Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék 9. Előadás Hatósági műszaki vizsgálatok. Karbantartás gyakoriságát meghatározó tényezők és mutatók. Karbantartás gyakoriságának meghatározása műszaki megbízhatóság alapján Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Hatósági vizsgálatok Közlekedés felügyeleti vizsgálatok: - A forgalomban a műszakilag hibás gépkocsik ne vehessenek részt. - Az embert óvjuk meg a saját maguk által létrehozott veszélytől. + Műszaki hibás gépkocsik kiszűrése a forgalomból, + Környezete védelem, + Gazdaságos üzem biztosítása, Közlekedés felügyelet: 5/1990 KÖHÉM => milyen feltételek mellett lehet üzembe helyezni egy gépjárművet Magyarországon. 6/1990 KÖHÉM => Milyen feltételek mellett lehet üzemben tartani egy gépjárművet.
Vizsgálatok: 2, Környezetvédelmi vizsga, 3, Eredetiség vizsga, 1, Hatósági műszaki vizsga, 2, Környezetvédelmi vizsga, 3, Eredetiség vizsga, 4, Nemzetközi forgalomban lévő autóbuszok vizsgája, 5, Nemzetközi forgalomban lévő tehergépjárművek vizsgája, 6, Taxi vizsga, 7, ADR vizsga, 8, Lassújárművek,
1, Hatósági műszaki vizsga (ad. 1) - Szalagszerű vizsgálati sor, - steril vizsgálat és minősítés. - adatok ellenőrzése - alsó felületek ell. fékerő mérés bevitel a számítógépbe szemrevételezéssel fényszóró ellenőrzés - gumiabroncs útjelzők ellenőrzése mélység ell. kipufogógáz ell. Egyéb szerkezetek ell. ablaktörlő kürt 1. 2. 3.
Minősítés: Primer a biztonságot veszélyeztető szerkezeti hibák: Van => alkalmatlan a jármű, Nincs => alkalmas lehet a jármű, Szekunder biztonságot veszélyeztető hibák: pl. kipufogó Van => 2 hónapig alkalmas a jármű nincs => alkalmas
Vizsga periódusok: Magyarország EU komform Autóbusz 3500 kg össz. tömeg feletti járművek Gépkocsik 1 év Pótkocsik Személy Taxi Mentők Motorkerékpár új jármű esetén 4 év Mezőgazdasági vontató használt 3 éven belül 3év 3500 kg > össz. Tömeg 3 éven túl 2év Utánfutó
Közforgalmú személyszállító jármű 1 év Megkülönböztetett jelzésű jármű Nemzetközi forgalomban lévő buszoknál 8 év felett 0,5 év Egyéb járműveknél: 4 éven belül 2év 4 éven túl 1 év
2. Környezetvédelmi vizsgálatok (ad.2) Iránytechnológia: 1, Adatok bevitele 2, Szemrevételezéses ellenőrzés - levegőszűrő - kartergáz visszavezetés - kipufogó rendszer - katalizátor - kipufogógáz visszavezető rendszer 3, Motor üzemi hőmérsékletre melegítése => a motorolaj legalább 70 Cº-os legyen. 4, Mérés: Számítógépes program alapján. A mért értékek alapján minősít a program. - alapjárat Számítógép minősít - 2500…2800 1/min Co { V%}, HC {ppm} 5, Tanúsítvány kiállítása, matrica felragasztása
Periódusok: 1, Hagyományos keverékképző rendszer 1 év Szabályozatlan keverékképzés 2, Szabályozott keverékképzéses gépkocsiknál: 4 éves korig 3 év, 4…6 éves korig 2 év, 6 év felett 1év, 3, Diesel: 4 éves korig 2 évente 4éves kortól 1 évente
3. Eredetiség vizsgálat (ad. 3) Belügyminisztérium és az utód szervezete. A gépjármű adatai (motorszám, alvázszám) megfelelőek-e. Alvázszám a fontosabb. 1, Mérő eszközök: Felületi feszültség mérő eszközök amelyekkel végig tapogatják az alvázszámot. Ezzel az alakításból adódó fésültség változást lehet mérni. Röntgen vizsgálat. 2, Központi számítógépes hálózat => adatbázis: Külföldi autó behozatalnál, Autó adás- vétel
4. Nemzetközi forgalomban lévő autóbuszoknál (ad. 4) - Gumi köpeny: 5mm, - retarderrel rendelkezzen, - ABS, - menetíró szerkezet, 8 éven belül 1 évente 8 éven túl 0,5 évente Az esztétikumra is oda figyelnek. 5. Nemzetközi forgalomban lévő tehergépjárművek: Ugyan az jellemző mint a nemzetközi autóbuszok esetén.
6. Taxi vizsga (ad.6) Különleges követelmények: - Jogi követelmények => kaukció a bankban. - Személyi feltételek => a sofőrnek tanfolyamot kell elvégezni. Műszaki feltételek: - legalább 4 ajtós legyen, - Hitelesített viteldíj számláló, - Taxi jelzés és a belső lámpa megléte, - Jobb visszapillantó tükör, - Hátsó biztonsági öv, - esztétikus felépítmény, - 5 éves korig lehet taxi => e felett kell egy tanúsítvánnyal rendelkező cég, mely igazolja a jármű műszaki állapotát - 1 évente kell elvégezni.
7. ADR vizsga 33 1203 Veszélyes anyagra utaló szám Szabványszámnak megfelelő utalás 1, Elektromos berendezések különleges műszaki igénnyel => Szikrahúzás ne fordulhasson elő 33 1203
Karbantartás gyakoriságát meghatározó tényezők
A gyártők mindig túlzott biztonságra törekszenek - konstrukció, - igénybevételek, Vevői elégedettség. Karbantartás ciklus meghatározásánál fontos, hogy ki tudjuk zárni a váratlan meghibásodásokat Karbantartás gyakoriságának meghatározása: a a a b b c c pl. I. sz. szemle km. év
Igénybevétel: viszonylag jól meghatározható - útviszonyok, - forgalom sűrűsége, - időjárási viszonyok, - terhelés, - gépkocsivezető képzettsége Karbantartás gyakoriságát meghatározó mutatók: Milyen igénybevételi mutatók alapján tudjuk mérni a gépjármű elhasználódást: - km futás, - üzem óra, - elfogyasztott üzemanyag, - üzemi napok száma.
Karbantartás gyakoriságának meghatározása műszaki megbízhatóság alapján
λ: meghibásodási ráta Ti: kilométer határérték (élettartam) n: alkatrész darabszám A λ eloszlását vizsgálták. Megbízhatósági érték exponenciális eloszlás esetén:
λ = 10,785*10-6 e-10,785*10 (-6)* 150 000 = R(t) = 8,2% t = 150 000 Példa: λ = 10,785*10-6 e-10,785*10 (-6)* 150 000 = R(t) = 8,2% t = 150 000 R(t) = ? megbízhatóság A példa megfordítva: R(t) = 90% =
Konstrukciós megbízhatóság meghatározása N0 : átlagos gépjármű állomány x : vizsgált idősza Δx: x i.-intervalluma hi : váratlan meghibásodások száma
Példa: N0 = 1801 db autóbusz x= 92 nap (negyed év) Δx = 1 nap hi = 15 200
Üzemeltetési megbízhatóság: Vonali meghibásodásokat vesszük figyelembe = 1200 =hv (Műszaki tevékenységre jellemző)