A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár
…”az oktatás talán a legfontosabb, nemzeti versenyképességet erősítő elem”... “Az a veszély fenyeget, hogy Magyarország - hacsak nem helyez nagyobb hangsúlyt oktatási rendszerének továbbfejlesztésére - elveszítheti relatív versenyelőnyét olyan országokhoz képest, a- melyek felismerték, hogy ezt kiemelten kell kezelni.” Amerikai Kereskedelmi Kamara, 2004 január
Adatok a “European Innovation Scoreboard 2003”-ból
Felsőfokú végzettség a éves korosztály %-ában
Évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák a éves korosztály %-ában (EU tagországok)
Évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák a éves korosztály %-ában (csatlakozó országok)
Az évente kiadott műszaki/természettudományos diplomák számának változása (%) (csatlakozó országok)
Stern, 2002 április
A “PISA 2000” felmérés néhány eredménye
15 évesek olvasási készsége
15 évesek matematikai készsége
15 évesek természettudományos készsége
Olvasási készség - szülők végzettsége
Képességek - szülők végzettsége
Az oktatás céljai Tájékozódási képesség a modern világban, ami nem azonos a modern tudományban való tájékozottsággal A társadalmi intelligencia növelése (okos állampolgárok) A modern gazdaság legfőbb erőforrásának előállítása (Ön)védelem a sarlatánság ellen
Az SZTE hallgatói önkormányzatának lapja, 2002 október
Értessük meg, hogy: a tudomány folytonos, a tudomány alapja a kételkedés, a globális problémáknak csak tudományos megoldása van, az eredmények felhasználásáért a társadalom felelős.
Problémák KÍSÉRLET eszköz, idő Tananyag megértés Esélyteremtő oktatás
Az oktatási rendszernek meg találnia a középutat az
alacsony követelményszint, és a
túlvállalás között.