ÁLLATOK VILÁGNAPJA október 4. Részprojekt: Búcsúünnep az őszi erdőben BARÁTAIM AZ ÁLLATOK ÁLLATOK VILÁGNAPJA október 4. Részprojekt: Búcsúünnep az őszi erdőben „Erdő szélén áll a bál” ( 1 napos ) A projekt kidolgozói: Gyarmati Zsuzsa Kovács Júlia Forrás: A Mihai Eminescu Napköziotthon Maci csoportjának projekteiről készült dokumentum és képanyag
A PROJEKT CÉLJAI A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítása, fejlesztése az Állatok Világnapja megünneplése által Alapvető környezeti- és természetvédelmi szabályokkal való ismerkedés Az ember és állat közötti barátság erősítése a tervezett játékok által Egyéni és csoportos képességfejlesztés, játékon alapuló ismeretátadás, -rögzítés Különböző műveltségi területek ötvözése a projekt játékai által
RÁHANGOLÓ, ELŐKÉSZíTŐ TEVÉKENYSÉGEK: séta az őszi erdőben (az erdő szintjeinek megfigyelése, erdei termések gyűjtése) a projekt lebonyolításához szükséges anyagok, eszközök előkészítése, beszerzése (enciklópédiák, képkártyák, vers-, dal-, mondóka anyag stb.) szülőkhöz intézett felhívás (szülők segítségével kép keresése, rajzolása kedvenc erdei állatról a Zöld Szíves Füzet elkészítése végett, az ősz színeibe való öltöztetés, egy kedvenc plüss-állat behozatala)
AZ ÁLLATOK VILÁGNAPJA PROJEKT TÉRKÉPE Játék Erkölcsi tartalmak Környezet-ismereti tartalmak Mozgás A projekt során érintett területek Anyanyelvi tartalmak Rajzolás, mintázás Ének, zene Matematikai tartalmak Gyakorlati- és háztartási tevékenységek
A NAPI PROJEKT LEVEZETÉSE,KIVITELEZÉSE Reggeli találkozó (otthonról hozott plüss-állatkák köszöntik egymást) Naptár aktualizálása, Zöld ünnep kiemelése (Állatok Világnapja) Napi üzenet elolvasása ( Meghívó az erdei állatok búcsúünnepségére) Az érdeklődési központokban való tevékenykedés: Háztartási- és gyakorlati tevékenység: Marci Mackó erdei konyhája Készítsünk egészséges elemózsiát ! Művészet központ: Misi Mókus műhelye (üdvözlet készítése) Tudomány központ: Róka Rudi Tudományi Központ (lábnyom felfedezés,táplál- lék kereső)
A JÁTÉKOK FORGATÓKÖNYVE „ Szőjünk, fonjunk, állatbőrbe bújjunk!” „Pókfogó” Cél: pszicho-motorikus készségek fejlesztése, ügyességfejlesztés Eszközök: babzsákok vagy kislabdák Cél: erdei állatok megnevezése, egymásra figyelés,közreműködés Eszközök: színes fonalgomolyag
„Hernyó Hunor társat választ” „Mennyi vadkacsa úszik a tóban?” Cél: pszicho-motorikus készségek (kúszás) gyakorlása, összhang megteremtése a társsal Eszközök: kendők, kukac „Mennyi vadkacsa úszik a tóban?” Cél: a halmazok elemeinek mennyiségi megállapítása számlálással, számok felbontása Eszközök: kosár, széna, kép-,szám- kártyák
„Költözz be a nyuszi lakba!” „Tekeredik a kígyó” Cél: zárt- és nyitott alakzatok formálása Eszközök: vastag madzagok „Költözz be a nyuszi lakba!” Cél: csoportba szerveződés a hallott szám alapján Eszközök: nyuszi fülek
„Melyik medvebocs az erősebb?” „Gyűjtögető kis mókus” Cél: a gyerekek fizikai erejének kipróbálása, kijelölt terület betartása Eszközök: téglalap alakú léckeret, mackó álarcok „Gyűjtögető kis mókus” Cél: érzékszervi közvetlen megtapasztalás, termések szétválogatása tapintás által Eszközök: egy négyszeresen hajtott (16 rétegű) celofánpapírból készített szemüveg, termések, kosárkák, mókusfülek
„Találd meg a lakóhelyem „Találd meg a lakóhelyem!” Cél: problémamegoldó gondolkodás fejlesztése (állat és nyomának társítása), ismeretek rendszerezése a játék során, állatok nevének hangokra bontása Eszközök: nagyméretű erdőtérkép, melyen az erdő állatainak lakóhelye látható, megrajzolt állatnyomok, állatfigurák
A NAPI PROJEKT FINALITÁSA „Erdő szélén áll a bál…” – búcsúünnepség az erdei állatok körében Tortadíszítés erdei termésekkel Állatokkal kapcsolatos gondolatok megfogalmazása Miért vagytok fontosak? Miért kell óvnunk titeket és környezeteteket? Miért szeretünk benneteket /téged?
BARANGOLÁS AZ ÁLLATOK VILÁGÁBAN
KEDVENC ÁLLATOS JÁTÉKAINK Dobj és alkoss! Hol a helyem?
ÉSZCSíSZOLÓ JÁTÉKOK „Raktározzunk eleséget!” „Kövesd a faleveled!”
BARANGOLÁS A TERMÉSZETBEN… Barkácsoltunk a gyűjtött termésekből Madárlesen
„Tanítsd meg a gyermeket arra, hogy megfigyelje a természeti jelenségeket … Tedd lehetővé a számára, hogy ne azért tudjon valamit, mert te megmondtad neki, hanem azért, mert ő saját maga rájött. Ne tanítsd neki a természetet, hanem hagyd, hogy felfedezze. Mutasd meg neki a valódi dolgokat, hogy legelébb tudja, hogy miről beszélsz neki…” Rousseau
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!