A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Rigó Róbert: „Természettudományos ismeretek integrált és komplex közvetítésének és elsajátításának új formái”
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Készítette: Kotymán Arnold PS ÁMK Társulás Cserkeszőlő
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
EU alapismeretek E-Learning.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
TIMSS 2007.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
e-Learning a tanárképzésben
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Vezetés és kommunikáció
Kell-e fizikát tanulni? Szabó Gábor az MTA levelező tagja, egyetemi tanár, SZTE Optikai és kvantumelektronikai tanszék elnök, Magyar Innovációs Szövetség.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
KETTŐ AZ EGYBEN: MÚZEUMPEDAGÓGIAI KÉPZÉS ÉS GYAKORLATI HELY KIALAKÍTÁSA A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM JUHÁSZ GYULA PEDAGÓGIAI KARÁN Dr. Viskolcz Noémi Szegedi.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Mérnökök szerepe a gazdaság fejlődésében AGTEDU tudományos konferencia Kecskemét Rónay István Elnök Bács-Kiskun Megyei Mérnöki Kamara.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Harmadik matematikakönyvem
Avagy Microsoft Magyarország Innovációs Napja Budapest, november 30. – MTA Eszes Gábor.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A fogyatékkal élők integrációjának kérdése Románia EU csatlakozása után.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008.
A mérés, értékelés szerepe, módja, lehetőségei a tehetség felismerés és a tehetséggondozás területén Ráduly Zsolt.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Dr. Kaposi József Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól:  a reformok ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ.
Köszöntelek Benneteket! Tanár neve. Osztály órarendje 8:20 - 8:45 Tanítás kezdete, névsorolvasás 8:45 - 9:30Olvasás és írás 9: :15Helyesírás és.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
A segítő szakmák kihívásai – tréning tematikája prezentáció
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szegedi Tudományegyetem
Nemzeti Agykutatási Program Szegedi Tudományegyetem október Szegedi Akadémiai Bizottság 110. termében (Szeged, Somogyi u. 7.) Sajtótájékoztató.
Előadás másolata:

A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár

…”az oktatás talán a legfontosabb, nemzeti versenyképességet erősítő elem”... “Az a veszély fenyeget, hogy Magyarország - hacsak nem helyez nagyobb hangsúlyt oktatási rendszerének továbbfejlesztésére - elveszítheti relatív versenyelőnyét olyan országokhoz képest, a- melyek felismerték, hogy ezt kiemelten kell kezelni.” Amerikai Kereskedelmi Kamara, 2004 január

Adatok a “European Innovation Scoreboard 2003”-ból

Felsőfokú végzettség a éves korosztály %-ában

Évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák a éves korosztály %-ában (EU tagországok)

Évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák a éves korosztály %-ában (csatlakozó országok)

Az évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák számának változása (%) (csatlakozó országok)

Stern, 2002 április

A “PISA 2000” felmérés néhány eredménye

15 évesek olvasási készsége

15 évesek matematikai készsége

15 évesek természettudományos készsége

Olvasási készség - szülők végzettsége

Képességek - szülők végzettsége

Az oktatás céljai Tájékozódási képesség a modern világban, ami nem azonos a modern tudományban való tájékozottsággal A társadalmi intelligencia növelése (okos állampolgárok) A modern gazdaság legfőbb erőforrásának előállítása (Ön)védelem a sarlatánság ellen

Az SZTE hallgatói önkormányzatának lapja, 2002 október

Értessük meg, hogy: a tudomány folytonos, a tudomány alapja a kételkedés, a globális problémáknak csak tudományos megoldása van, az eredmények felhasználásáért a társadalom felelős.

Problémák KÍSÉRLET  eszköz, idő Tananyag  megértés Esélyteremtő oktatás

Az oktatási rendszernek meg találnia a középutat az

alacsony követelményszint, és a

túlvállalás között.