Építőipari Logisztika Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék Építőipari Logisztika Gépek szállítása kiegészítés a szállítási logisztika témakörhöz Összeállította: Gyimesi András Budapest 2014.
Dr. Kovács Péter előadásában elhangzott: Építőipari Logisztika – Szállítás Dr. Kovács Péter előadásában elhangzott: - Nagy egységrakomány képzésre törekszünk általában a szállításban: Konténerizálunk Gyimesi András 2014.
Építőgépeket is szállíthatunk nagy távolságokra ilyen módszerrel: Építőipari Logisztika – Szállítás Építőgépeket is szállíthatunk nagy távolságokra ilyen módszerrel: Gyimesi András 2014.
Ám a konténer a mi iparágunkban nem minden esetben praktikus Építőipari Logisztika – Szállítás Ám a konténer a mi iparágunkban nem minden esetben praktikus Gyimesi András 2014.
Speciális egységrakomány képzőket is használunk: Építőipari Logisztika – Szállítás Speciális egységrakomány képzőket is használunk: Gyimesi András 2014.
Túlméretes közúti szállítás Építőipari Logisztika – Szállítás Leggyakrabban mivel találkozunk? Túlméretes közúti szállítás Gyimesi András 2014.
Korábban: EU 96/53/EK irányelv Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Szabályozások Belföldi szabályozás: Korábban: 26/2009. (VI. 22.) KHEM rendelet 13/2010. (X.5.) NFM rendelet EU szabályozás: Korábban: EU 96/53/EK irányelv Ma: az EU 96/53/EK de az EU 2002/7/EK módosítással Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM rendelet Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM rendelet Túlméret határok (hiv. 6/1990 Köhém r.) Szélesség: 2,55 m (3,00 m mezőgazdasági vontató stb alacsony nyomású vagy ikerabroncsai és az azokat takaró sárvédők) Magasság: 4,00 m Hossz: 12,00 m (tgk) 16,40 m félpótkocsi rakfelület (12,00 m a királycsap és a legszélső hátsó pont közt) Járműszerelvény 18,00 m Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Túlsúly határok (hiv. 6/1990 Köhém r.) Tengelyszámtól függ: JÁRMŰVEK 2 tengely – 18 t (20t - csak belföldön közlekedő jármű 25t - lassú jármű, mezőg. vontató, ha alacsony nyomású abronccsal szerelt) 3 tengely – 25 t (vagy 26t útkímélő tengelycsoporttal, illetve 32t alacsony nyomású MG abroncsú v, pk, lj) 4 vagy több – 30 t (32t – útkímélő tengelycsop + 2 kormányzott Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Túlsúly határok (hiv. 6/1990 Köhém r.) Tengelyszámtól függ: JÁRMŰSZERELVÉNYEK 2+1 tengely – 28 t 2+2 tengely – 36 t (38 t – útkímélő tengely + 1,8 m tengelytáv) 5 vagy ennél több tengely: – 40 t (vagy 44 t a 40 lábas ISO konténert szállító) Nem fúvott abronccsal szerelt bármilyen jármű max. 12 t Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Tengelyterhelés határok (hiv. 6/1990 Köhém r.) 10 t - nem hajtott 11,5 t - hajtott 13 t - lassú jármű, MG pótkocsi Ikertengelyek: 16, 18, 19 t - 22 t MG Hármas tengely: 21, 22, 24 t - 32 t MG Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Az előzőekben elhangzott méretek és tengelyterhelések fölötti értékű jellemzókkel rendelkező gépkocsit is az NKH kivételes engedélyével forgalomba helyezhető, ha Nagyméretű illetve nagytömegű osztatlan rakomány szállítására szolgáló járműről vagy járműszerelvényről van szó. Munkavégzésre berendezett jármű esetében, ha a járműre szerelt eszköz/munkagép tulajdonságai miatt van erre szükség (pl autódaru) AZ ENGEDÉLYEZÉSHEZ KÉRELEM LEADÁSA SZÜKSÉGES Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás ELTÉRÉSI engedély Kérelem forgalomba helyezéshez Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás ELTÉRÉSI engedély Kérelem forgalomba helyezéshez Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Kérelem forgalomba helyezéshez Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Kérelem forgalomba helyezéshez Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Kérelem forgalomba helyezéshez Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Kérelem forgalomba helyezéshez Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Kérelem forgalomba helyezéshez Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Kérelem forgalomba helyezéshez Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás 13/2010. (X.5.) NFM Az előzőek alapján itthon forgalomba helyezett (vagy külföldi) járművel végzett szállítás esetén az úthálózat üzemeltetőjétől engedély beszerzése szükséges, mely a szokásos útdíjon (2013. LXVII. Törvény, HU-GO) felül többletköltséggel jár, az engedély jellegétől függően. Az úthálózat üzemeltetője: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Helyi közút kezelője (helyi önkormányzat, Bp BKK) Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Engedély kérelem Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Engedély kérelem Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Engedély kérelem MG Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Engedély kérelem MG Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Díjszabás Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Díjszabás közútkezelői hozzájárulásért fizetendő eljárási díj 1. alapdíj: 1000 Ft 2. Sürgősség Feltételek szorzószám 2.1 Normál 15 munkanapon belül 1 2.2 Sürgős 3 munkanapon belüli kiállítás 2 2.3 Azonnali 6 munkaórán belül 3 3. Távolság 3.1 Térségen belül távolság <= 100 km 3.2 Térségek között távolság > 100 km 1,5 4. Bonyolultság 4.1 Egyszerű szélesség <= 3,2 m hosszúság <= 22 m magasság <= 4,2 m össztömeg<= 50t egyes tengelyterhelés <= 11,5 t tengelycsoport terhelés <= megengedett érték 120% 4.2 Bonyolult 3,2 m < szélesség <= 4 m 22 m < hosszúság <= 35 m 4,2 m< magasság <= 4,5 m 50 t < össztömeg <=80 t 11,5 t < egyes tengelyterhelés <= 13 t megengedett érték 120%-a < tengelycsoport terhelés** <= megengedett érték 135%-a 4.3 Különösen bonyolult 4 m < szélesség 35 m < hosszúság 4,5 m < magasság 80t < össztömeg megengedett érték 135%-a < tengelycsoport terhelés** <= megengedett érték 150%-a
Belföldi szabályzás Díjszabás Építőipari Logisztika közútkezelői 5. Időtartam 5.1 3 hónap 4 5.2 6 hónap 6 5.3 12 hónap 8 6. Útvonalak 6.1 Egy kijelölt útvonalra szélesség <= 3,5 m 1 hosszúság <= 26 m magasság <= 4,3 m össztömeg 2 tengelyes jármű <= 26 t 3 tengelyes jármű vagy járműszerelvény <= 36 t 4 tengelyes jármű vagy járműszerelvény <= 48 t 5 vagy több tengelyes jármű vagy . járműszerelvény <= 60 t egyes tengelyterhelés <= 13 t tengelycsoport terhelés** <= megengedett érték 150%-a 6.2 Kiindulási cím és a tőle 30 km-en belül lévő úticélok közötti közlekedésre Mezőgazdasági vontató, önjáró 0,6 Vontatott Munkagép vagy lassú jármű össztömeg <= 28 t 6.3 Teljes úthálózatra érvényes szélesség <= 3 m 2,5 hosszúság <= 22 m magasság <= 4 m 2 tengelyes jármű <= 24 t 3 tengelyes jármű <= 28 t 4 tengelyes jármű <= 32 t 3 tengelyes járműszerelvény <= 32 t 4 tengelyes járműszerelvény <= 38 t 5 vagy több tengelyes jármű . vagy járműszerelvény <= 40 t egyes tengelyterhelés <= 12 t tengelycsoport terhelés** <= megengedett érték 135%-a 6.4 Gyorsforgalmi és főúti úthálózatra érvényes 5 vagy több tengelyes jármű . . vagy járműszerelvény <=60 t Építőipari Logisztika Belföldi szabályzás Díjszabás közútkezelői hozzájárulásért fizetendő eljárási díj
Belföldi szabályzás Díjszabás Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Díjszabás HU-GO alapdíjak: Gyorsforgalmi 49,90 Ft / km Főút 21,23 Ft / km 70,02 Ft / km 36,75 Ft / km 108,38 Ft / km 67,60 Ft / km Gyimesi András 2014.
Belföldi szabályzás Díjszabás Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Díjszabás Megengedett össztömeg átlépése esetén fizetendő futás alapú díjak Jármű össztömege Ft/km 40,0-nél nagyobb 45,0-ig 110 45,0-nél nagyobb 50,0-ig 130 50,0-nél nagyobb 55,0-ig 160 55,0-nél nagyobb 60,0-ig 220 60,0-nál nagyobb 65,0-ig 290 65,0-nél nagyobb 70,0-ig 350 70,0-nél nagyobb 75,0-ig 450 75,0-nél nagyobb 80,0-ig 540 80,0-nál nagyobb 85,0-ig 700 85,0-nél nagyobb 90,0-ig 860 90,0-nél nagyobb 95,0-ig 1020 95,0-nél nagyobb 100,0-ig 1220 100,0 tonna felett minden megkezdett 10 tonna további +480 Gyimesi András 2014.
Díjszabás és műszaki követelmények Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Díjszabás és műszaki követelmények Szakkiséret - Egy kísérőautó szükséges, ha jellemző a szállítójárműre - Minimum két kísérőautó szükséges, ha 3,2 m szélesség 4,5 m magasság 23 m hossz 3,6 m szélesség 4,7 m magasság 28 m szélesség Gyimesi András 2014.
Díjszabás és műszaki követelmények Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Belföldi szabályzás Díjszabás és műszaki követelmények Szakkiséret - Kisérettel kapcsolatos követelmények: Autó: - min. 1800mm szerkezeti magasság, alkalmas az alábbiak üzemetetésére - 2 db jól látható figyelmeztető jelzés, lehajtható táblatartó megfelelő táblákkal, Túlméretes szállítmány táblák több előírt méretben, 400x400 piros fehér sávo- zású tábla min 2 db, - 50 m mérőszalag, magasság mérő teleszkópos rúd, jelzőőri tárcsa, munkalám- pa, terelőkúpok, kihelyezhető villogó sárga lámpa, jelzőszalag, poroltó stb Kisérő: „C” jogosítvány, 5 év vezetési gyakorlat NKH Központi hivatalának Szakmai Vizsgabizottsága előtt vizsgát tesz (Közlekedésbiztonsági, Műszaki ismeretek, Árufuvarozási ismeretek, összetett járműkiséreti esettanulmány) Gyimesi András 2014.
EU szabályzás EU 96/53/EK, EU 2002/7/EK Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás EU szabályzás EU 96/53/EK, EU 2002/7/EK A hazai szabályozás összhangban van a jelenlegi EU szabályozással. Nem meglepő módon… „legjobb gyakorlatok” adatai és fejlesztési irányok, célok - engedélyigényléshez szükséges idő nagy szórásának csökkentése a tagállamok között - egyablakos ügyintézés a cél van ahol pl. bizonyítani kell az alvállalkozó bevonását, hogy csökkentsék a méretet… Gyimesi András 2014.
EU szabályzás EU 96/53/EK, EU 2002/7/EK Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás EU szabályzás EU 96/53/EK, EU 2002/7/EK A hazai szabályozás összhangban van a jelenlegi EU szabályozással. Nem meglepő módon… Speciális Európai Tehergépkocsi és Utánfutó Regisztráció (SERT)
Fuvarokmányok Mire jó: Bizonyíték az áru átadásáról a fuvarozónak Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Fuvarokmányok Mire jó: Bizonyíték az áru átadásáról a fuvarozónak Az áru azonosítására alkalmas dokumentum (ellenőrzések miatt) CMR (Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyezmény) - 1971 évi 3. törvényerejű rendelet A nemzetközi fuvarokmányok (CMR) tartalmi elemei: feladó (shipper, Absender) címzett / vevő (consignee, Empfänger) feladás (dispatching, shipping, Versand) helye [Telephely], ideje rendeltetési hely (destination, Bestimmungsort), [Telephely] fuvardíj-fizetés (ún. bérmentesítés) módja Bérmentesített (prepaid) Bérmentetlen (collect) Tört- (csak vasútnál) [más vasút pályahasználata] [mozdonycsere] a küldemény adatai áru neve, (NHM szám [összehangolt árumeghatározási rendszer; mutatja az áru jellegét; 4-6 számjegy; minél alacsonyabb a szám, annál kisebb a feldolgozottsága; 0 kezdetű: alaptermék, 3: félkész, 7-9: késztermék]) Gyimesi András 2014.
Fuvarokmányok A nemzetközi fuvarokmányok tartalmi elemei: Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Fuvarokmányok A nemzetközi fuvarokmányok tartalmi elemei: árú csomagolása jelölése mennyisége: darab, tömeg, térfogat veszélyesség (UN-szám, megnevezés, bárcaszám, csomagolási osztály) útvonal (csak vasúti és légi fuvarozásnál) fentieknél fuvarköltség-vonzat feladó előírásai a fuvarozó részére (mellékszolgáltatásokra, költségviselőkre stb.) a fuvarozónak átadott okmányok számla, rakjegyzék, egészségügyi megjegyzések vámhatósági bejegyzések aláírás(ok) feladó, fuvarozó, (eladó) Járműrendszám, raksúly Gyimesi András 2014.
Fuvarokmányok Nemzetközi fuvarokmány - CMR: Fontos: Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Fuvarokmányok Nemzetközi fuvarokmány - CMR: Fontos: A 18. rovatba kell a fenntartásokat beírni, azaz Ha a feladásnál illetve a lerakásnál olyan esemény Van, ami rajtunk kívül állóan befolyásolja az árút. Pl: darabszám számlálásnál nincs jelen a képviselő csomagolás nem megfelelő Árú elhelyezése nem megfelelő Gyimesi András 2014.
Fuvarokmányok Nemzetközi fuvarokmány - CMR: Építőipari Logisztika – Túlméretes szállítás Fuvarokmányok Nemzetközi fuvarokmány - CMR: A fuvarlevél pontos tartalma pontok szerint 1. feladó neve címe 2. átvevő neve címe 3. az áru kiszolgálásának helye 4. az áru átvételének időpontja és helye 5. mellékelt okmányok 6. az áru jele 7. az áru db száma 8. a csomagolás módja 9. az áru megnevezése 10. statisztikai száma 11. az áru bruttó súlya 12. az áru térfogata 13. a feladó rendelkezései 14. – 15. -19. fizetésre vonatkozó feltételek 16..fuvarozó adatai 17. további fuvarozók adatai 18. fuvarozó fenntartásai és bejegyzései 20. különleges megállapodások 21. kiszállítás helye ideje 22. feladó aláírása és bélyegzője 23. fuvarozó aláírása és bélyegzője 24. az áru átvétele 25. a gépjármű rendszáma és raksúlya Gyimesi András 2014.
Építőipari Logisztika Köszönöm a figyelmet!