Támogatási kérelem feldolgozás a digitalizáció évtizedében Wellisch Péter IIER fejlesztési vezető Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal
Társadalmi és technikai feltételek A 21-edik század elejére nőtt fel, és került döntéshozói pozícióba az a generáció, amelyik már csak elbeszélésekből ismeri, hogy bizonyos tevékenységeket valaha informatika nélkül is el lehetett végezni – például a banki folyószámla vezetést Az Internet széleskörű elterjedése, a gyors hozzáférés és a tárolókapacitások ugrásszerű növekedése megteremtették a technikai hátteret A fentiek logikus következményeként mára a világ minden fejlett és feltörekvő országában törvényileg szabályozott az elektronikus adattartalmak kezelése, digitális azonosítása és az elengedhetetlenül szükséges adatvédelem A piaci szféra által kijárt utat óhatatlanul követi a közigazgatás is…
Az ügyviteli folyamatok e-voluciója Elektronikus megoldások a szervezetek mellékfolyamataiban – könyvelés, számlázás… Elektronikus adatfeldolgozás a szervezetek főfolyamataiban – tevékenységi kör végrehajtásának informatikai alapokra helyezése Elektronikus adattovábbítás az ügyfelek felé Kétirányú adatcsere az ügyfelekkel –> teljes elektronikus ügyfél-szolgáltató kapcsolat Az informatika stratégiai szinten alakítja a szervezetek tevékenységét…
A kétirányú elektronikus ügyfél-szolgáltató kapcsolat előnyei Az ügyviteli folyamatok legtöbb hibával terhelt része kiiktatásra kerül: ügyfél papírra veti – szolgáltató berögzíti „ugyanazokat” az információkat Az ellenőrzések egy jelentős része a lehető legközelebb kerül ahhoz, aki érdemben javítani tud rajta – az ügyfélhez Az adatok azonnal feldolgozható állapotban kerülnek az informatikai rendszerbe, jelentősen lerövidítve a folyamatokat A benyújtott adatok ellenőrzésre, akár előfeldolgozott formában, azonnal hozzáférhetők
Elektronikus támogatási kérelem kezelés az MVH-nál A támogatás kérelmezők széles köre, valamint a relatíve kis kifizetőügynökségi létszám a kezdetektől fogva kikövetelték az elektronikus feldolgozást olyan folyamatlépéseknél is, melyeket más kifizetőügynökségek manuálisan végeztek A folyamatok kezelhetőségét a nagy tételszámok miatt csak a teljesen automatizált informatikai rendszer által vezérelt lépések teszik lehetővé – ez a rendszer az IIER Minden benyújtott papír szkennelésre kerül, így az ország bármely pontján az elektronikus akta adataival együtt „lekérdezhető” A folyamatok a támogatási összegek átutalásának elektronikus teljesítéséig informatikailag nemcsak támogatottak, de vezéreltek is – pl. az átutalt összeg nem lehet más, mint ami a kérelemkezelési folyamat végén megítélésre került
Az IIER egyik jellemző alapfolyamata Érkeztetés Iktatás Szkennelés Adatrögzítés Formai vizsgálat Hiánypótlás, nyilvánvaló hibák javítása Fizikai ellenőrzés Adminisztratív tartalmi ellenőrzés (összevetés az adatbázisokkal) Támogatás kalkuláció Utalványozás Kifizetés engedélyezés Határozathozatal
Egységes felületen jelenik meg a kérelem elbíráláshoz szükséges összes adat
A kérelemadatbázis integráns részét képezik a szkennelt dokumentumok
Fizikai ellenőrzés során a szkennelt térképekről a parcellarajzok digitalizálásra kerülnek
Tényszámok az IIER adatbázisban 2007. január 30. Nyilvántartott adatok teljes tételszáma Összes ügyszám (kérelmek) Összes kiküldött bizonylat MVH-val kapcsolatban álló ügyfelek száma Indított pénzügyi tranzakciók száma Lebonyolított pénzügyi forgalom volumene (forint) 244.790.233 894.052 2.777.803 257.219 1.583.501 1.037.830.882.143
A közlejövő – elektronikus kérelembenyújtás A nagy kérelemszámból adódóan logikus és kényszerítő a következő lépés: a kérelmek elektronikus befogadása Előnyök a gazdálkodók számára: Megszűnnek az elírásból/elrögzítésből eredő hibák A hiánypótlások azonnal orvosolhatók Formai hibák eleve kiszűrhetők Jelentősen lerövidül a kérelemkezelés folyamata és csökken a hibák valószínűsége
A bevezetés lépései 2006: gazdálkodók egy nagyon korlátozott körére elektronikus benyújtás az eContent program támogatásával – csak területalapú támogatás, korlátozott helyen, még papíralapon is, parcellarajzok csak így 2007: az ország felét területileg lefedő ügyfélkör – területalapú támogatás és egyes EMVA jogcímek, korlátozott helyeken, még papíralapon is, de a parcellarajzok is befogadásra kerülnek elektronikusan, a tervek szerint akár GPS-el mért adatok Jövő: minden gazdálkodó benyújthatja a támogatási jogcímek egy tág körére elektronikusan és csak elektronikusan a kérelmét, önállóan saját telephelyéről, vagy tanácsadói támogatást igénybe véve a tanácsadótól
Az MVH bízik benne, hogy az európai uniós kifizető ügynökségek közül az elsők egyike lesz, amelyik teljes körű elektronikus kérelembenyújtás lehetőségét tudja biztosítani ügyfelei számára Köszönöm a figyelmet!