Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Advertisements

Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Technical University of Budapest
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Alapszakok elemzése Agrár képzési terület Dóka Ottó Nyugat-Magyarországi Egyetem Adott szempontrendszer alapján Mezőgazdasági képzési ág - Mezőgazdasági.
50 éves a szegedi informatika
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Anyagmérnöki Alapszak
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Biomérnök alapszak (BSc)
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Filozófia Intézet Jelentkezhetnek BA vagy azzal egyenértékű végzettséggel rendelkező Bölcsészek Társadalomtudósok Pszichológusok T ermészettudósok, matematikusok.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Átmenet az osztatlan és a kétlépcsős képzés szakjai között A BME-VIK példája 1. Zoltai József egyetemi docens, Dékáni Hivatalvezető BME-VIK.
Technical University of Budapest
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Perjésiné Hámori Ildikó
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Környezetmérnöki szak
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
Műszaki szakok az SzTE MÉRNÖKI KARÁN. Néhány kép.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
Gépészmérnöki és Informatikai Kar rt itt a helye! Korszerű és innovatív mérnökképzés! „Hallgatóvá fogadom”
A képzés szeptemberében indul!
Korszerű és innovatív mérnökképzés!
Élelmiszertudományi Kar Szakmai Konzultáció október 25.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
Nappali mesterszakjaink
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Tájékoztató a fordító és tolmács mesterszakról
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME

Elitképzés és tömegoktatás forrás: BME Oktatási Igazgatóság TU Delft, 2002 nappali tagozatos hallgató/oktató, BME

A magyar lakosság születési év szerint, január 1-én

Magna Charta Universitatum „ … ennek az ezredévnek végén az emberiség jövője nagymértékben függ a kulturális, tudományos és műszaki fejlődéstől; …” „ … az ismeretek fiatalok közötti terjesztésén keresztül az egyetemeknek ma már a társadalom egészét kell szolgálniuk; …”

Milyen ismeretanyaggal rendelkező mérnökökre van szüksége Európának és Magyarországnak a XXI. században - a gazdasági szakemberek szerint? megalapozott tudás (jó minőségű képzés eredményeként), probléma megoldási készség, önálló tanulásra való készség, kommunikációs-, jogi-, pénzügyi-, menedzsment ismeretek, nyelvtudás.

Eltérő igények nagyvállalat - kisvállalat, gyártó cég - kereskedő cég, multinacionális cég - hazai cég, közszféra - versenyszféra,...

A főiskolai és egyetemi képzés

BME javaslata

Kétciklusú mérnökképzés jobb alkalmazkodást biztosít a társadalmi igényekhez, megkönnyíti a hallgatói/oktatói mobilitást Európában, az elitképzés megvalósítható a tömegképzésen belül, BME a harmadik ciklust (doktori képzés) is kiemelten fontosnak tartja.

BSc szakok, melyeket a BME is oktat/oktatni fog bio-, környezet- és vegyészmérnöki építőmérnöki és műszaki földtudományi építészmérnök, ipari termék- és formatervezői gépész-, közlekedés-, mechatronikai mérnöki villamos- és energetikai mérnöki műszaki menedzser, műszaki oktató logisztikai-, jármű és mobilgép mérnöki

Képesítési követelmények a műszaki alapképzési szakokon Az alapszak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák, A törzsanyag (a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök) 210 kredites szakon: természettudományos alapismeretek:40–50 kr. gazdasági és humán ismeretek:16–30 kr. szakmai törzsanyag:70–103 kr. Szakmai gyakorlat Nyelvi követelmények

A műszaki alapképzési szakok közös jellemzői A képzési ágon belüli közös képzési szakasz minimális kreditpontjai: - ; A szakirányhoz rendelhető minimális kreditpont: 40; A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditpontok: 10; A szakdolgozathoz rendelt kreditpont:15 ; A gyakorlati ismeretekhez rendelhető minimális kreditpont: 60;

A műszaki mesterképzési szakok közös jellemzői I. természettudományos alapismeretek 17 – 30 %, 20 – 36 kredit gazdasági és humán ismeretek 8 – 17 %, 10 – 20 kredit szakmai törzsanyag 8 – 25 %, 10 – 30 kredit differenciált szakmai ismeretek38 – 50 %, 46 – 60 kredit ebből diplomamunka 17 – 25 % 20 – 30 kredit szabadon választható min. 5 % min. 6 kredit ÖSSZESEN 76 – 127 % 92 – 152 kredit (120 kredites képzésekben)

Elméleti/gyakorlati képzés aránya: a gyakorlati képzéshez rendelt kreditek aránya min. 25 % (120-ból min. 30 kredit, de a diplomamunka nem számítható ide) Idegen nyelv ismeret: szakmai anyaggal bővített középfokú C (távlatilag) Kontaktórák minimális száma: 22 / hét A műszaki mesterképzési szakok közös jellemzői II.

BSc és MSc szakok a BME-n önálló munka, csoportmunka növelése, az ismeretek alkalmazásának kiemelése, rövidebb vizsgaidőszak, egyenletes tanulás, tanulás, nem(csak) oktatás.

Elitképzés a tömegoktatáson belül önálló hallgatói munka súlya növekedjen, (oktatási módszerek: PBL, DCL) gond: kedvezőtlen oktató/hallgató arány, lehetőség: projektekbe bevonás, lehetőség: kiváló hallgatók (demonstrátorok) alkalmazása a feladatok konzultálására.

Az önálló hallgatói munka valódi szakmai feladatok (kapcsolat a gazdasági szférával), típusok: (kutatás), fejlesztés, tervezés, megvalósítás, a hallgató bevonása már a specifikációs fázisba.

A gazdasági szféra bevonása a mérnökképzésbe önálló laboratórium, projekt feladat kredit = hallgatói munkaóra, szakdolgozat, diplomamunka kredit = hallgatói munkaóra, jelentős kiméret, lehetőség a személyre szabásra, tanszéki és ipari konzulensek közti kapcsolat.

Milyen változás kívánatos a kétciklusú képzésben? Az első ciklusban: szakon belüli specializáció csökken, nagyobb súlyt kap az ismeretek alkalmazása (nem egyszerűen a több gyakorlat), gyakorlat + labor: min. 60 kredit, a „felhasználók” igényeinek jobb kiszolgálása.

Köszönöm a figyelmet!