BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
61 regisztrált helyi TDM
Üzleti szálláshelyek összvendégéjszakaszáma (2010): 22,4 M Üzleti szálláshelyek vidéki vendégéjszakaszáma (2010):16,1 M Vidéki vendégéjszakaszám TDMSZ területén (2010):11 M Ha Budapesten is TDMSZ lesz (2010):17,3 M
43 tag – Több mint 50%-os reprezentáltság (33 regisztrált TDM) Tevékenység - Szakmai kapcsolattartás (NGM, NFÜ, szakmai szövetségek, TDM szervezetek, oktatási intézmények…) - Érdekképviselet (turizmus törvény, TDM pályázatok, TDM szakmai regisztráció…) - Szakmai tanácsadás - Rendezvényszervezés, legjobb gyakorlatok megosztása (TDM Konferenciák) - Előadások, prezentációk
Szakmai feltételrendszer a helyi, térségi (és hamarosan régiós) TDM szervezetek minősítésére decemberétől folyamatos évi TDM pályázaton való részvétel előfeltétele Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai Főosztály - megfelelés esetén regisztrációs szám januárban már 66 regisztrált TDM szervezet
Helyi, térségi szinten, az adott szervezeti szinte faladataihoz kapcsolódó fejlesztésekre Elnyerhető támogatási összeg: – Helyi szinten: Ft – Hegyi gyógyhely: Ft – Térségi szinten: Ft Támogatási intenzitás:85% A jelen finanszírozási körülmények között pályázati kényszer jellemző
RégióNyertes pályázatok száma Észak-Magyarország6 Észak-Alföld1 Dél-Alföld2 Közép-Magyarország2 Közép-Dunántúl7 Nyugat-Dunántúl8 Dél-Dunántúl6 Σ nyertes pályázatok száma: Σ elnyert támogatás: 32 nyertes TDM szervezet; Ft
(Legalább) 20 éve készül… Felfokozott várakozás szakmai körökben TDM szervezeti rendszer törvényi szintű kereteinek megalkotása Idegenforgalmi adó turizmusba történő visszaforgatásának kötelezettsége február – közigazgatási egyeztetés március 28. OGYSTUB ülés
Alapvető finanszírozási, fogalmi és logikai problémák Új fogalmak: - Desztinációs látogatói hozzájárulás (DLH): turisztikai vonzerők belépődíja alapján - Turisztikai hozzájárulás (TH): turisztikai szolgáltatók és egyéb a turizmusból profitáló vállalkozók, szervezetek által fizetett járulék rendeletben meghatározott arányos (ezrelékes) összege (akár a TDM tagdíj helyett, pl. annak nagyságrendjében)
Nemzeti TDM szervezet? - A nemzeti TDM feladatainak ellátása a nemzeti marketingszervezettől elkülönülő szervezetben történik, mely a turizmusért felelős miniszter irányítása alatt áll. - A nemzeti TDM szervezet tulajdonosai az állam, az MTDMSZ, az országos szakmai szervezetek és a regionális TDM szervezetek.
Megyei önkormányzatok? - A megyei önkormányzat térségi TDM-ben játszott szerepe megkérdőjelezhető. A térségi TDM-ek létrehozása a megyehatárokon túl természetföldrajzi, gazdaságföldrajzi, kulturális és egyéb tényezőket is figyelembe vesz. - A regionális szervezetben a megyék is szerepet kaphatnának, pl. tervezési – területfejlesztési feladataik kapcsán
Finanszírozás - Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. - A támogatás mértéke továbbá annak figyelembe-vételével kerüljön megállapításra, hogy az adott helyi önkormányzat területén a TDM struktúra mennyire fejlett, azaz helyi, térségi és regionális TDM is működik azon a területen. Minél többszintű az adott települést magában foglaló TDM, annál nagyobb arányú legyen a kiegészítés. - Központi költségvetési megtakarítás, helyben érdekeltség a rendszer fejlesztésében
Helyi finanszírozás elégtelensége - A tervezet szerint pl. egy 300 Ft-os IFA-val működő TDM szervezetnél 100 ezer vendégéjszaka (tehát közepes desztináció) esetén a helyi TDM szervezet számára járó IFA-összeg (a teljesen belül 70%-os IFA kötelezett vendégéjt figyelembe véve) Ft, ami TDM működtetés szempontjából értelmezhetetlenül alacsony forrást biztosít.
Javaslat a helyi TDMSZ finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének min. 40%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 30%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 40%-a
Regionális TDMSZ? A regionális szint finanszírozását a tervezet csak ’alulról’ nevesíti, a regionális TDM tulajdonlása ugyanakkor az értelmező kiegészítés szerint 50%-ban állami, 50%-ban piaci szereplők által történik. a) a regionális TDM szervezet finanszírozása ’alulról’ és ’felülről’ azonos mértékben történik. b) a regionális TDM szervezet kizárólagos ’alulról’ történő finanszírozása esetén kizárólag ’alulról’ kerüljön tulajdonlásra is.
Összegezve: A versenyképes magyar turisztikai intézményrendszer, a fenntartható TDM szervezeti struktúra kialakításához a megismert törvénytervezet lényeges módosítására van szükség.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!