Summerhill 1921-????
Az évek folyamán sok gyerek került Summerhillbe, akiknek az életkedvét elvették, akik az életben vereséget szenvedtek, akik be voltak zárkózva önvédő stratégiákba, akik ezért akarattal hibáznak, és tele vannak félelemmel, gyanakvóak, és gyűlölettel teltek. Magam ismertem egy ilyen gyereket. Egy évvel azelőtt, hogy Summerhillbe ment nem állt egy teljes összeomlástól távol. Summerhillben magára talált. A legtöbb gyerek, aki oda kerül – nem mind, mert az iskolának megvannak a maga hibái – magára talál. Visszakapja erejét, önbizalmát és bátorságát, az élet felé fordítja arcát és igyekszik az életet megismerni, ahogyan azt az egészséges gyerekek mindig is teszik, a helyett, hogy elfutnának és elrejtőznének előle. Ebben az iskolában, amely nem sokra tartja a tradicionális iskolai tanulást, számos reménytelennek nyilvánított kudarc gyerek végez hozzáértő, sőt néha kiváló munkát, és így kétszer, háromszor, vagy akár ötször olyan gyorsan tanul, mint a tradicionálisan jó iskolák tradicionálisan jó tanulói. John Holt
Az út Summerhillhez (-1921) A „történelem“ előtt Antik Athén Pestalozzi Homer Lane I. világháború
Summerhill és társai Az első évek Holt, Dennison Sudbury-Valley iskolák Neue-Schule Hamburg IDEC, AERO, EUDEC Educational Revolution Mifflin Co-op, Fairfield
A. S. Neill ( )
Mielőtt arról beszélünk, hogy mi a jó oktatás, kell hogy legyen egy koncepciónk arról, hogy milyen embert szeretnénk „produkálni“ (Bertrand Russel) Homer Lane ( ) egy amerikai születésű oktatásügyi reformer volt, aki azt vallotta, hogy a gyerekek viselkedése és karaktere előnyösen változik, ha több ellenőrzésük lehet a saját életük felett. A felvilágosodás a legnagyobb forradalom a Nyugat történetében, de nem azért, mert aláásta az egyház hatalmát: éppen ellenkezőleg, minden prognózissal ellentétben nem tette ezt. De aláásta az önkényuralmat a vallás nevében. Mindazonáltal ma is van önkényuralom, egyike ezeknek – nem a legrosszabb – a tudományra hivatkozik. Ezt alá kellene ásnunk. Nem könnyű az intellektuális önkény technikáit a vallásban és a tudományban megtalálni és ellensúlyozni, de mindez nagyon fontos lenne az oktatásban. (Joseph Agassi)
A tigris természete A ketrecbenA szabadban
Megosztott felelősség – Demokratikus önigazgatás Felnőttek Biztonság Élelem, fűtés Tanórák Kert Tanárok Közösségi gyűlés Gyerekek és felnőttek Tanulás A szabályok Itéletek Programok
Megosztott felelősség Hierachikus szerveződés Megosztott felelősség őnkormányzat
Domináns elit, merev hierarchia Egyenlők közössége Változó struktúra Közösségi és társadalmi szerveződés alternatívái
Autonómia, önigazgatás Hierachikus, bürokratikusan igazgatott társadalom Autonomiákra épülő önigazgató társadalom Autónómia Hierarchia
Témák Az iskolai élet A Nagy Gyerekek (Big Kids) Houseparents, tanárok, személyzet Önkormányzat – gyűlések és törvényhozás Órák Egyebek
A bürokratikus iskolarendszer alapjai: A tanulás előkészület az életre, egyszer azután a tanulás végtér és kezdődik az élet. A tanulás elsősorban az iskolában történik. A tudás megszerzéséhez specialistákra van szükség. Az képzés az iskolában történik egy előirt tanterv szerint. A gyerekek egyedül nem képesek tanulni. Aki többet tud, többet ér. Az iskolára szükség van, hogy neveljen és civilizáljon. Summerhill alapjai A tanulás maga az élet, és mivel az ember tanuló állat, ameddig élünk tanulunk. Mindenütt és mindenhogyan tanulunk. Az emberek képesek tanulásukat irányítani. A képzés egy életfogytiglani folyamat, amelyben a tanulók összeállitják azt amit tanulni akarnak. Meg lehet tanulni tanulni. Mindenki egyformán fontos, függetlenül attól, hogy mennyit tud. A nevelés és szocializáció emberi közösségekben történik.
Magyarul Angolul