diagnózis és prognózis Az iskolai agresszió... diagnózis és prognózis
Definíciók Etológiai (Csányi Vilmos) Evolúciós (Struggle for life) Behavorista (S. –R. formula) Humanista (minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy – nyílt vagy szimbolikus formában – valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon) Jézusi (erőszakmentesség, vissza-nem-ütés, ellenségszeretet) (farizeusok, kufárok, tanítványok)
Az agresszió fajtái Pozíció elérése, státusz, hatalom, politika Birtokvédelem, saját tér Frusztrációs agresszió – akadályozás a cél elérésében Normatív, vagy morális agresszió Autóagresszió Szülői agresszió Nevelői agresszió Tanulói agresszió
Az agresszió színterei háborúk, forradalmak, szabadságharcok --------------------------------------------------------- a vallások a munkahely a család a közösség az iskola (Bacher, Karácsony S.) BOKOR???
Mi a helyzet az iskolában? iskola (védett)– utca (kitett) tanár – diák diák – diák diák – tanár szülő – diák szülő – tanár
Tanév összlétszám SNI BTMZ 2001/2002 947 102 46 569 86 587 2002/2003 933 521 49 743 88 526 2003/2004 912 578 54 456 89 965 2004/2005 890 323 56 145 92 102 2005/2006 861 022 60 123 92 987 2006/2007 831 471 61 017 94 689 2007/2008 811 211 62 023 96 456 2008/2009 790 003 62 987 98 124 * forrás: okm
Ország* lopás diák-diák diák-tanár megfélemlítés drog Ausztria 11,5 36,3 8,8 9,1 2,3 Bulgária 4,4 21,2 5,6 7,5 1,5 Lengyelorsz. 12,1 29,4 5,9 25,3 5,1 Magyarorsz. 24,1 48,2 22,5 37,4 7,9 Mexikó 56,0 61,2 47,2 57,1 51,1 Szlovénia 11,4 46,3 12,8 9,3 4,9 Szlovákia 9,5 21,6 6,4 5,4 2,2 Törökország 32,8 37,0 25,5 42,6 25,9 Olaszorsz. 30,0 10,4 12,7 4,5 *OECD vizsgálat %
Mik lehetnek az okok? morális válság a szerepek válsága a közoktatás lezüllesztése a tekintély elsorvasztása a média gátlástalansága a Mammon a családok
További okok... az agresszió preferálása a durva, küzdősportok prioritása kereskedelmi kloakák a porosz pedagógia helyett liberális pedagógia a fejlesztés-nevelés-oktatás helyett: oktatás3
Az oktatási rendszer elemi hibái arra alapoz, hogy mit nem tud a gyerek és nem arra, hogy mit tud az kérdez, aki tudja a választ és nem az, aki még esetleg nem úgy nevel, hogy nem nevel, s ez a legrosszabb nevelés a nevelési problémákat „oktatási” módszerekkel bünteti
Az oktatási rendszer elemi hibái úgy értékel, hogy nem (mer) értékelni = ezzel nem csak a gyermeket menti fel, hanem saját magát is nincsenek közösségi szintek (DÖK?!) a pedagógus tekintély elveszett a liberális nevelési rendszer látensen magában hordozza az agressziót (FILM!) az agressziót próbálja kezelni, nem a mögöttes okokat
OKTATÁS BEAVATÁS NEVELÉS FEJLESZTÉS
Hagyomány Karácsony Sándor Németh László Klebelsberg Kunó
Köszönöm a figyelmeteket „Lélek nincs! - tanítja a modern pszichológia. Szellem nincs! -tanítja a modern filozófia. ‘Csinálj amit akarsz!’ – tanítja a modern pedagógia.” (Tanyai szilánkok)