A solymászat szabályozásának természetvédelmi indokai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bevezető A vadászat különösen a solymászat a nagy állattartó népeknél mindig sport, harcászati felkészülés volt (lásd Anonimus). Az élelem 3-5%-át adták.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A SOLYMÁSZAT SZABÁLYOZÁSA GYAKORLATA KÜLFÖLDÖN; ÖSSZEHASONLÍTÓ ELLEMZÉS Dr. Aradi János.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
Útépítési munkálatok természetvédelmi kérdései Lovászi Péter.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Az erdő szerepe a szénháztartásban és a klíma védelmében
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Védett állatok tartása, hasznosítása
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A dereguláció, célja, megtett lépések és elért eredmények
Munkavállalók bűncselekmény miatti elbocsátásának munkajogi vetületei
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Megpályázható tevékenységek BM/4747-1/2012. sz
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény - vázlat Alaptörvényvázlat.
A Tvt. és a Ktv. V. ea.. A) Kvt évi LIII. tv. A környezet védelméről, hatályba lépés: dec. 19. Célja: - ember és környezet harmonikus kapcsolatának.
Természet- és környezetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
A kémiai biztonságról közérthetően
Védett természeti területek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A természetvédelem.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A 2013-as országjelentés tapasztalatai, felkészülés a következőre
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A solymászat szabályozásának természetvédelmi indokai Solymászat – Természetvédelem szimpózium 2007. október 26. Schmidt András

Ősi vadászati módból sportvadászat Ősi vadászati módszer A lőfegyverek tökéletesedése háttérbe szorította Sportvadászatként újra fellendült, nagyjából párhuzamosan a „görbecsőrűek” irtásának időszakával A madárvilág és nem kis részben a ragadozómadarak védelme érdekében kibontakozó természetvédelem a solymászatot is jogi keretek közé szorította, mint potenciális veszélyeztető tényezőt

Vadászat védett természeti értékekkel A solymászatra használt ragadozómadarak védett ill. fokozottan védett természeti értékek → a solymászat csak szigorúan meghatározott szakmai keretek között történhet. A solymászatnak potenciális veszélyei is vannak: - elszabaduló madár (a hazaitól eltérő genetikai állomány esetleges bevitele) - a vadászat által érintett területen a védett értékek zavarása, ill. véletlenszerű elejtése - a kereslet megléte illegális cselekményeket is gerjeszthet

Az EU tagországok szabályozási gyakorlatáról általánosságban (Robert Kenward és Torsten Larsson 2006-os felmérése) 16 EU ország engedélyezi (szabályozottan) a solymászatot 4 országban nincs jogilag szabályozva 5 ország tiltja

Szabályozási gyakorlat a 16 solymászatot engedélyező EU országban 14 vadászati engedélyhez köti 10 solymászati engedélyhez köti, ezek közül több solymászvizsgához 7 nem engedélyez vadon befogást 5 csak eurázsiai fajokkal engedélyezi

A Washingtoni Egyezmény uniós végrehajtásáról A tenyésztett példányokra is vonatkozó hazai szabályozás szükségességét alátámasztja a 338/97/EK számú Tanácsi rendelet a vadon élő állat- és növényfajok számára kereskedelmük szabályozása által biztosított védelemről (A mellékletes fajok: tenyésztett példányokkal engedélyezi a kereskedelmet, közvetlenül a természetből származóknál nem). a Tanácsi Rendelet bevezető rendelkezéseinek 3. szakasza az alábbiakat mondja ki: „(3) mivel a tagállamok – e rendelet előírásainak sérelme nélkül – a Szerződéssel összhangban, különösen az e rendelet hatálya alá tartozó fajok példányainak birtoklására vonatkozó rendelkezéseknél szigorúbb intézkedéseket hozhatnak vagy tarthatnak fenn.”

A hazai jogi szabályozásról általában A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. Tv. (főként a 43.§, 68. §) A védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes szabályokról szóló 348/2006. kormányrendelet A Washingtoni Egyezmény végrehajtásáról szóló 271/2002. (XII. 20.) kormányrendelet Főszabályként természetes személy csak védett állatfaj egyedét tarthatja, fokozottan védettet nem – ez alól csupán a sérült állat tartása és a solymászmadár-tartás a kivétel → pozitív diszkrimináció

A hazai jogi szabályozás leginkább vitatott részei I.Fajok Solymászmadárfajok köre - kis sólyom: természetes zsákmányai között csak hazánkban védett fajok szerepelnek, fly and release: imprinting, esetleges állategészségügyi kockázat, a kontinentális állomány stagnál vagy csökken - egerészölyv és vörös vércse: új példányokra engedély már nem adható, nincs rájuk jelentős solymászati igény, a vörös vércse hazai állományának helyzete pedig kifejezetten gyengült

A hazai jogi szabályozás leginkább vitatott részei II. Tulajdonjog A Tvt. 68. § (2): a védett növény- és állatfaj egyede, továbbá a védett ásványi képződmény állami tulajdonban áll A Tvt. 68. § (1) csak a barlangok esetében mondja ki a kizárólagos állami tulajdont, és forgalomképtelenséget egyéb védett természeti értékek a Tvt. 68. § (5) bekezdése szerint korlátozottan forgalomképesek

A hazai jogi szabályozás leginkább vitatott részei III. Tulajdonjog Az Alkotmány 13. § (1) bekezdése biztosítja a tulajdonhoz való jogot; (2) bekezdés: „tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, törvényben meghatározott esetekben és módon, teljes, azonnali és feltétlen kártalanítás mellett lehetséges”. → A jogszerűen magántulajdonba került példányokat a hatóságnak is magántulajdonban kell hagyni; Alkotmánybíróság: a tulajdonjog nem abszolút jellegű, ésszerű indokok alapján korlátozható (pl. a környezet állapotának az Alkotmányból fakadó, illetve a védett élő szervezeteknek (és egyedeinek) a Tvt-ből eredő védelme; az állam nem engedheti a környezet állapotának jogszabályi szinten biztosított védelmét leromlani.

A hazai jogi szabályozás leginkább vitatott részei IV. Tenyésztés Tenyésztési engedély határozott időre való megadása (valójában biankó engedély a szaporulat tartására, amely azonban a jogalkotó szándéka szerint csak a hazai solymászati igények kielégítését szolgálhatja, hosszú távon a szaporulat hazai elhelyezése legtöbbször nem lenne biztosítható). Ez a fajta magántulajdon sem korlátlan lehetőségű, mint pl. az erdőgazdálkodás. A kamarai központosítású engedélyeztetés esetleg ezen is javíthatna. Profit célú tenyésztés. Miért nem támogatott a KvVM részéről; túltermelésből fakadó problémák, mely a fennmaradt madarakkal kapcsolatos kérdések egy sorát veti fel, az elengedésekből fakadó károktól és problémáktól, a túlkínálat kezelés lehetőségeiig, mely többlet feladatot ró a hatóságra. Ennek megelőzését, kiküszöbölését szolgálja a szabályozás.

A hazai jogi szabályozás leginkább vitatott részei V. Bemutatás külön engedélyezése – külön tevékenység, amely nem egyértelműen és feltétlenül kötődik a kultúrtörténeti hagyományápoláshoz; a szabályozás célja a profitorientált, tehát nem közérdeket jelentő tevékenység kiszűrése (nem számít bemutatásnak a tömegközlekedési eszközön való szállítás). Egyénenként tartható solymászmadarak száma: megítélésünk szerint szakszerűen a 2 tenyészpárnál és 2 vadászmadárnál lényegesen több nem látható el, ugyanakkor nem cél pl. a tenyészpárok számának növelésével az egyéni érdekeket szolgáló tenyészetek kialakítása. A július 20-i egyeztetésen a szakállamtitkár ígéretet tett arra, hogy ha szakmai javaslatot kap a kvóta bővítésére, megvizsgálja annak lehetőségét.

A hazai jogi szabályozás leginkább vitatott részei VI. Vizsgakötelezettség (megfelelő bánásmód, szakszerű tartás, szakszerű ügyintézés a hatóságokkal) Solymászat védett területen (jogszabály nem tiltja, de rendszerint nem engedélyezik – zavarás a hajtással, védett fajok koncentrált előfordulása) Hosszú eljárási határidő (sok esetben szükséges a körülmények tisztázása, az érintett természetvédelmi intézmények közötti egyeztetés, esetleg helyszíni ellenőrzés időigényessége miatt). Ha a Főfelügyelőség megkap minden szükséges csatolmányt, valójában néhány hét. Esetleg a vadászkamarába tagozódás segíthet az ügyintézés egyszerűsítésén, gyorsításán.

Köszönöm a figyelmet!