Peugeot 307 2.0 HDI sebességváltó meghibásodás, javítás Kovács Péter YPB6DN
Probléma leírása A manuális sebességváltóknál gyakori meghibásodás, hogy az ötödik sebesség fogaskerekei jobban kopnak, a szinkronizáló kúpos fogvégei legömbölyödnek, ennek következtében az ötödik sebességet kidobálja a sebességváltó. Az ötödik sebesség található a sebességváltó legvégén, és a legmagasabb helyen, így értelemszerűen oda jut a legkevesebb olaj, szivárgás esetén a meghibásodás először itt jelentkezik.
Probléma diagnosztizálása Jelen esetben is úgy kezdődött a baj, hogy a váltó kidobálta az ötödik sebességet, majd egy idő után daráló szerű hangot adott. Mielőtt megkezdtük a megbontást, az ötödik sebesség szinte használhatatlan volt az autón.
Sebváltó részei, szétbontás
Sebváltó részei, szétbontás A váltó megbontását a leszerelés után a differenciálmű kiszerelésével kell kezdeni ennél a típusnál.
Differenciálmű részei Bolygókerék Bolygókerék tengely Tányérkerék Féltengely fogaskerék
Szétszerelési folyamat A differenciálmű kiszerelése után megállapítható róla, hogy nem található rajta sérülés, a csapágyak nem sérültek. A következő lépés a sebváltóról az ötödik fedél eltávolítása amely alatt az ötödik sebesség található. Miután a fedelet eltávolítottunk, meg is találtuk a probléma okát, az ötödik fogaskerekek ledarálódtak, fogak törtek ki.
Ötödik sebesség meghibásodás Ötödik fogaskerék Letört fogak
Ötödik sebesség meghibásodás A fogak ledarálódása olajhiányra, kenéshiányra vezethető vissza, mivel a váltóház sértetlen, nincsen semekkora alumíniumdarab kitörve a váltóházból, a ház sértetlen. A váltóban az előírt 2,6 liter váltóolajnál közel 1 literrel kevesebb olaj volt. Ez az egyik féltengelyszimeringnél történő szivárgásból eredő hiba. A váltóolaj hiány miatt az ötödik sebesség szinte olaj nélkül futott így felgyorsult a kopási folyamat.
Ötödik sebesség szinkronizálása Az ötödik sebesség külső kúpos szinkronizálóval van szerelve. Súrlódó felület Kapcsoló fogazás Szinkronagy
Ötödik sebesség szinkronizálása Az alábbi képen jól megfigyelhető a kapcsolóhüvely és a kapcsolóvilla. kapcsolóhüvely kapcsolóhüvely kapcsolóvilla
Csoportkerekek szerelése A csoportkerekek kiszerelése után megállapítottuk, hogy minden fog sérült a bedarált darabok miatt. A váltóházat alapos tisztítás, mosás után szemrevételezve ellenőrizni kell nincs e repedés, beékelődött fogdarab sehol.
Csoportkerekek szerelése A váltóház takarítása után szemléletesen jól látható a kapcsolószerkezet, amely a sebességeket kapcsolja. kapcsolószerkezet Hátramenet kapcsoló
Csoportkerekek szerelése A csoportkerekek helyett bontott, keveset futott kerekeket, szinkronokat építünk be. előtéttengely nyelestengely
Sebváltó összeépítés A csoportkerekeket behelyezve, a váltóházat összeépítve felszerelhető az ötödik sebesség. Bontott ötödik lett felszerelve, ami a csoportkerekekkel egy váltóból származott.
Sebváltó összeépítés A differenciálművet behelyezve, a differenciálmű házat nyomatékkulccsal lehúzva elkészült a váltó. Ötödik sebesség differenciálmű
Tengelykapcsoló Jelen gépjármű kettőstömegű lendítőkerékkel van felszerelve. Ennek köszönhetően sokkal finomabb indulás, finomabb váltás, jobban kezelhető, menetközben szinte észrevehetetlen a sebességváltás az utasok számára.
Tengelykapcsoló A lendkerék lényege, hogy az erőátvivő felület külön mozdul az agy résztől, a lendkerék belsejében ezt a mozgást 8 db kis méretű lengéscsillapító biztosítja, így csillapítva a váltást, indulás. Ennek köszönhetően a kulungtárcsából elhagyható a rugó, így könnyebb tárcsát használhatunk, sokkal nagyobb a csillapítás a lengéscsillapítók által.
Tengelykapcsoló A kuplungot is megvizsgálva megállapítottuk, hogy a lendkerék jól csillapít, a kuplungtárcsa nem kopott, nincs megégve. A sebváltó visszaszerelhető a helyére.
Készítette: Kovács Péter YPB6DN Felhasznált irodalmat nem használtam, mivel egy általam végzett munkafolyamattal szemléltettem az esetet.