OKEAN Mérnöki Tanácsadó Kft. (36) 1 402 0827 kardoss@okean.hu A stratégiai tervezés íve – Az EU 2020-as tervezés politikája és a hazai fejlesztéspolitikai dokumentumok bemutatása OKEAN Mérnöki Tanácsadó Kft. (36) 1 402 0827 kardoss@okean.hu
Tervezéstől a megvalósulásig EU-2020, MFF OFTK Operatív Programok Akciótervek Pályázati felhívás és útmutató Pályázati anyagok (RMT) Támogatási szerződés Közbeszerzés Projekt végrehajtás Monitoring
Multiannual Financial Framework (MFF) 2014-2020 EU-s politikai prioritások megtestesítője; Közösségi kiadások tervezést segíti elő; 2014-2020 közötti évekre lebontott kiadási plafont határoz meg (nem az EU 7 éves költségvetése); 2 évente vizsgálja felül a Bizottság, első felülvizsgálat 2016-ban lesz.
MFF-ben megjelölt prioritások (kiadási fejezetek) 1/a.Versenyképesség és foglalkoztatás; 1/b. Gazdasági, szociális, területi kohézió; 2. Természeti erőforrások, mezőgazdaság; 3. Állampolgárság, biztonság és a jog érvényesülése 4. Az EU, mint globális szereplő; 5. Igazgatási kiadások ((6. Csatlakozási kompenzáció (Horváto.))
Köt.váll. fejezetek szerint
Köt.váll. éves bontásban
Kohéziós politika (1/b. prioritás) Elsődleges célja a tagállamok régiói közötti fejlettségi különbségek áthidalása; EU befektetési politikája is egyben – ösztönzőleg hat a munkahelyteremtésre és a gazdasági növekedésre; EU-s költségvetés kb. 33%-át teszi majd ki;
Kohéziós politika Megváltozik a stratégiai programozás: Közös Stratégiai Keret (KSK) alapok jóval hatékonyabb összekapcsolását teszi lehetővé a hatásuk maximalizálása érdekében A nemzeti és regionális hatóságok e keret alapján fogják megfogalmazni a Bizottsággal kötött „partnerségi szerződésüket v. megállapodást”. Hatálya alá tartozik az 5 támogatási alap: KA, ESZA, ERFA, EVMA, létrehozandó ETHA (együtt: KSK alapok)
Alapok – a támogatások forrásai I. Kohéziós Alap Támogatásra azok a tagállamok jogosultak, amelyekben az egy főre eső bruttó nemzeti jövedelem (GNI) az EU 25-ök átlagának 90 %-nál kevesebb. Létrehozás célja: gazdasági, társadalmi kohézió erősítése, fenntartható fejlődés elősegítése; Általában országos beruházásokat finanszíroznak belőle. Strukturális alapok Támogatási jogosultság: A régió GDP-je nem éri el az EU huszonötök bruttó nemzeti össztermék (GDP) átlagának 75%-át; Általában regionális beruházásokat finanszíroznak belőle. Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) célja, hogy segítse a Közösségen belüli főbb regionális egyenlőtlenségek orvoslását; hozzájárul a különböző régiók fejlettségi szintje közötti különbségek csökkentéséhez. Európai Szociális Alap (ESZA) Erősíti a gazdasági és társadalmi kohéziót a foglalkoztatási lehetőségek javítása révén.
Alapok és a célok, amelyeket finanszírozhatnak
Kifizetésekkel kapcsolatos szabályozásban változások Az „n+3” szabály (a támogatásokat a kötelezettségvállalás évét követő 3. év végéig lehet kifizetni) általánossá tétele; A regionális politikához kapcsolódó jogi szabályozás, kifizetési és monitoring rendszer átfogó egyszerűsítése az elmúlt évekhez képest. Túlzott államháztartási deficit megállapítása az összes támogatás (nem csak KA) felfüggesztéséhez vezethet; Tovább csökkent a tagállamoknak fizetett előleg mértéke; Indikátorok szerepe tovább nő: eredményindikátorok nem teljesülése visszafizetési kötelezettséget von maga után. Jogharmonizáció: egy adott területen a tagállami szabályrendszer harmonizációjának elmulasztása: kifizetések felfüggesztését vonja maga után az adott területen (a régiókban is!);
Szabálytalansági eljáráskor felmerülő kérdések Egy projekt v. a rendszer szabálytalan: Egy projekt: nem teljesítik a kifizetést, de másra átcsoportosítható; A rendszer szabálytalan: Bizottság a teljes OP-ra visszatartja a kifizetéseket amíg nincs módosítás (Tagállam ezt vitathatja EUB előtt- de amíg nincs döntés, addig szünetelnek a kifizetések v. minden kifizetés az adott % levonásával teljesül. + bírósági döntés esetén az elmaradó összeg folyósításra kerül (n+3!)
Szabálytalansági eljáráskor felmerülő kérdések Szabálytalanságot kifizetés előtt v. után állapítják meg: Kifizetés előtt: X projekt , de átcsoportosítható az összeg Y-ra Kifizetés után: teljes összeg
Tagállami Fejlesztési Politika Nemzeti stratégiai tervezés
Programok kapcsolódása
Nemzeti Stratégiai Referenciakeret EU-s követelmény minden országnak egy NSRK készítése minden hét éves tervezési ciklusra ahhoz, hogy SA és KA támogatásban részesüljön; Alapjai: EU: közösségi rendeletek, közösségi stratégiai iránymutatások;
Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció Országos stratégiai tervezési dokumentum; NFT, UMFT, Széchenyi-terv, OFK, OTK az előzményei; OFK-t, OTK-t hatályon kívül helyezi; Orzsággyűlés 2014. januárjában fogadta el. Magyarország társadalmi, makrogazdasági, pénzügyi, politikai öndefiniálását szolgálja; Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal készítette.
OFTK négy hosszú távú, 2030-ig szóló átfogó fejlesztési célt fogalmaz meg: a) értékteremtő, foglalkoztatást biztosító gazdasági fejlődés, b) népesedési fordulat, egészséges és megújuló társadalom, c) természeti erőforrásaink fenntartható használata, értékeink megőrzése és környezetünk védelme, d) térségi potenciálokra alapozott, fenntartható térszerkezet.
OFTK célrendszere: 7 szakpolitikai célkitűzés: a) versenyképes, innovatív gazdaság, b) gyógyító Magyarország, egészséges társadalom, egészség- és sportgazdaság, c) életképes vidék, egészséges élelmiszertermelés és ellátás, az élelmiszer-feldolgozóipar fejlesztése, d) kreatív tudástársadalom, piacképes készségek, K+F+I, e) értéktudatos és szolidáris öngondoskodó társadalom, f ) jó állam, szolgáltató állam és biztonság, g) stratégiai erőforrások megőrzése, fenntartható használata, környezetünk védelme,
OFTK célrendszere: 6 területi specifikus cél: a) az ország makro-regionális szerepének erősítése, b) a többközpontú térszerkezetet biztosító városhálózat, c) vidéki térségek népességeltartó képességének növelése, d) kiemelkedő táji értékű térségek fejlesztése, e) területi különbségek csökkentése, térségi felzárkóztatás és gazdaságösztönzés elősegítése, f) összekapcsolt terek: az elérhetőség és mobilitás biztosítása.
OFTK célrendszere: 2014–2020-as fejlesztési programok tématerületei: a) patrióta gazdaság, kis- és középvállalati bázison, nagyvállalati partnerségben, b) fordulat a teljes foglalkoztatottság és tudástársadalom felé, c) útban az erőforrás- és energiahatékonyság, illetve az energiafüggetlenség felé, d) népesedési és közösségi fordulat, e) területi integráció, térségi és helyi fejlesztések a helyi gazdaság bázisán.
Partnerségi Megállapodás (PM) a 2014–2020-as időszak tervezési folyamatának alapdokumentuma; A korábbi ciklusok tervezési alapdokumentumaihoz képest nagyobb fokú integrációt jelenít meg: magában foglalja az EU Kohéziós Politikájának pénzügyi alapjai (SA/KA) által finanszírozott operatív programokat, valamint az EMVA és az ETHA hazai felhasználásáról szóló programokat; összhangot teremt a magyar tagállami programok és az EU Európai Területi Együttműködési programjai (határ menti programok, Duna térség transznacionális programja) között is.
PM Nem hagyományosan felépülő tervdokumentum; az EU Bizottsága által kiadott sablonoknak kell megfelelnie; azonosítja Magyarország legfontosabb kihívásait, és kitűzi fő fejlesztési prioritásait a 2014 és 2020 közötti időszakra; nem Magyarország nemzeti céljait hivatott bemutatni; ismerteti a tagállam hozzájárulását az EU 2020-as céljaihoz.
PM Ezeket az EU szintű célokat az Európa 2020 Stratégia valamint a belőle levezetett ún. 11 tematikus célkitűzés jelöli ki. ...ennek ellenére szerepel benne a fő nemzeti fejlesztési prioritások bemutatása is A PM 2014. március 7-én benyújtásra került az Európai Bizottság részére; A hivatalos egyeztetések jelenleg tartanak.
Operatív Programok Magyar halgazdálkodási OP (MAHOP) Környezeti és energiahatékonysági OP (KEHOP) Emberi erőforrás fejlesztési OP (EFOP) Gazdaságfejlesztési és innovációs OP (GINOP) Integrált közlekedésfejlesztési OP (IKOP) Terület- és településfejlesztési OP (TOP) Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Vidékfejlesztési Program (VP)
Operatív Programok Társadalmi egyeztetésük 2013. decemberében zárult le; Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal honlapján hivatalos verziók még nem érhetők el. 8 szakpolitikai; 7 regionális OP van (készülőben).
Akciótervek Ez volna az utolsó tervezési láncszem; Operatív programok prioritási tengelye mentén készülnek el; 2 évre készülnek; Konkretizálják a stratégiai dokumentumokban foglaltakat; Nincs információnk a 2014-2016-os akciótervek tervezésének állásáról.
Köszönöm a figyelmet!