A pszichopátia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Advertisements

Szociális munka a börtönben
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
Alkoholizmus.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A munka világával kapcsolatos tudás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Szűk tartományú elméletek
Kognitív megközelítések
Gyermekkori depresszió
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Az antiszociális személyiség kialakulása, jellemzői
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
A személyiség és vizsgálata Dr
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az emberi tanulás.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Beilleszkedési zavarok
A szomatikus marker feltevés
Krízis.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia mint tudomány
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A komplex tehetségfejlesztő program
A személyiség biológiai alapjai 2.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
A személyiség biológiai alapjai
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A szenzoros élménykeresés és a pszichopátia
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Reflektív gondolkodás
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A Sötét Triád elmélet szerepe a pszichológiában
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
SZENVEDÉLYBETEGSÉG ÉS PSZICHOPÁTIA
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Az érzelmi zsarolás.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Előadás másolata:

A pszichopátia

Cleckley (1976) leírása Felületes báj, jó intellektus Téveszmék vagy más irracionális gondolkodásra utaló jelenségek hiánya Idegesség, pszichoneurotikus manifesztációk hiánya Megbízhatatlanság Szavahihetetlen, őszintétlen Bűntudat és szégyenérzés hiánya Nem megfelelően motivált antiszociális viselkedés

Gyenge ítélőképesség, nem tanul a tapasztalatból Kóros énközpontúság, szeretetképtelenség A főbb érzelmi reakciók általános sivársága A belátás speciális hiánya Interperszonális érzékenység hiánya Különlegesen visszataszító viselkedés alkohol hatására, olykor anélkül Öngyilkosság ritka előfordulása A nemi élet személytelen, rosszul integrált Bármely életterv kezelésére való képtelenség

Hare Módosított Pszichopátia Katalógusa Simulékonyság, felületes kedvesség, báj[1] Nagyzásos önértékelés1 Ingerlés szükséglete/hajlam az unalomra2 Kóros hazudozás1 Csaló/manipulatív1 Lelkiismeretfurdalás, bűntudat hiánya1 Sivár érzelmi élet1 Érzéketlenség/empátiahiány1 Parazita életstílus2 Gyenge viselkedéskontroll[2] Promiszkuitás a szexualitás terén Korai gyermekkorban jelentkező viselkedéses problémák2 A realista, hosszú távú tervek hiánya2 Impulzivitás2 Felelőtlenség2 Tetteiért nem vállalja a felelősséget1 Több rövid ideig tartó házasság Fiatalkori bűnözés2 A feltételes szabadlábra bocsátás visszavonása2 Sokféle bűncselekmény [1] Az első faktoron súlyozódik [2] A második faktoron súlyozódik

A Hare skála finomítása

Mérei Ferenc: A pszichopata nem szeret, nem szorong, és nem tanul a tapasztalataiból.

Igaz, hogy nem szorong? Schmitt, Newman (1999): a PCL-R és a szorongás különböző konstruktumai lényegében függetlenek egymástól

A pszichopaták pozitív tulajdonságai: Pszichopata báj Jó motoros képességek Jó téri tájékozódási képességek

A pszichopátia mögött rejlő funkcionális rendellenességek A frontális lebeny funkciói: értékvezérelt akaratlagos cselekvés Nauta (1971): A frontolimbikus kapcsolatok a viselkedés emocionális töltetét biztosítják, megszakadásukkal a cél elveszíti jelentőségét Damasio (1994): A döntéshozó képesség az érzelmileg súlyozott információk alapján (prefrontális lebeny ventromediális területe)

A pszichopaták elkerülő tanulása Lykken (1957): Miközben a manifeszt feladatot ugyanolyan sikeresen tanulják meg, a latens elkerülő feladatban rossz teljesítmény Schachter (1964): adrenalin hatására a pszichopaták latens elkerülő tanulása javul Schmauk (1970): Pénzbüntetés esetén a pszichopaták latens elkerülő tanulása javul

Bőrelektromos válaszok: Mednick és mtsai: a pszichopaták elektromos bőrválaszának felépülési ideje szignifikánsan hosszabb, mint a kontrolloké (h2=0,89)

Mit jelent a gyermekkori hiporeszponzivitás a későbbi kriminalitásra nézve?

Vegetatív válaszok Általában alacsonyabb bőrvezetési alapszint és hiporeszponzivitás Feleségverők: agresszív viselkedés közben egyre kiegyensúlyozottabbakká válnak Fokozott anticipációs szívritmus emelkedés averzív inger elővételezésére ↓ Megküzdési stratégia: a perceptuális szűrés szintjén Affektív ingerekre csökkent érzékenység

Pszichopaták érzelemfelismerése Kosson és mtsai (2002): a kontrollnál rosszabb érzelmi arckifejezés felismerés pszichopatáknál – bizonyos körülmények között

Kulcsár feltevése A pszichopaták pozitív tulajdonságai mögött jó parietális funkciók állnak, negatív tulajdonságaik a frontális funkciók csökkent működését jelzik (Szuperior parietális régió ↔ SMA) A pszichopátia biokémiája: endogén opioidok autonóm szabályozása ↔ EOP szociális szabályozása

Newman vizsgálatai A pszichopátia figyelmi deficit elmélete: a pszichopaták – ha csak a büntetésre kell figyelni - ugyanolyan teljesítményt nyújtanak, mint a kontrollcsoport

A pszichopaták kockázatvállaló viselkedése Ha összegző visszajelentést és megfontolási időt kapnak, kockázatvállalásuk a kontrollcsoportétól nem tér el

Reakcióidő-változás lexikális döntési feladatban Nemcsak az érzelmileg „terhelő” szavak felismerése könnyebb a pszichopatáknak, mint a kontrollcsoportnak, hanem a ritkább szavaké is

Newman elmélete A pszichopaták érzéketlensége a büntetés jelzéseire, és az ebből következő rossz önszabályozás abból ered, hogy a válasz módosítására kevésbé képesek (RM-hipotézis)