Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei
1. Az elnökség feladatai általában: - tanácsi munka irányítása - politikai agenda meghatározása a kifutó és bejövő elnökséggel együtt - a nemzeti érdekek korlátozott megjelenítése - a párhuzamos döntéshozatali mechanizmusok (OMC) irányítása
2. A Külügyminisztérium feladatai az elnökséggel kapcsolatban: - az elnökségi felkészülés koordinálása - a tanácsi döntéshozatal hazai rendjének irányítása (EKTB) - az elnökségi időszak általános koordinációja - az egyes tanácsi formációkért felelős tárcákkal való szoros együttműködés
3. A szociálpolitika mint EU hatáskör sajátosságai - Elsősorban tagállami felelősség: limitált uniós hatáskörök (EUSZ, EUMSZ) - Relatíve kevés jogszabály, főleg a munka világával, a szakmai, a magán és a családi élet összehangolásával kapcsolatosak
- Elsősorban soft jogi eszközök, széleskörű koordináció - Sui generis koordinációs mechanizmusok (OMC, SPC) - Tanácsi következtetések esetén egyhangúság
4. Gyermekszegénység az EU-ban: - EUSZ 3.cikk 3. bekezdése - Európai Tanács: tanácsi következtetések, SPC-jelentés - Bizottság: Európa 2020, Szegénység elleni Platform, Staff Working Paper
5. Gyermekszegénység az elnökségi trió programjában: a Szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai Éve ▪ spanyol elnökség: nyitó rendezvény ▪ belga elnökség: záró esemény, Solemn Declaration
- BE PRES kiemelt prioritása: tanácsi következtetések elfogadása, konferencia (2010. szeptember 2-3., Marche-en-Femme)
A magyar elnökség lehetőségei: - HU PRES elnökségi programjában is kiemelt szerep - Elkötelezettség a megelőző elnökségek munkájának folytatásában - Korlátozott lehetőségek – ES, BE PRES eredményeitől, COM munkájától való függés
- Elnökségi program: a Szegénység által érintettek 10. találkozója magas szintű konferencia (2011. tavaszán) - brüsszeli Állandó Képviselet tájékoztatója a magyar elnökség gyermekszegénységi prioritásairól a Eurochild Politikai Fórumán (2010. június 23-án)
Köszönöm a figyelmet!