Az irodalomtudomány alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Könyvtárismeret Könyvtárak.
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Történeti episztemológia
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Ismertető a magyar szakról.
Művészet By: Turi Krisztina.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Népszerű kultúra és magaskultúra
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
AZ ÉGHAJLATTAN FOGALMA, TÁRGYA, MÓDSZEREI
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Exegézis – szövegértelmezés – szabályai, illetve feltételei.
A kerettantervek fejlesztése
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Sámánizmus és népvallás 8.
NEVELÉSELMÉLET.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A görög és római kultúra
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd ADs 035.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (Viselet)
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Tájékoztató specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
1 Übersetzungswerkstatt. Ein praxisorientiertes Übungsbuch Szerzők: Csatár Péter, Farkas Orsolya, Iványi Zsuzsanna, Molnár Anna, Barna János (Debreceni.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A generatív nyelvelmélet
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Bölcsészettudományi Kar Dr. Zimányi Árpád dékán. Bölcsészettudományi Kar Bölcsész szakok Művészetközvetítő szakok Dr. Zimányi Árpád : A Bölcsészettudományi.
Bevezetés a nyelvtudományba
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az enciklopédia szó jelentése
A kutatás filozófiája.
Előadás másolata:

Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak

Témakörök - az ‘irodalom’ meghatározása(i), - az irodalomtudomány és feladatköre, irodalomtudományi diszciplínák, irodalomtudományi megközelítésmódok, „iskolák”; - irodalomtudomány és nyelvtudomány kapcsolata; - kultúra és irodalom, nyelv és irodalom; - szöveg és irodalmi szöveg; - irodalmi szövegek struktúrája; - irodalmi szövegek szintaktikai, szemantikai, pragmatikai aspektusai és elemzésük; - az irodalmi szöveg külső és belső viszonyrendszere (a kultúra és az irodalmi diszkurzus; intertextualitás); - az irodalmi kommunikáció; - az irodalmi műnemek és műfajok problematikája; szövegfajta és műfaj; a műfajok megkülönböztetésének és meghatározásának kérdései és lehetőségei; - lírai, narratív és drámai szövegek

Tananyag a felkészüléshez Irodalom, irodalomtudomány, irodalmi szövegelemzés Digitális tananyag a modern filológiai képzési ág „Az irodalomtudomány alapjai” tantárgyának oktatásához http://germanistik.elte.hu/irodbev

Irodalomtudomány Általános kérdés: mi a ‘tudomány’? Problémaforrások: konkurens elméletek folyamatszerűség / lezártság történeti változékonyság a módszer kérdése indukció vs. dedukció a tudományos elméletalkotás általános elvei ellentmondásmentesség teljesség egyszerűség (gyakorlati) alkalmazhatóság leírás és magyarázat verifikáció és falszifikáció

Az ‘irodalom’ fogalmának viszonylagossága Irodalomtudomány Az ‘irodalom’ fogalmának viszonylagossága a) történeti viszonylagosság etimológia: ‘litterae’ – ‘ta grammata’ / írás, betűk sora Arisztotelész: megalkotottság szabályai alapján (nem mai irodalom-fogalom) Cicero, Quintilianus: ‘írás’; ‘írás művészete’, ‘nyelvtan’ középkor: grammatika (nyelvi fordulatok begyakorlása) 12. sz. ófrancia: ‘írás’ – 14. sz. +’műveltség’ is 17. sz. Franciaország: „le corps des gens de lettres” 18. sz.-tól: mai jelentés kialakulása (esztétikai elméletalkotás, írói praxis, irodalmi recepció átalakulásai

Az ‘irodalom’ fogalmának viszonylagossága Irodalomtudomány Az ‘irodalom’ fogalmának viszonylagossága b) szinkrón viszonylagosság - tág értelmezés: minden írott alkotás, szöveg – civilizációtörténet - szűkebb értelmezés: olyan szövegek, amelyek a nyelvet sajátos módon „használják” – körülhatárolás kritériumai (módszertani és történeti aspektusok) - korlátozó értelmezés: csak „nagy”, esztétikailag és/vagy etikailag „értékes” művek – értékítélet kérdései

Az irodalomtudomány tudományágai 1) irodalomelmélet: az irodalmi szövegek és az irodalom rendszere jellemzőinek feltárása, leírása és magyarázata - „előfutárai” és rokon területek: esztétika, poétika, retorika, stilisztika 2) irodalomtörténet: kronológiai áttekintés irodalmi, műfaji stb. változási folyamatokról (periodizációs kérdések), a nemzeti irodalmakon belüli és azokon átnyúló folyamatokról, hatásokról, recepcióról (összehasonlító irodalomtudomány, nemzeti irodalmak) 3) irodalomkritika: irodalmi művek, szerzők, életművek, az irodalom-rendszer jelenségeinek értékelése kölcsönös meghatározottságaik

Az irodalomtudomány tudományágai Az irodalomtudomány társtudományai: nyelvtudomány etnográfia, folklórtudomány történelem kultúr-/művelődéstörténet művészettörténet médiaelmélet, filmelmélet narratológia stb. interdiszciplinaritás

Az irodalomtudomány tudományágai Más szempontú klasszifikáció: a) történeti irodalomtudomány: a történeti aspektus dominál irodalomtörténet, szövegkritika, összehasonlító irodalomtudomány b) elméleti irodalomtudomány: az elméleti aspektus dominál poétika, stilisztika, műfajelmélet problémakörei c) meta-irodalomtudomány: tárgya az irodalomtudomány módszertana, modelljei stb.

Irodalomtudományi irányzatok, módszerek (irodalmi) szöveg: elemzés és interpretáció 2 alapvető megközelítésmód: a) középpontban az irodalmi szöveg hermeneutika, strukturalizmus, posztstrukturalismus b) szövegen kívüli aspektusok a középpontban: pozitivizmus, szellemtörténet, társadalomtörténeti irányultságú irodalomtudomány, pszichoanalitikus irodalomtudomány

Goethe: A villikirály „Most, szép fiu, jó fiu, jössz-e velem? A lányaim ápolnak majd szeliden. Már járják az éjben táncaikat, S álomba táncolnak, dúdolnak.” - Apám, jaj, apám, nézd, ők azok, a villi-királykisasszonyok! - Látom, fiam, ott fehérlenek a sűrű sötétben a vén füzek. „Szeretlek, a szépséged ingerel: eljössz, vagy erővel viszlek el.” - Apám, most bántott, jaj, de fáj! Megfog, nem ereszt a villikirály! Borzongva az apa üget tovább, karolja nyöszörgő kisfiát, a ház kapuján bajjal bedobog: karjában a gyermek már halott. (ford. Vas István) Ki nyargal a szélben, az éjen át? Egy apa az, ő viszi kisfiát. Karjába szorítja gyermekét, átadja teste melegét. - Fiam, mért bújsz az ölembe, ki bánt? - Apám, nem látod a villikirályt? Koronája fehérlik, uszálya suhan. - A köd gomolyog, csak a köd, fiam. „Jöjj hát velem, édes gyermekem! Játszhatsz gyönyörűen énvelem, mutatok majd tarka virágokat, anyám arany ruhákat ad.” - Apám, jaj, apám, mondd, hallod-e már, mit igér suttogva a villikirály? - Fiam, csak csitt, ne mozogj, ne beszélj: a száraz avart zizzenti a szél.

Irodalomtudományi irányzatok, módszerek Más típusú osztályozások: irodalomtudományi „módszerek” : pozitivista módszer fenomenológiai módszer egzisztencialista módszer morfológiai módszer szociológiai módszer statisztikai módszerek - ezek a „módszerek”: általános, filozófiai jellegű gondolati modellek nem (csak) az irodalom a kiindulópontjuk

Irodalomtudományi irányzatok, módszerek „szövegelemzési eljárások” : ‚szövegimmanens‘ elemzés formalizmus és strukturalizmus dekonstrukció dialogicitás, intertextualitás, „emlékezet” társadalomtörténeti megközelítések diskurzusanalízis, diskurzustörténet pszichológiai megközelítések feminista megközelítések – Gender Studies hatástörténet nem hagyományos pozíciók, inkább a nyelviségből/irodalmiságból kiinduló elemzési eljárások, „módszertani pluralizmus”

Irodalomtudományi irányzatok, módszerek Irodalomtudományi módszertani megközelítések sematikus ábrázolása nyelv (4) történeti (6) történeti (9) pszichológiai (7) szerző (2)–szöveg (1)–olvasó (3) pszichológiai (10) szociológiai (8) szociológiai (11) más szövegek (5)

Irodalomtudományi irányzatok, módszerek „módszerek” hozzárendelése (egyszerűsítve!) : 1: szövegimmanens (csak a szöveg) 2: hermeneutika (szerzői intenció) 3: recepcióesztétika (az olvasó „alkotja” a művet) 4: formalizmus/strukturalizmus (a szöveg nyelvi struktúrája) 5: intertextualitás (más szövegekre vonatkozás, utalás) 6: pozitivizmus (szerző biográfiája) 7: pszichoanalitikus interpretáció (tudatalatti tartalmak) 8: marxista interpretáció (társadalmi struktúra) 9: hatástörténet (az olvasók elvárásai) 10: olvasáspszichológia (a közönség mentalitáskülönbségei és változásai) 11: irodalomszociológia (az irodalom konvenciórendszere)

Irodalomtudományi irányzatok, módszerek Módszerek, megközelítések sokfélesége: rendszertanilag: ugyanannak a tárgynak más-más aspektusát emelik ki történetileg: módszerek „váltakozása”, módszertani „monopóluim”, módszertani viták, módszertani sokféleség → ezért: szükséges a tájékozódás, a módszertani tudatosság a módszertani reflexió a különféle elemzési szempontok kombinációja a vizsgálat célja és a hipotézisek alapján