Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
Advertisements

Az alvás tanulásban betöltött szerepe
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
ÉRZELMEK.
Motiváció.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Kognitív megközelítések
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Gyermekkori depresszió
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
A szervezet energiaforgalma
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A fejlesztő értékelés.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Mozgás, pihenés, egészség
Az alvó ember és az álmodó agy
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A szervezet energiaforgalma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A személyiség biológiai alapjai
Az alvó ember és az álmodó agy
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
A szervezet energiaforgalma
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Bev. Pszi 3 Illés Anikó.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Tanulásszervezés By the PINK csoport.
Szépkorúak Akadémiája
A szervezet energiaforgalma
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

AZ AROUSAL SZEREPE A KOGNITÍV FOLYAMATOKBAN, HATÁSA A TELJESÍTMÉNYRE ALVÁS és ÁLOM

Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban Homeosztatikus regulációs elmélet Hiányállapot – egyensúlyi állapot felborul, amit a szervezet vagy belső erőforrásból vagy viselkedéses úton megpróbál megszüntetni  egyensúlyi állapot visszaáll, akkor a viselkedés megszűnik Opponens folyamatok elmélete érzelmi semlegességre törekszünk – érzelmek fellépése után ellensúlyozó motívumok lépnek fel az emocionális alapszint visszaállítására BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban Arousal-elmélet Aktuális agyi aktivitás szint – arousal Aktuális arousal szint befolyásolja, hogy mennyire hatékonyan viselkedünk feladathelyzetekben. Optimális arousal szint elérésére törekszünk- ekkor teljesítünk a legjobban. Túl alacsony és a túl magas arousal szint sem jó. (fordított U alakú összefüggés) Túl magas – szorongás (iskolai példa: számonkérés, vagy a számonkéréstől való félelem hatása az arousal szintre) Túl alacsony – unalom BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A teljesítmény és az arousalszint összefüggései A teljesítmény – aktivációs szint összefüggés függ a feladat jellegétől Egyszerű, rutinszerű feladat: magasabb aktivációs szint az optimális. Összetettebb, bonyolultabb feladat: alacsonyabb aktivációs szint az optimális. Az optimális arousal szint fenntartása az órán: valami „új következik” beállítódással való kezdés Izgalmas kérdésfeltevések, érdekes mozzanatok beiktatása Tananyag megfelelő ütemezése, megfelelő módszerek, eszközök használata BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Arousal és a személyiség Stabil személyiségtulajdonságok összekapcsolhatóak az arousal rendszer működésének egyéni különbségeivel. Extraverzió – Introverzió Extravertált: alacsonyabb az arousal alapszintjük, nehezebben aktiválható. Eltérő környezet és tanulási feltétel az optimális számukra a teljesítmény szempontjából. Szenzoros élménykeresés: változatos, új, komplex és intenzív érzések élmények keresésére való tendencia. Negatív kapcsolat az iskolai teljesítménnyel BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Fáradás és oktatásszervezés Fáradtság: olyan élettani állapot, amely a végzett tevékenység következményeként lép fel és eredményeként a teljesítőképesség csökken. Objektív fáradtság - Szubjektív fáradtság A fáradtság mértéke nem mutat szoros összefüggést a teljesítmény nagyságával. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A fáradtság tünetei Viselkedési problémák Rosszabb mozgáskoordináció, aluszékonyság, vagy túlmozgásosság. Megismerési folyamatok és funkciók pontatlanná válása Figyelemkoncentráció, memória, gondolkodás romlik, pontatlanabb észlelés. Érzelmi tünetek Szorongás, vagy unalom: rossz közérzet Kóros fáradtság Alvászavarok, kóros szorongás, ingerlékenység, beszédzavar, depresszió. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A fáradás csökkentése az iskolában Ne legyen túl sok az átadott anyag Ne legyen rendszertelenség a tanításban Ne legyen túlzott tanulmányi versengés Ne legyen túl sok házi feladat A pedagógus is legyen kipihent Hétkezdés (hétfő) és a hét utolsó napja (péntek) ne legyen nagyon nehéz. Ne kerüljenek nehéz tárgyak a nap kezdetére, illetve a végére. Fontosak a megfelelő időtartamú, gyakoriságú és tartalmú szünetek. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Alvás közben is gondolkodunk Alvás közben emlékképeket is kialakítunk. Alvás és ébrenlét Közös vonások: Alvás közben is gondolkodunk Alvás közben emlékképeket is kialakítunk. Az alvás nem teljesen nyugodt: vannak, akik járkálnak álmukban. Az alvó nem teljesen érzéketlen a környezetére sem. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Alvásminták Miért van szükség alvásra? A csecsemő teljes alvásideje az első hat hónapban 16 óráról 13 órára csökken. Alvásigény változása az életkorral. A felnőttek átlagosan 7,5 órát alszanak naponta (nagy egyéni különbségek, pl. 3 óra) „Pacsirták” és „baglyok”. Napszaki ritmus: testi funkciók ciklikus (24 órás) mintázata által képzett biológiai óra. Környezeti jelzések szerepe (vak napszaki ritmus 24,9 óra) „jet lag”- időzóna váltás és a műszakozás miatt felboruló napszaki ritmus. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Alvásszakaszok Az alvás során ötféle szakasz fordul elő: az alvás négyféle mélységi szintje, és a gyors szemmozgásos REM szakasz-álmok. Szakaszok az éjszaka folyamán váltakoznak. Az alvásciklusok mintázata az életkorral is változik. Újszülött: 50 % REM Ötéves: 20-25% Idős: 18% Az öregedéssel egyfajta természetes álmatlanság is jár. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

az alvás mennyiségével vagy minőségével való elégedetlenség Alvászavarok Ha az alvásképtelenség károsodott nappali teljesítményt vagy túlzott álmosságot eredményez. INSZOMNIA az alvás mennyiségével vagy minőségével való elégedetlenség NARKOLEPSZIA kóros aluszékonyság, REM epizódok betörése a nappali órákban APNOÉ alvási légzészavar BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Álom Olyan tudatmódosulás, amelyben az emlékezeti képek és a képzeleti képek időlegesen össze-keverednek a külső valósággal. Mindenki álmodik, csak nem mindenki tudja felidézni álmait. Miért nehéz felidézni az álmainkat? Az álomban zajló események nagyjából ugyanannyi időt vesznek igénybe, mint a való életben. Az emberek megtaníthatóak arra, hogy felismerjék, mikor álmodnak. Álmok tartalmának befolyásolása. Sugallhatnak-e az álmok értékes megoldásokat, ötleteket? BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu