöm a figyelmet!