A PSZICHÓZIS ÉS A KREATIVITÁS GÉNJE K ÉRI S ZABOLCS (2009) Készítette: Tóth Annamária, BME-TTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Aktualitások a szervátültetésben 2012
Az első házasság felbomlása
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A társadalmi differenciálódás területi jellemzői Magyarországon
TÉT Platform Egyesület 1132 Budapest, Borbély u Tel.: Csontos Csaba TÉT Platform Közgyűlés.
Tehetségek segítése a természettudományok területén
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
TIMSS 2007.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Összefüggés vizsgálatok
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Agykérgi lassú alvási oszcilláció vizsgálata epilepsziás betegben Csercsa Richárd PPKE-ITK december 16.
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Diagnosztikai tesztek szenzitivitása és specificitása, pozitív és negatív prediktív értéke, ROC analízis, a klinikai döntéshozatal folyamata.
Diagnosztikai tesztek szenzitivitása és specificitása, pozitív és negatív prediktív értéke, ROC analízis, a klinikai döntéshozatal folyamata.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Kompetenciafejlesztés3
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Magyar Szociológiai Társaság Változás. Válság. Váltás. Hu éves konferencia és közgyűlés november Debreceni Egyetem (4032 Debrecen, Egyetem.
Az „Asbóth-díj az év pedagógusának” kitüntetés annak a pedagógusnak adható ki, aki a tudományok, a művészetek, az oktatás-nevelés területén példaértékű,
A prevenciót és a rehabilitációt átívelő horizont
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
A pszichológia mint tudomány
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
Korai tehetségnevelés
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az ízületi gyulladás Bermuda háromszöge
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A genom variabilitás orvosi jelentősége Gabor T. Marth, D.Sc. Department of Biology, Boston College Orvosi Genomika kurzus – Debrecen, Hungary,
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
M ÁRIALIGETI K ÁROLY G ENOMIKAI LABORATÓRIUM LÉTREHOZÁSA A B IOLÓGIAI I NTÉZETBEN Kedvezményezett: Eötvös Loránd Tudományegyetem 1053 Budapest, Egyetem.
Gének, környezet, viselkedés
Profil Training Kft. H-1112 Budapest Rétkerülő u. 9. Tel: +36/ Fax: +36/
Kutatásmódszertani dilemmák
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Új utak a mentális zavarok felismerésében, terápiás lehetőségeiben Prof. Dr. Kéri Szabolcs Szegedi Tudományegyetem, Élettani Intézet, Szeged Országos Pszichiátriai.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Mentális zavarok osztályozási rendszere
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

A PSZICHÓZIS ÉS A KREATIVITÁS GÉNJE K ÉRI S ZABOLCS (2009) Készítette: Tóth Annamária, BME-TTK

Ő RÜLT VAGY ZSENI ? Egyes genetikai polimorfizmusok összefüggésbe hozhatók különböző mentális problémákkal. Miért? Van-e valamilyen haszna az egyénre nézve? Pozitívan befolyásolhat más pszichológiai funkciókat Például: Asszociáció a kreativitás és a szkizoid személyiségtípus között már régóta ismert a pszichológiában

N EUREGULIN 1 A pszichózis leggyakrabban kutatott kandidáns génje. Befolyásolja: Neurális fejlődést Szinaptikus plaszticitást Glutamát neurotranszmissziót Különösen érdekes: neuregulin 1 gén promoter polimorfizmusa: SNP8NRG243177/rs Egypontos - nukleotid polimorfizmus: C vagy T: C/C, C/T, T/T

T/T GENOTÍPUS Pszichózis megnövekedett kockázata (Kéri, Kiss, & Kelemen, 2009). Alacsonyabb IQ (Kéri, Kiss, & Kelemen, 2009). Alacsonyabb munkamemória-kapacitás (Stefanis et al. 2007). Interperszonális kapcsolatokban mutatott megnövekedett érzékenység a durva kritikával szemben (Kéri, Kiss, & Kelemen, 2009). Alacsonyabb aktivitás a frontális-, és a temporális lebenyben kognitív feladatok megoldása közben (Hall el. Al., 2006). Csökkent fehérállomány sűrűség (McIntosh et. al., 2008).

T/T GENOTÍPUS ELŐNYE ? Kutatási kérdés: Van-e kapcsolat a neuregulin 1 promoter polimorfizmusa és a kreativitás között? 200 egészséges, pszichiátriai vagy neurológiai rendellenességtől mentes, kifejezetten kreatív résztvevő. Megkeresés újsághirdetés, egyetemi hírlevél vagy személyes kapcsolatokon keresztül: „Olyan résztvevőket keresünk, akik úgy látják, hogy kifejezetten kreatívak, vagy jelentős eredményeket értek el tudományos vagy művészeti területeken.”

T ESZTEK I. Structurated Clinical Interview for DSM Disorders, Clinician Version (First, Spitzer, Gibbon,& Williams, 1996) IQ (Wechsler, 1981) Szocioökonómiai státusz; Skála: 8-66 pont (Hollingshead Four-Factor Index; Cirino et al. 2002) Schizotypal Personality Questionnaire (Raine, 1991) Creative Achievement Questionnaire (Carson, Peterson, & Higgins, 2005) Önbeszámolós, kreativitás a való életben a tudomány és a művészet területén. Populációs átlag: 4.6 (SD=2.4)

T ESZTEK II. ‘Just Suppose’ alteszt Torrance Test of Creative Thinking (Torrance, 1974) „Képzelje el, hogy a felhőkhöz fonalak vannak erősítve, amik lelógnak a földig. Mi történhetne? Sorolja fel az ötleteit és elképzeléseit.” Skálák: Eredetiség: a válaszok ritkasága az aktuális minta alapján számolva. Populációs átlag= 4.7, SD= 3.4 Flexibilitás: fókuszváltások száma a válaszadás közben. Átlag= 4.3 SD= 3.6 Fluencia: mennyi lehetőséget sorolt fel. Átlag= 5.1 SD= 2.9

T ESZTEK III. Vénás vérvétel Képzett, független asszisztensek végezték a tesztfelvételt, akik nem ismerték a résztvevők genetikai és demográfiai adatait. Kontrollként két másik egypontos – nukleotid polimorfizmust is vizsgáltak a neuregulin 1 génen. (rs , rs )

E REDMÉNYEK I.

E REDMÉNYEK II. Creative Achievement Questionnaire p =.0002 Eredetiség: p =.005 Flexibilitás: p =.006 Fluenszia: p =.02 Egyik genotípus sincs hatással: IQ, nem, szocioökönómiai státusz és szkizoid személyiségtípus, demográfiai változók. (p >.1) (Homogén minta!) Csökkenti a prefrontális funkciókat (gátlást), ez vezethet megnövekedett kreativitáshoz ezen a mintán. (+ pszichózisra nagyobb kockázat)

I RODALOM Szabolcs Kéri (2009) Genes for Psychosis and Creativity. Association for Psychological Science Dr. Czeizel Endre (2004) Sors és tehetség. Urbis Könyvkiadó, Budapest

K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET !