A kulturális intézményrendszer oktatást támogató szolgáltatási és infrastrukturális fejlesz- téseinek értékelése Koós Bálint Hétfa Kutatóintézet – MTA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TIOP /1 Haizler Lászlóné Bük, november 12. Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúra-fejlesztése – „Tudásdepó Expressz”  A könyvtárak.
TIOP / „A minőségi szolgáltatás feltételeinek megteremtését és a Vas megyei tudásvagyon egyenlő esélyű hozzáférését támogató informatikai.
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
A Széchenyi Programiroda Nkft
A LEADER PROGRAM (ÉS) A CIVIL SZFÉRA BÉKÉSCSABA, JANUÁR 27.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
általános főig. helyettes
Szőke István Szakmai igazgató Dombóvár - Roma Fórum.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Célterület kód: Keretösszeg: forint  Támogatási összeg: – forint  Pályázók köre: - Önkormányzat-100 % intenzitás.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Integrált közösségi és szolgáltató terek Koncepció, megvalósulás, kilátások Beke Márton FVM-VKSZI, HROD Közösségi Társadalomfejlesztési Központ.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
„Integráció Zalában” körkép az iskolák IPR tevékenységéről Bedőné Fatér Tímea IPR folyamat-tanácsadó
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű képzési.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
Megjelentek az ÚMFT első pályázatai!. Megnyíló források ● Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) ● Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) ●
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
A "Tanulás-fejlődés-életesély a Sajó-völgyében" (TÁMOP /2) projekt helye Sajószentpéter kulturális városfejlesztésének rendszerében Sajó.
A könyvtárak fejlesztési lehetőségei európai uniós források segítségével ( ) Oktatási és Kulturális Minisztérium Könyvtári Osztály Egyetemi Könyvtárigazgatók.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Társadalmi Megújulás Operatív Program „Tudásdepó-Expressz”- A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig.
Könyvtári konstrukciók az Új Magyarország Fejlesztési Terv Operatív Programjaiban Szakmai tájékoztató a városi könyvtárak számára Országos Széchényi Könyvtár.
A könyvtárak fejlesztési lehetőségei a TÁMOP-ban és a TIOP-ban Oktatási és Kulturális Minisztérium Könyvtári Osztály „A könyvtárak fejlesztési lehetőségei.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
Környezeti nevelés uniós forrásokból
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
A közművelődés infrastrukturális és tartalomfejlesztése Fórum: április 15.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
„Tudásdepó - „ Tájékoztató a magyarországi könyvtári rendszer fejlesztési irányairól és eredményeiről Sörény Edina vezető tanácsos Emberi Erőforrások Minisztériuma.
TÁMOP-2.1.2/ Az eTanácsadó hálózat szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Lorem ipsum.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

A kulturális intézményrendszer oktatást támogató szolgáltatási és infrastrukturális fejlesz- téseinek értékelése Koós Bálint Hétfa Kutatóintézet – MTA KRTK – Revita Alapítvány április 30.

Az értékelésről Az értékelés célja: a 2007–2012 között a kulturális intézményrendszer oktatást támogató szolgáltatási és infrastrukturális fejlesztéseinek vizsgálata. Támogatási konstrukciók:TÁMOP 3.2.3, 3.2.4, 3.2.8, 3.2.9/A, TIOP 1.2.1, 1.2.2, Támogatási keret: 210 millió euró es árakon 52,1 milliárd Ft. Folyó áron számítva 71,7 milliárd Ft Résztvevők: Hétfa Kutatóintézet, MTA KRTK és a Revita Alapítvány munkatársai

Módszerek Értékelési fókuszok és módszerek Értékelési kérdéskör Doku- mentum elemzés Adat- bázis elemzé s Hatás- vizsgá- lat Szak- értői interjúk Fókusz- csoportos interjú Online kérdőíves adat- felvétel Egyéni intézményi interjúk Intézményi esettanul- mányok Fejlesztéspoli- tikai környezet X XX X Forrásabszorp- ció X X XX Eredmények, hatások X XXXX Javaslattétel, jó gyakorlatok X XX X

Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció: – a kultúra a gazdaságfejlesztés egyik alapja, (hozzáférés javítása és infrafejlesztés szükséges) Kulturális Modernizáció Irányai – kultúra a nemzeti és uniós fejlesztési célok szolgálatában EU – a kultúra önmagában nem támogatható, kizárólag: – az élethosszig tartó tanulást elősegítő – és a minőségi oktatást támogató, illetve a lemorzsolódás elleni küzdelmet segítő (tehetséggondozás, felzárkóztatás) szerepe jelenti a kapcsolódási pontot. A kulturális intézményeket érintő fontosabb külső változások: – Romló finanszírozási helyzet (létszámcsökkenés) – Fenntartóváltozás (megyei önkormányzat – MIK) – Beszerzési stop (2011 óta) – Uniós források az oktatás támogatására, LLL szolgálatára Fejlesztéspolitikai környezet

Forrásabszorpció 38 kiírás - óriási érdeklődés: 2509 db pályázat, 1106 db nyertes erősen túlpályázott (56%) pályázatok megalapozottak: 96% jogosult, (csupán pályázó lépett vissza amegvalósítástól) A kulturális intézményrendszer fejlesztéseit a meghatározó fenntartó, azaz az önkormányzati szféra dominálta: források 68,6%-a, 1600 db benyújtott, 665 támogatott pályázat 15,8 százaléka szolgálta egyházi, civil, nemzetiségi–kisebbségi önkormányzatok intézményeinek, illetve nonprofit szervezetek fejlesztéseit. A településhierarchia középső szegmensét, azaz a városokat, illetve a megyei jogú városokat kedvezményezte. (Részben Agóra, Agóra Pólus, illetve székhely-telephely torzító hatás!)

Hangsúly a hátrányos helyzetű térségek fejlesztésén: – A leszerződött támogatások 25,6%-a került a 94 db hátrányos helyzetű kistérségbe.Ezen belül a teljes összeg 9,5%-a került a leghátrányosabb helyzetű (47 db) kistérségbe. – További 6,5%-a magas munkanélküliségű településekre. – Az arányok még magasabbak, ha a TIOP források felét kitevő, nagy összegű, nem hátrányos helyzetű térségekben megvalósuló infrastruktúra fejlesztési programok (Agóra, Agóra Pólus) nélkül vizsgálnánk. Forrásabszorpció

Hatások, eredmények 1. Támogatott kulturális intézmények szolgáltatásai modernizálódtak és bővültek, javult az intézmények infrastrukturális helyzete Tanulási folyamat: az EU-s pályázat lebonyolításában gyakorlatlan kulturális intézmények kimagaslóan teljesítettek Élethosszig tartó tanulás felértékelődése – különösen a múzeumok számára ez jelentős irányváltás (múzeumpedagógia felértékelődése) Beavatkozás fogadtatása pozitív – a célcsoport a nyújtott szolgáltatásokat hasznosnak ítélte Az élethosszig tartó tanulást segítő szolgáltatások elérhetősége javult (vidék!) DE: a szolgáltatások iránt mérsékelt a fizetőképes kereslet – már fenntartási időszakban erős szelekció! Szinergikus hatás korlátozott (főként turisztikai fejlesztésekkel kapcsolatban jött létre nem szándékolt pozitív hatás)

Hatások, eredmények 2. Beavatkozás hatása a kulturális intézményekre, statisztikai modellszámítás eredményei (Stata, diff-diff ) 1 átlagos intézményre kivetítve Muzeális intézmények

Hatások, eredmények 3. Beavatkozás hatása a kulturális intézményekre, statisztikai modellszámítás eredményei (Stata, diff-diff ) 1 átlagos intézményre kivetítve Könyvtárak – elektronikus katalógus (OPAC), %

Hatások, eredmények 4. Beavatkozás hatása a kulturális intézményekre, statisztikai modellszámítás eredményei (Stata, diff-diff ) 1 átlagos intézményre kivetítve Közművelődési intézmények

Hatások, eredmények 3. Terület Kontroll csoport Kezelt csoport Eltérés a két csoport között (2008) Kontroll csoport Kezelt csoport Eltérés a két csoport között (2011) Két csoport közti eltérés változása ( ) Könyvtár Elektronikus katalógus (OPAC) léte (0,1) Nyilvános internet (0,1) Egyéb képzésen résztvevők száma (fő) Közműve- lődés Egyéb akkreditált szakmai képzések, fő Ifjúsági csoportok száma, db Gyermek csoportok száma, db Muzeális Iskolai oktatást segítő foglalkozások, db Iskolai oktatást segítő foglalkozások, fő Múzeumi informális, nem formális és formális oktatáshoz kötődő rendezvények együtt, db

Látogatói-fogyasztói kör átrendeződése: 5-18 évesek, illetve az idősebb korosztály felértékelődése - hátrányos helyzetűek csak átmenetileg – bevonásukhoz további forrás szükséges! Kulturális intézmények „kinyíltak” – társadalmi-szakmai kapcsolatrendszerük erősödött (különösen az oktatási intézményekkel jöttek létre tartós kapcsolatok: az NFÜ számításai szerint 1700-nál is több együttműködési megállapodás jött létre) Polarizálódó kulturális intézményrendszer („nagyok vs. kimaradók” és a nagyokhoz kapcsolódó „fejlődőképes kicsik”) Az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges valamennyi kulcskompetenciát erősítette a beavatkozás - legnagyobb mértékben a kulturális és a digitális kulcskompetenciákat. Hatások, eredmények 4.

Javaslatok 1. Indokolt az eddigi fejlesztési irány követése. A Közép-Magyarországi régió kulturális intézményeinek élethosszig tartó tanulást és a minőségi oktatást segítő szolgáltatásainak infrastrukturális fejlesztése indokolt. Disszemináció: tapasztalatok és jó gyakorlatok széles körű megismertetése A kulturális intézmények szolgáltatásai elérhetőségének további javítására (akadály-mentesítés, látogatók útiköltsége, utazó-kiállítás, mobil eszközök) nagy hangsúly helyezendő. A központi informatikai infrastruktúra fejlesztése (különösen muzeális intézmények, levéltárak) a minőségi oktatás támogatása érdekében szükséges.

A szakmai, szakmaközi együttműködések kialakítását, fenntartását (konzorcium, együttműködések) ösztönözni kell. Az ismétlődő, rendszeres foglalkozások eredményesek a kompetencia-fejlesztést célzó beavatkozások tapasztalatai alapján, ezek előtérbe helyezése indokolt. A szakmai tartalom kialakításánál nagyobb szabadság (és felelősség) biztosítása javasolt a szakmai megvalósítóknak. Ezzel összefüggésben javasolható az elvárt tevékenységek mennyiségi-minőségi differenciálása (méret, illetve ellátási szint szerint). Javaslatok 2.

Köszönöm a figyelmet! Hétfa Kutatóintézet H-1051 Budapest Október 6. utca 19.