Nemzetközi fejlesztési politikák B-NKT122-L Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
EU alapismeretek E-Learning.
A nemzeti vámjogszabályok
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Környezeti kontrolling
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A támogatásra jogosult terület
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
UNICEF PROJEKT: GYERMEKBARÁT ISKOLA 2011/2012
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Az Európai Unió külkapcsolati rendszere
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Fejlesztési Alap által nyújtott támogatások rendszere
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Nemzetközi fejlesztési politikák B-NKT122-L Dr Nemzetközi fejlesztési politikák B-NKT122-L Dr. Suha György főiskolai tanár suha@wsuf.hu +36 70 622 7070

01 Szakirodalom:  Teszler B.I.: A külső fejlesztési alapok, mint az Európai Unió globális politikájának eszközei, Külügyi Szemle, II.évf./2003. 2.sz. pp. 171-197. Suha Gy.: Nemzetközi fejlesztés, Polgári Szemle, 2011.április http://www.polgariszemle.hu/app/interface.php?view=v_article&ID=438 Paragi-Szent-Iványi-Vári: Nemzetközi fejlesztési segélyezés tankönyv, Tett Consult Kft, Bp.2007 http://www.grotius.hu/doc/pub/uhqifb/paragi_szentivany_vari_nemzetkozi_fejlesztesi_segelyezes.pdf A nemzetközi fejlesztési együttműködés a XXI. században, Magyar ENSZ Társaság-HUNIDA Kht, Budapest 2005

02 AKCS-EK (Afrikai, Karibi, Csendes-óceáni-Európai Közösség együttműködés alapja: 1957-es Római Szerződés: szolidaritás kifejezése a gyarmatokkal és tengerentúli területekkel elkötelezettség jólétükhöz való hozzájárulásra Első társulások: Yaounde I. (1963-69), Yaounde II. (1969-75) egyezmények: frankofón Fekete-Afrika infrastrukturális fejlesztésének segítése az Európai Fejlesztési Alap (EDF) pénzügyi támogatásával

03 1973: GB csatlakozás az EGK-hoz: Lome I (1975-80), Lome II (1980-85), Lome III (1985-90), és Lome IV (1990-2000) konvenció: a kedvezményezett AKCS államok körének szélesítése nem kölcsönös kereskedelmi preferenciák nyújtása kiterjedt segély-programok

04 Cotonou-i Parternerségi Megállapodás: 15 EK és 77 AKCS állam (48 afrikai, 15 Karib-térségi, 14 csendes-óceáni) írta alá 2000. június 23-án 20 éves időtartam 2003. április 1. hatályba lépés jelenleg 79 AKCS tag

05 Lényege: Az EK segíti az AKCS: fenntartható gazdasági fejlődését szegénységcsökkentő programjai végrehajtását regionális szerveződéseket jó kormányzást politikai stabilitást Keretbe foglalja: a kereskedelmi együttműködés és fejlesztési segélyezés kölcsönösen erősítő hatásait

06 A célkitűzések finanszírozása EDF: közös költségvetésen kívül működik tagállamok külön hozzájárulásaiból tevődik össze 2007. december 31-ig a 9. EDF keretében történik a támogatás

07 Magyarország: Csatlakozási Okmány aláírva 2003. április kihirdetve a 2004. évi XXX. törvénnyel részese a Megállapodásnak

08 10. EDF: 2006. Június 1-2., Port Moresby, AKCS-EK Miniszterek Tanácsa elfogadta a 2008 és 2013 közötti időszakra vonatkozó többéves pénzügyi keretet Keretösszege 22 682 millió euró (21 966 millió euró AKCS országok, 286 millió euró tengerentúli területek, 430 millió euró járulékos költségek) Magyarország az EDF-be összesen 127 751 000 eurót fog befizetni befizetések rendjét l: a Tanács minden év októberében teszi közzé

09 Felbontása: AKCS 21 966 millió euróból 17 766 millió nemzeti és regionális indikatív programok 2700 millió euró AKCS országok közötti és inter-regionális programok 1500 millió euró Beruházási Hitelkeret ezen túl EIB 2 030 millió euró hitel saját forrásaiból amelyre a tagállamok vállalnak garanciát

10 Az EDF menedzselése: EDF Bizottság: tagjai a tagállamok feladata a rendelkezésre álló források kezelése Döntés: minősített többséggel, legalább 13 tagállam egyező szavazatával tagállamok szavazatának száma a befizetett összeggel arányos (Magyarország hat szavazat) Beruházási Hitelkeret bizottság: EIB részvételével működik minősített többséggel, az EDF bizottsággal megegyező módon dönt

11 A 10. EDF programozása: Alapelvek: ownership (részvétel és tulajdonosi szemlélet elve) harmonizáció és koordináció politikák közötti koherencia koncentráció elve szubszidiaritás

12 A megvalósítás lehetséges módozatai: költségvetési támogatás (általános vagy szektorális) szektorális program támogatás projekt alapú támogatás hozzájárulás nemzetközi vagy regionális szervezetek tevékenységéhez 2006. február: a programozás kezdete 2006. ősze: országstartégiák (CSP) tervezete elkészül Michel biztos általi előzetes jóváhagyás 2007. február-április: EDF bizottság 2005. március-május: Bizottsági döntések 2007. április-június: Az országstratégiák aláírása

13 A 10. EDF forrásainak elosztási kritériumai: nagyobb figyelem a szociális mutatókra, különös tekintettel a szegénységcsökkentésre standard, objektív és átlátható kritériumrendszer alkalmazása kétlépcsős megközelítés: kezdő, indikatív (programozási folyamat elején) végső indikatív összeg (végén) egy további ún. ösztönző összeg (incentive tranch)

14 Országtámogatási stratégia: az ország politikai, gazdasági és társadalmi berendezkedésének, képességeinek és kilátásainak elemzése, ideértve az egy főre jutó jövedelmet, a népesség nagyságát, a szociális mutatókat, valamint a kiszolgáltatottság értékelése az ország középtávú fejlesztési stratégiájának, prioritásainak és az előreláthatóan szükséges források részletes ismertetése az országban jelen lévő más donorok – ideértve az EU-tagállamok bilaterális együttműködését is – vonatkozó terveinek és programjainak körvonalazása

15 válaszadási stratégiák (response strategies), amelyek részletesen tartalmazzák az EU által nyújtandó konkrét hozzájárulást, amely a lehető legnagyobb mértékben komplementer kell legyen az adott ACP állam által önállóan, jelen lévő más donorok által finanszírozott programokkal a végrehajtásban alkalmazott legmegfelelőbb támogatási módok meghatározása

16 A források felosztása: A szükségletek mérésének alapját képező szempontok: az egy főre jutó jövedelem a népesség száma a társadalmi mutatók az eladósodottság az exportjövedelmek

17 Teljesítmény: Az intézményi reformok végrehajtásában tett előrehaladás Az ország teljesítménye az erőforrások felhasználásában A folyamatban lévő programok végrehajtásának hatékonysága A szegénység enyhítése vagy csökkentése A fenntartható fejlődésre irányuló intézkedések alkalmazása A makroökonómiai és az ágazati politika teljesítménye

18 A boríték: makroökonómiai támogatásra ágazati politikára és projektekre B boríték: sürgősségi segítségnyújtásra nemzetközi megállapodás szerinti adósságenyhítési kezdeményezésekhez való hozzájárulásra exportjövedelmek instabilitásából adódó káros hatások enyhítése érdekében nyújtott támogatásra

19 http://ec.europa.eu/europeaid/index_hu.htm