A harmadik erő elméletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Grafológia speciálisan a gyógyászatban X-tréning
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
Személyiséglélektan I.
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Alfred Adler individuálpszichológiája
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Fenomenológiai megközelítés
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Alfred Adler individuálpszichológiája
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A harmadik erő elméletei
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Személyiséglélektan 3. előadások
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMA, TÖRTÉNETE, JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
Személyiség - lélektan
Az emberi tanulás.
CARL ROGERS
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Szervezeti struktúra és kultúra
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
Fenomenológiai megközelítés
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A kriminálpszichológia
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A munkával való elégedettség
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A harmadik erő elméletei
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Személyiségfejlődési zavarok
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A szocializáció folyamata
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

A harmadik erő elméletei Az organizmikus elmélet Kurt Goldstein (1878-1965)

A fenomenológiai elméletek jellemzői Az egyén szubjektív tapasztalatait hangsúlyozza Öndetermináció, szabad akarat Az ember önmagát tökéletesítő lény

Geer és munkatársai kísérlete (1970)

Előzmények: Alaklélektan Holisztikus szemlélet

Az organizmikus személyiségelméletek jellemzői A normális személyiség egységes, összeszedett, konzisztens, koherens, azaz szervezett Az alkotórészek sohasem vonatkoztathatók el az egésztől Az egyén arra törekszik, hogy belső lehetőségeit megvalósítsa A hangsúly a belsőleg adott fejlődési lehetőségeken van A személyiség a biológiai organizmust is magában foglalja (holisztikus szemlélet) Egy személy komplex vizsgálatából többet lehet tanulni, mint sok egyén egyes pszichés működésére vonatkozó vizsgálatából

Az organizmus struktúrája Alak-háttér különválása - természetes alakok - nem-természetes alakok A viselkedések felosztása: - teljesítmény (szándékos, tudatos) - attitűd (belső élmény) - folyamat (testi funkciók) Viselkedés: - konkrét - elvont

Az organizmus dinamikája Kiegyenlítődés Önmegvalósítás A környezettel való összehangolódás

Az organizmus fejlődése Az a gyerek, akit olyan helyzetek elé állítanak, amikkel meg tud birkózni, egészségesen fog fejlődni. Ha túlságosan igénybe veszik képességeit a helyzetek, akkor olyan reakciókat fejleszt ki, melyek nincsenek összhangban az önmegvalósítás elvével, nem természetes viselkedést tanul meg.

Goldstein kutatásai Az I. világháború agysérültjei A tünetek osztályozása: - közvetlen tünetek: dedifferenciálódás, izolálódás - másodlagos tünetek - katasztrófa-elhárításra irányuló mechanizmus révén előálló tünetek - fáradtság és konzerválódás miatti tünetek

Az absztrakt és konkrét viselkedés Frontális lebeny sérülteknél az absztrakt attitűd károsodik

A holisztikus-organizmikus felfogás Angyal András (1902-1960)

Az életfolyamatok szervezésének vezérelvei Az autonómiára való törekvés A homonómiára irányuló tendencia

Az autonómiára való törekvés - autonómia/heteronómia arány emelése - az autonóm tendencia kifejeződései - az autonómia zavarai

A homonómiára irányuló tendencia - nagyobb egységhez tartozás - szeretet - a szeretetkapcsolat jellemzői - a mások szolgálatára való törekvés torzulásai

Az autonómia-homonómia a jól integrált személyiségben egymást kiegészítő tendenciák.

A bioszféra dimenziói Vertikális: a mélytendenciáktól a felszíni viselkedésig Progresszív: a viselkedések cél-eszköz sora Transzverzális: a különböző viselkedések integrálása, a célok koordinációja