Mennyire (információ)tudatos a magyar vásárló?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
Advertisements

Készítette:Dobák Lídia
Reform ételek kutatás Trend International Market Research Kft.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Kutatási összefoglaló IV.: Kvantitatív kutatás a kampány előtt és után
Alap Termékek.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth,
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
NEKIK MÁR CSAK GYEREKJÁTÉK Felmérés az internetező gyerekekről A Piackutatás Napja május 5.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A TUDATOS VÁSÁRLÁS Venni vagy nem venni?.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Az élelmiszer-vásárlást befolyásoló tényezők az EU országaiban Gáti Annamária Tárki - Tudok.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
Helyes táplálkozás.
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
Egészséges táplálkozás Mindent tudunk róla A csapból is ez folyik Unalmas téma Nem lehet semmit enni Mi jut eszünkbe róla ?
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
Bioélelmiszerek Készítette: Sorbán Sarolta
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Kalcium és D vitamin szerepe táplálkozásunkban
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Az egészségtelen táplálkozás és a túlsúly
Az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) jelölés Éfosz TRUEFOOD szeminárium Budapest, október 21.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
Fogyasztói magatartás 2006
Magatartástudományi Intézet
ÉLELMISZER-BIZTONSÁGI ISMERETEK
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
Táplálkozási szokások és annak hatása az egészségügyi állapotra
Tömeggyarapodás hasonlóságelemzése Melyik tápanyag összeállítás lenne a legmegfelelőbb sertések számára, minél nagyobb tömeggyarapodás elérése céljából.
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
Általános lakossági ismeretek a szén-monoxid elleni védekezés vonatkozásában Honeywell Szabályozástechnikai Kft november 11.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos március 28..
Helyettesítő termékek a tej esetében
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Testi - lelki egyensúly
Tájékozódás és vásárlás a magyar internetezők körében Összefoglaló.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Ügyfélpreferenciák a bankszámlakivonatok esetében Dr. Tomcsányi Péter Prime Rate ügyvezető.
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS Készítette: Nadin, Barbi, Cinti, Attila.
10. rész :Táplálékunk összetevői Szénhidrátok Klikk a folytatáshoz.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Retailtainment.
10. rész :Táplálékunk összetevői
A vásárlási döntés folyamata
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Előadás másolata:

Mennyire (információ)tudatos a magyar vásárló? Dr. Simon Judit igazgató, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Magyarországi kutatási terv A vizsgálta tárgya és helyszíne: 6 kategória: készételek, szénsavas üdítőitalok, joghurtok, reggeli gabonapelyhek, édességek és sós ropogtatnivalók Adatfelvétel: hipermarketek, ahol a vásárlók nagy választékkal találkoznak Módszer: Bolti megfigyelés a termékkategóriát tartalmazó polcnál - 2488 megfigyelés Bolti megkérdezés a megfigyelt termékkategória vásárlói körében - 1804 megkérdezés Otthoni megkérdezés, önkitöltős kérdőívvel - 703 megfelelően kitöltött kérdőív A minta: A válaszadók 70%-a nő, 30%-a férfi Viszonylag magas a fiatalabb vásárlók aránya A megkérdezettek 40%-ának van 16 évesnél fiatalabb gyermeke a háztartásában Országok: Nagy-Britannia, Franciaország, Svédország, Lengyelország, Németország, Magyarország Minden országban egységes módszertan

Mennyire használja a magyar fogyasztó a tápanyag információkat vásárlás közben?

A tápanyag információ és a termékek kiválasztása A magyar vásárlók a csomagoláson a szavatossági időt, az összetevőket, ezen belül is jellemzően az adalékanyagokat, az E-számokat nézik meg legelőször A vásárlók mintegy 60%-a megnézi a csomagoláson található tápanyag információt, közülük a legtöbben a doboz elején levőt A tápanyagok közül általában a kalória-, a szénhidrát- és a fehérjetartalmat nézik meg A vásárlók viszonylag hosszú időt töltenek a termékek megnézésével, a válogatással A termékek kiválasztása leginkább az ízük alapján történik, vagyis azt vesszük, ami ízlik

A tápértékre vonatkozó információ keresése – a boltban Keresett-e valamilyen tápértékre vonatkozó információt a csomagoláson a megfigyelt vásárláskor? % A magyar fogyasztók ötöde tudatosan keresi a tápértékre vonatkozó információkat. Mi magyarok mindenkinél többet, átlagosan 47 mp-et töltünk el egy termék kiválasztásával.

Milyen gyakran olvassa el a táplálkozási információkat? A vásárló általános szokásainak saját megítélése Milyen gyakran olvassa el a táplálkozási információkat? A kérdésre válaszolók százalékos megoszlása A megkérdezettek százalékos megoszlása

Hol keresi a magyar fogyasztó a tápanyag információkat? Az INBÉ jelölést sokan ismerik és egyre többen keresik A legtöbben a tápanyag információs táblázatot keresik. Mivel fontosnak tartják figyelni az élelmiszer- adalékokat, ezért az összetevőket is sokan megnézik. % azon válaszadók közül, akik keresnek tápanyag információt Of the FOP labelling systems, GDAs were the most frequently mentioned information source in all three retailers The nutrition table was also frequently stated as a source of NI

A vásárlási döntést befolyásoló tényezők – a boltban Mi az a fő ok, amiért pont ezt a terméket választotta egy másikkal szemben? Azért „az íz az úr”: a magyar fogyasztók több mint fele az íz alapján választ élelmiszert.

A tápanyag információk csomagoláson való közlése, az Irányadó Napi Beviteli Érték rendszer

Az Irányadó Napi Beviteli Érték rendszer önkéntes jelölés megértése Mit jelent a magyar fogyasztó szerint az irányadó napi beviteli érték? A magyar fogyasztók több mint 35%-a pontosan ismeri az INBÉ rendszer jelentését.

Vásárlói magatartás az INBÉ ismeretének figyelembe vételekor Ha egy terméknek az Irányadó Napi Beviteli Értéke százalékban egy vagy több tápanyagra vonatkozóan magas... A fogyasztók háromnegyede esetében az INBÉ jó irányba befolyásolja a vásárlási döntést.

Vásárlói magatartás az INBÉ ismeretének figyelembe vételekor Ha olyan terméket fogyasztott, amelynek zsírtartalma az Irányadó Napi Beviteli Érték százalékában magas, akkor kiegyenlítené-e a magas százalékot alacsonyabb zsírtartalmú termékek fogyasztásával? Bár az INBÉ adatok alig egy éve jelentek meg a termékeken, a megkérdezett fogyasztók 45%-a már ma is használja azokat egészségesebb étrendje kialakításánál.

Az élelmiszerekkel kapcsolatos attitüdök Összehasonlítom az élelmiszerek címkéit, hogy a legtáplálóbb ételeket válasszam. A reklámokból szerzett információ segít a jobb vásárlási döntés meghozataIában. Imádok élelmiszert vásárolni. Mindig szeretem tudni hogy mit vásárolok, ezért gyakran kérdezek az élelmiszerboltban. Mindig megnézem az árakat még a kisebb árukon is. Bevásárló listát írok mindenről, amire szükség van, mielőtt elindulok bevásárolni. Jobban szeretek természetes, azaz tartósítószermentes termékeket vásárolni. Mindig a legjobb minőséget próbálom megvásárolni a legjobb áron. Nagyon szeretem kipróbálni az idegen országokból származó recepteket. Ha lehetőségem van rá, mindig bio gazdálkodásból származó termékeket vásárolok. Inkább friss húst és gyümölcsöt vásárolok az előrecsomagolt helyett.

Az élelmiszerekkel kapcsolatos attitüdök A főzés olyan feladat, amin a legjobb gyorsan túl-lenni. Szeretek új recepteket kipróbálni. A háztartásunkban az élelmiszertermékek nagyobb része gyorsfagyasztott termékekből áll. (Főzésnél sok gyorsfagyasztott terméket használok) A családom besegít a főzéssel kapcsolatos többi olyan házimunkában mint a terítés, és a mosogatás. Mindig pár nappal előre megtervezem mi kerül majd az asztalra. Szerintem a konyha a nő birodalma. Ha csak egy kicsit is éhes vagyok, már eszem. Rendszeresen szoktunk étteremben vacsorázni. Számomra az evés az érzékelést jelenti, érintést, szaglást, ízlelést, amelyhez mind az öt érzékszervre szükség van. Nagyon izgató érzés. Csak olyan ételeket vásárolok és fogyasztok, amelyeket ismerek. Amikor a barátainkat hívom meg vacsorára, a legfontosabb az, hogy együtt vagyunk.

Az élelmiszerekkel, a vásárlással, a főzéssel és az evéssel kapcsolatos attitüd alapján képzett szegmensek A hagyományos módon viszonyulók: elsősorban az íz alapján vásárolnak, szeretnek vásárolni, mérsékelten érdeklődnek az újdonságok iránt, fontos számukra a kényelem: gyorsfagyasztott termékeket használnak, mérsékelten nyitottak az információkra A lelkes, nyitott fogyasztók: szeretnek vásárolni, főzni és enni, előszeretettel vesznek friss, természetes eredetű terméket, szívesen kipróbálnak újdonságokat, nem nagyon kényelem orientáltak A kevésbé érdeklődők: nem szeretnek vásárolni, nem nyitottak az újdonságokra, közepesen kényelemszeretők, nem foglalkoznak sokat a vásárlással, főzéssel, evéssel

A szegmensek megoszlása

Az információs forrás a szegmensekben (1: nagyon valószínű, …, 5: nagyon valószínűtlen)

Vásárlói magatartás az INBÉ ismeretének figyelembe vételekor Ha egy terméknek az Irányadó Napi Beviteli Értéke százalékban egy vagy több tápanyagra vonatkozóan magas... %

Vásárlói magatartás az INBÉ ismeretének figyelembe vételekor Ha olyan terméket fogyasztott, amelynek zsírtartalma az Irányadó Napi Beviteli Érték százalékában magas, akkor kiegyenlítené-e a magas százalékot alacsonyabb zsírtartalmú termékek fogyasztásával? %

Tapasztalatok, következtetések

Tapasztalatok, következtetések A magyar fogyasztó… általában érdeklődő a tápanyaggal és tápértékkel kapcsolatos információk iránt, nem csak tájékozottnak mutatja magát, de valóban tájékozott is, tájékozottságában vannak „szisztematikus” hibák, amelyek részben a magyar étkezési hagyományokból, részben az információ hiányból fakadnak : a zsírsavakkal kapcsolatos tájékozatlanság, a szénhidrátot tartalmazó ételekkel kapcsolatos túlzás ( nem csak a kevesebb szénhidrát fogyasztást, hanem a szénhidrátok elhagyását gondolják helyesnek), szívesen tájékozódik az élelmiszerek csomagolásán elhelyezett információs forrásokból, leggyakrabban a tápanyagtáblázatból (ezt találja meg a legtöbb terméken), nemcsak hallott róla és ismeri az INBÉ rendszert, de érti is annak jelentését, vásárlási döntéseiben magas arányban veszi figyelembe a tápanyag információt, köztük az INBÉ rendszert is kezdi figyelembe venni az INBÉ szerepét a kiegyensúlyozott étrend kialakításában, de a hagyományos felfogás is megtalálható még táplálkozásában