Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A BÍBLIA E O CELULAR Klikej Mit gondolsz, mennyivel más volna, ha mostantól a mobiltelefon helyet a Bibliát használnánk?
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.

Az Élet Igéje április.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Hit és egészség Kopp Mária, Székely András, Skrabski Árpád
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A házasság még nem a mennyország
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Földünk nagy vallásai.
Humánkineziológia szak
„Férfinak és nőnek teremtette”
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Műveletek logaritmussal
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
A középkori filozófia főbb kérdései
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
A vallás, mint világnézet
Jézus te vagy minden álmom
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
ha le tudnánk kicsinyíteni a Földet, és a 6,5 milliárd embernyi népességet egy 100 lelket számláló falura, és az arányok változatlanok maradnának, akkor…
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
TEMESVÁR FEBRUÁR 17 HÁZICSOPORTOK A GYÜLEKEZETBEN.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Nagyböjt első hete.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
A boldogság is kegyelemből fakad
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Továbblépés - Az üzenet.
Isten mondta.
Mikroökonómia gyakorlat
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
18. óra Világvallások.
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
II. A HITRŐL 1.
A teremtő és gondviselő Atya
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
Előadás másolata:

Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola VALLÁS SZOCIOLÓGIA Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola

VALLÁSOSSÁG DIMENZIÓI: (Andorka) A VALLÁS TRANSZCENDENS ERŐK MŰKÖDÉSÉT FELTÉTELEZI ÉS AZ ETIKAILAG FEJLETT VALLÁSOK EZT A VILÁG ERKÖLCSI RENDJÉBE VETETT HITTEL KAPCSOLJÁK ÖSSZE. Glasenapp VALLÁSOSSÁG DIMENZIÓI: (Andorka) Hittételek. Válasz egzisztenciális végső kérdésekre(Az élet célja, a szenvedés, a halált követő lét) A vallás által előírt normák Rituálék gyakorlása, bennük való részvétel Vallási ismeretek (Pl. biblia ismerete – ezen belül nem tételes válasz a végső kérdésekre) Vallási élmények (személyes kapcsolat Istennel)

Durkheim: A vallás szemben a profánnal a szent dolgokra vonatkozó hitek és gyakorlatok. Rituálék amelyek tudatosítják a közös értékeket, növelik a társadalmi kohéziót. Minden vallásra jellemzőek: Történetek (Pl.: Biblia, egyháztörténet) Hősök (Pl.: szentek) Szimbólumok (Pl.: feszület, Szentháromság húsvéti gyertya, keresztviz, olaj) Ritusok (Pl.: szentmise) Fejlett vallásokra jellemző a tételes tanitás. (Csak a római katolikus egyházra jellemzőek a tanitóhivatal által elfogadott hittételek, dogmák.)

Berger és Luckmann: a normákat az értékek támasztják alá, amelyek az élet végső kérdéseire adott válaszokra, a világképre épülnek. Weber: A vallás gátolhatja és elősegítheti a fejlődést mint többek között a protestáns etika. A protestáns etika szerint mindenkinek kötelessége vagyont gyűjteni (harácsolni), de az élete minden pillanatával és vagyonának minden fillérével el kell számolnia a teremtőjének. Ez azt eredményezte, hogy a puritánok a legkevesebbet költötték magukra és a jövedelmüket visszaforgatták a termelésbe ami exponenciális fejlődést eredményezett. (Hasonló magatartás csak néhány szerzetesrendre volt korábban jellemző.

VILÁGVALLÁSOK: Öt világvallás a hívek 90 %-a Örök világtörvény vallásai: brahmanizmus, buthizmus és univerzalizmus (tao) Történeti isten-kinyilatkoztatás vallásai: kereszténység és iszlám BRAHMANIZMUS Brahman - a világban lévő abszolutum, minden létező teremtője, az ember célja a Brahmannal való végső egyesülés Átman - önmagunk (a brahman és átman egy) kasztok Karma - a reinkarnáció során cselekedeteinktől függő sorsunk Dharma - örök törvény (Brahmantól származik) A világkorszak több ezermilliárd év. Ez ismétlődik.

BUTHIZMUS A reinkarnáció körforgásából a vágyak kioltásával lehet kiszabadulni. KÍNAI UNIVERZALIZMUS A világot a világelv igazgatja (személyes v. személytelen) Boldogság az összhang a kozmosszal A jang és jin egyensúlya (férfias és nőies) Ősök kultusza PÁRSZIZMUS - ZOROASZTERIZMUS A jó (Ormund) és a rossz (Ahrimán) harca A történelemnek kezdete és vége van A világvége előtt megjelenik az Üdvözítő A halottak feltámadnak és megítélik őket A jó győz és a jók örökké élnek majd

ISZLÁM Központi tanítása az egyetlen isten központi szerepe és a végítélet Öt tartópillére: - Az iszlám hitvallás elmondása:”Tanúsítom: Nincs Isten Allahon kívül. Mohameh Allah küldötte”. - Naponta ötször rituális imádság rituális mosdással - Egy hónapos böjt, a ramadán megtartása - Szegényeknek adakozás - Zarándoklat Mekkába Az iszlám a zsidó és keresztény valláson alapul. Tisztelettel adózik az Úr Jézusnak és Szűz Máriának. Viszont tagadja a Szentháromság tant, Jézus istenségét. Keresztény eretnekségnek tekinthető.

KERESZTÉNYSÉG – ISZLÁM – BRAHMANIZMUS – BUTHIZMUS istenképének összehasonlítása Istent a róla alkotott fogalommal nem tudjuk birtokolni! Egy Isten: mohamedanizmus, buthizmus Egy Isten és szentháromság Kereszténység:– az Isten a Lét, de a Szeretet is: Közösség (Atya, Fiú, Szentlélek) Brahmanizmus (Brahmá, Visnu, Siva) (Visnu többször megtestesül, pl: Ráma, Krisna) A szenvedés értelmezése: Buthizmus a vágyak kioltásával szabadul meg Kereszténység: A Teremtő szenved (a kereszt) Isten jelenléte mindenütt Kereszténység: Az Isten mindenütt van, maga a Lét Brahmanizmus: Brahman: a Teremtő és Átman egy

Iszlám közeledés a keresztény vallásokhoz A példa nélküli nyílt levél egyaránt szól XVI. Benedekhez, az ortodox egyházak, az anglikán egyház, valamint a protestáns egyházak vezetőihez. A levelet az iszlám szinte minden egyes ágazatának vezetője jegyezte. A keresztények és a muszlimok együtt a világ népességének több mint 55 százalékát alkotják, ezért fontos az együttműködésük az igazi béke megteremtése érdekében. A levél szó szerint idéz a Bibliából, amit a londoni The Times cikkének szerzője rendkívülinek nevez ilyen jellegű iratban és ilyen magas szintű muszlim vallási vezetők által jegyzett felhívásban.

A The Times szerint arra lehet számítani, hogy a muszlim és a keresztény világ vallási vezetői a közelebbi jövőben talán közös konferenciát tartanak majd "semleges területen" – például egy amerikai egyetemen. Az aláírók szerint a két vallás közös alapja az az alapelv, hogy egy Istent fogadnak el, valamint a szomszédok békességben élnek egymással. A szerzők szerint a keresztények és a muszlimok ugyanahhoz az Istenhez fohászkodnak. A BBC idézte Aref Ali Nayed főtanácsadót, a Cambridge Egyetem valláskutató programjának munkatársát, aki kijelentette, hogy a dokumentum igazi mérföldkő.

David Ford, a program igazgatója pedig közleményben állapította meg: "Ha megfelelő számú ember és csoport fontolóra veszi az iratot, és annak szellemében cselekszik is, akkor a légkör olyan mértékben fog átalakulni, amelyben a szélsőséges erőszak nem létezhet." Ezt a nyílt levelet egy évvel ezelőtt megelőzte egy másik. XVI. Benedek 2006 szeptemberében egy beszédében középkori szövegből idézett, amely az iszlámot az erőszakkal hozta párhuzamba. A pápa akkor többször sajnálkozott a félreértés miatt. Egy éve a pápának szóló nyílt levelet még csak harmincnyolc muszlim vallási vezető írta alá. Most azonban a muszlim vezetők széles köre adta nevét a levélhez, ami azt jelzi, hogy konszenzus alakult ki közöttük a megbékélés ügyében.

Úgy látják, hogy a modern fegyverzetek korában, és egy olyan korban, amikor muszlim és keresztény közösségek egymással ennyire összekeveredve élnek, egyik fél sem lehet nyertese egy konfliktusnak, amely a Föld lakosságának több mint felét érintené. Korábban még nem fordult elő, hogy az iszlám világban - ahol nincs központi elöljáróság, amely a hívők nevében felszólalna - ilyen közös levél íródott volna. A Közel-Keletet, Ázsiát, Afrikát, Európát és Észak-Amerikát képviselő 138 hitéleti vezető az iszlám szunnita, síita és szúfi irányzatát képviseli. Az aláírók között van például az egyiptomi főmufti, a háború sújtotta Irakból pedig mind szunnita, mind síita vallási vezetők csatlakoztak a felhíváshoz.

VALLÁSI SZERVEZETEK: EGYHÁZ: nagy létszám, tagjai többnyire bele születnek, elkülönült papság, egyházi tanításban intelektuális elemeket hangsúlyoz FELEKEZET: fél úton a szekta és egyház között, független az államtól SZEKTA: Kisebb létszámú, tagjai megtért felnőttek, nincs specializált papság, hangsúly az érzelmi elemeken KULTUSZ (Pl.: sátánizmus) nincs szervezete CIVIL VALLÁS: (US) Bellah.: Az elnök az első beszédében utal Istenre, a hálaadás napja, a $ felirata: „Istenben bízunk”.

FUNDAMENTALIZMUS: Leegyszerűsített hittételek, amelyet környezetükre kényszerítenek. Például: katolikus fundamentalisták latinul miséznek. SZEKULARIZÁCIÓ Újabban nem a vallás megszűnését hanem átalakulását jelenti. Racionális gondolkodás, nem sajátosan egyházi feladatokról lemondás, laikusok szerepének növekedése

Vallásosság Magyarországon % 1980 1985 1990 Vallásos vagyok az egyház tanítását követem 10,6 14,5 16,3 Vallásos vagyok a magam módján 40,9 44,8 49,4 Nem tudom megmondani 8,2 7,5 5,6 Nem vagyok vallásos, engem az ilyesmi nem érdekel 19,3 15,0 24,3 Meggyőződésem szerint a vallásnak nincs igaza 19,0 14,0 3,9 Nincs válasz 2,0 4,1 0.4 Összesen 100

A vallásosság és az élet értelmének egészségvédő szerepe a hungarostudy felmérések alapján

Élet értelme & Önbecslésen alapuló egészség VÁLTOZÓK OR 95 % I.C. Függő változó: SRH* élet értelme (1) 1 élet értelme (2) 9.71 6.45 14.61 élet értelme (3) 17.95 12.35 26.08 élet értelme (4) 24.60 15.49 39.05 *nemre, korra és végzettségre korrigálva

Élet értelme & WHO jóllét VÁLTOZÓK OR 95 % I.C. Függő változó: WHO jóllét* élet értelme (1) 1 élet értelme (2) 4.36 2.95 6.45 élet értelme (3) 9.19 6.34 13.34 élet értelme (4) 18.05 12.20 26.69 * nemre, korra és végzettségre korrigálva

Élet értelme & Depreszió VÁLTOZÓK OR 95 % I.C. Függő változó: Depresszió* élet értelme (1) 1 élet értelme (2) 0.21 0.14 0.30 élet értelme (3) 0.08 0.06 0.11 élet értelme (4) 0.03 0.02 0.05 * nemre, korra és végzettségre korrigálva

Élet értelme & Önhatékonyság VÁLTOZÓK OR 95 % I.C. Függő változó: önhatékonyság* élet értelme (1) 1 élet értelme (2) 5.47 3.86 7.76 élet értelme (3) 15.45 11.00 21.72 élet értelme (4) 48.18 31.40 73.93 * nemre, korra és végzettségre korrigálva

Élet értelme & Ellenségesség VÁLTOZÓK OR 95 % I.C. Függő változó: ellenségesség* élet értelme (1) 1 élet értelme (2) .47 .32 .71 élet értelme (3) .26 .18 .38 élet értelme (4) .16 .11 .24 * nemre, korra és végzettségre korrigálva

Az „Élet értelme” mint egészség és életminőség védő tényező Az önbecslésen alapuló egészség (SRH) a középkorú férfi halálozás súlyozott kistérségi különbségeit 23,5 %-ban, a középkorú női halálozási különbségeket 13,3 %-ban magyarázza. Az SRH érték a korai halálozás jelentős előrejelzője. Az élet értelme értékskála legkisebb quartilisához képest annak valószínűsége, hogy átlag feletti SRH értéket kapunk a negyedik negyedben 24,6-szoros. Ez azt jelenti, hogy az élet értelme jelentős egészségi védőfaktor.

Az élet értelme és a vallásgyakorlás % nem hivő nem gyak saját mód ritkán egyház egyhá-zában Total kohéz 0 2,9 1,8 2,2 0,9 0,7 1,9 kohéz 1 23,8 21,8 17,5 16,1 9,9 18,7 kohez2 48,7 48,5 47,6 46,8 41,8 47,2 kohez3 24,6 27,8 32,8 36,2 32,2

Vallásosság, spiritualitás a magyar népesség körében 31% mondta magát nem hivőnek, 19 % nem gyakorolja vallását, 18% a maga módján, 16% egyházában ritkán, 16% rendszeresen egyházában.   2002-ben 25% mondta magát nem hívőnek, 18 % nem gyakorolja vallását, 27 % a maga módján, 17 % ritkán egyházában, 13 % rendszeresen egyházában

Vallásosság, spiritualitás a magyar népesség körében

Mennyire fontos életükben a vallás (2002) 35 % - egyáltalán nem fontos 39 % - kissé fontos 20 % - nagyon fontos 6 % - minden cselekedetüket befolyásolja

Nem hívők aránya(2002)

Nemek közti megoszlás Nem hívő 21% 31% Egyházban gyakorolja 35% 25% Nők Férfiak Nem hívő 21% 31% Egyházban gyakorolja 35% 25%

Nemek közti megoszlás Nem fontos a vallás 27% 44% Nők Férfiak Nem fontos a vallás 27% 44% Nagyon fontos a vallás 33% 17%

Vallásgyakorlás megyei aránya:

Dohányosok aránya a vallásgya-korlás szerint (34,7% ffi, 22,9% nő) 18-44 férfi 18-44 nő 45-64 férfi 45-64 nő Nem hívő 41% 33% 37% Nem gyakorolja 45% 36% 29% Maga módján 40% 27% Ritkán egyh.ban 24% 32% Rendsze-resen 16% 15% 19% 11%

A napi cigarettaszám különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 5 979 F: 37,662 Átlag: 10,0)

2001-ben betegség miatt kiesett napok különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 168 F: 9,513 Átlag: 20,1)

A munkaképesség csökkenés különbségei a vallásgyakorlás módja szerint a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 12 075 F: 6,200 Átlag: 0,9)

A WHO jólléti kérdőív különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 12 115 F: 13,785 Átlag: 7,7)

A Beck Depresszió Skála különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 881 F: 13,112 Átlag: 7,9)

Az ellenségesség különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján, korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 359 F: 10,728 Átlag: 3,7)

A kooperativitás különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 682 F: 13,513 Átlag: 14,4)

Evés, ivás nehéz helyzetben, mint megbirkózás különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint Sig 0,000 n: 11 330 F: 25,971 Átlag: 0,6)

Érzelemközpontú megbirkózás a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 096 F: 8,972 Átlag: 3,3)

Nehéz helyzetben szülőre számíthat különbségei a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva életkor és végzettség szerint Sig 0,000 n: 9 810 F: 5,454 Átlag: 1,7)

Nehéz helyzetben munkatársra számíthat a vallásgyakorlás módja szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint Sig 0,000 n: 10 378 F: 6,903 Átlag: 1,2)

Dohányosok aránya a vallás fontos-sága szerint (34,7% ffi, 22,9% nő) 18-44 férfi 18-44 nő 45-64 férfi 45-64 nő Nem fontos 44% 33% 40% 34% Kissé fontos 38% 30% 35% 25% Nagyon fontos 27% 22% Mindent befolyás 26% 10% 11% 14% Összesen 36%

A tömény alkoholfogyasztás különbségei a vallás fontossága szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem és életkor szerint (Sig 0,000 n: 10 708 F: 6,077 Átlag: 0,4 dl)

A munkaképesség csökkenés különbségei a vallás fontossága szerint a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 934 F: 13,057 Átlag: 0,9)

A Beck Depresszió a vallás fontossága szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,001 n: 11 751 F: 5,483 Átlag: 7,9)

A kooperativitás különbségei a vallás fontossága szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint (Sig 0,000 n: 11 552 F: 19,362 Átlag: 14,4)

Evés, ivás nehéz helyzetben, mint megbirkózás a vallás fontossága szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint Sig 0,000 n: 11 215 F: 19,381 Átlag: 0,6)

Problémaközpontú megbirkózás különbségei a vallás fontossága szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem, életkor és végzettség szerint Sig 0,000 n: 10 616 F: 39,291 Átlag: 8,3)

A tolerancia különbségei a vallás fontossága szerint 2002-ben a Hungarostudy 2002 alapján korrigálva nem és életkor szerint (Sig 0,018 n: 11 849 F: 3,364 Átlag: 2,33)

A vallásgyakorlás szerepe: Azok, akik inkább gyakorolják vallásukat, az országos átlaghoz képest kevésbé dohányoznak, kevesebb napig voltak betegek az elmúlt évben, munka -képességük jobb, jobb az életminőségük (WHO), kevésbé depressziósak, ellenségesek, kooperatívabbak, megbirkózási módjaik adaptívabbak, több társas támogatást kapnak.

A vallás fontosságának szerepe: kevesebb dohányzással, tömény alkoholfogyasztással, magasabb kooperativitással és toleranciával, valamint adaptívabb megbirkózási stratégiákkal jár együtt. Ezzel szemben gyakoribb a depresszió és magasabb a munkaképesség csökkenés - a krónikus betegek számára megnő a vallás, a spiritualitás fontossága.