Az amerikai magyar szervezeti élet és értelmezési lehetőségei Dr. Papp Z. Attila MTA – Etnikai-nemzeti Kisebbségkutató Intézet Budapest Győr, Nyugat-Magyarországi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Advertisements

Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Az első házasság felbomlása
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Dr. Dömötör Tamás Magyar Tájépítészek Szövetsége.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A közösségi élet vizsgálata Völcsökön avagy a „hiány” funkciójáról
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A Kommunikációs és Közkapcsolati Főosztály tevékenysége ***** Tiszteletbeli konzuli konferencia 2008.
Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Fiatalok az új magyar demokráciában a politikai magatartás és részvétel aspektusából Készítette: Kovács Tamás PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MA.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
„TI SZERETTEK ITT KINN, S MI OTT BENN…”. GYIMES FEJLŐDÉSÉNEK KÉRDÉSE A FOLKLÓRTURIZMUS TÜKRÉBEN. EGY TÖBBSZÖRÖSEN ELLENTMONDÁSOKKAL TERHELT KISTÉRSÉG PROBLÉMÁINAK.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
A népszámlálási adatkincs hasznosítása
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Muzeológusok bakancsban A Múzeumi Túrák a Mecsekben című programsorozat „életútja” Pásztor Andrea Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága.
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
„Szárnyakat adni a Malacnak”. „Szárnyakat adni a malacnak” A projekt bemutatása TÁMOP /
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Az Evangélikus Egyház szerepe szociális kérdésekben, jó gyakorlatok és egyházi programok.
Mi a cserkészet? Szülőknek 1.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
PhD online közösségi oldal Dr
A TÁMOP szerepe a büntetés-végrehajtási szervezet életében
Határon túli magyar társadalmi adatok elemzése
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

Az amerikai magyar szervezeti élet és értelmezési lehetőségei Dr. Papp Z. Attila MTA – Etnikai-nemzeti Kisebbségkutató Intézet Budapest Győr, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Neveléstudományi Intézet, augusztus 24.

Miről lesz szó? Egy vonatkozó ( között zajló) kutatásról és néhány eredményéről Amerikai magyar szervezeti tipológiák Szervezeti élet értelmezési lehetőségei

A kutatás célja: A.Képet kapni az USA-ban élő magyarok szocio- demográfiai helyzetéről Demográfiai elemzés B.Minél teljesebb szociológiai leírását adni az amerikai magyar szervezeteknek Kvantitatív elemzés Szervezeti adatbázis létrehozása (és statisztikai feldolgozása) Kvalitatív elemzés C.Könyvben megjelentetni a kutatás eredményeit Beszédből világ. Elemzések, adatok amerikai magyarokról. MKI, Regio Könyvek, Budapest, o. Lásd még: Beszédből – ideiglenesen „zárolt” - világ. Kísérlet egy öntényfeltáró riportra. REGIO 2009/

Demográfiai alapadatok – évi népszámlálás Magyar származású Otthon magyarul is beszélő (5 év feletti) népesség Otthon csak angolul beszélő magyar származású (5 év feletti) népesség Magyarországon született92.015

Kvantitatív elemzés Szervezeti vezetők által kitöltendő kérdőív 350 megkeresett szervezet Válaszadási arány: 13% –Relatíve alacsony –Ám a nagy ernyőszervezetek válaszoltak Mintegy tagra vonatkozó információk Az USA-ban élő és otthonukban magyarul beszélők egyharmada

Szervezeti adatbázis Az eddigi legteljesebb szervezeti adatbázis: –Jelenleg 681 szervezet –Adatbázis állandó „mozgásban” van –Interneten elérhető, visszajelzések alapján frissítjük:

Szervezetek területi megoszlása államok szerint (N=607) Állam neve Szervezetek/ közösségek száma Szervezetek/ közösségek aránya (%) Ohio 11118,3 California 9816,1 New York 8113,3 New Jersey 599,7 Florida 457,4 ÖSSZESEN 39464,8%

Szervezetek területi megoszlása városok szerint (N=607) Település neve Szervezetek/ közösségek száma Szervezetek/ közösségek aránya (%) New York 447,2 Cleveland 294,8 Los Angeles 294,8 Washington D.C. 233,8 Chicago 172,8 New Brunswick 152,5 ÖSSZESEN 15725,9%

Szervezetek megoszlása tevékenységi terület szerint Szervezet típusaSzám szerint % 1Egyházi szervezetek 15725,9 2Közösségi (klubként is működő) szervezetek 13522,2 3Kulturális (hagyományőrző) szervezetek 569,2 4Cserkészek szervezetei 365,9 5Érdekvédelmi szervezetek 365,9 6Oktatási szervezetek 365,9 7Magyar vendéglők 254,1 8Zene-, tánc- és színművészeti szervezetek 244,0 9Sajtó 183,0 10 Egyéb 8413,9 11 ÖSSZESEN %

Kvalitatív kutatás - a terepmunka 53 mélyinterjú szervezeti vezetőkkel és képviselőkkel Alanyok kiválasztása: előzetes egyeztetés, hólabda módszer Kutatás helyszínei: Los Angeles, San Francisco, Sarasota, Chicago, Cleveland, Washington, New York, New Brunswick, Connecticut

Kvalitatív elemzés módszertana Anonim, félig strukturált mélyinterjúk Interjúk legépelése, anonimizálás Interjúk lapszéli kódolása (edge-coding) – Atlas.Ti program Főbb tematizációk, ún. kódcsaládok meghatározása –Mit, hogyan, miért mondta? –Hogyan függ össze azzal, amit mások is mondtak? –Jelenségre, működésre való koncentrálás –Heurisztikus felépítés

A. egyéni szinthez kötött tematizációk B. szervezeti élethez kötött tematizációk C. társadalomhoz (közösségiséghez) kötött tematizációk A1. iskolai végzettség, foglalkozás stb. B1. országos szervezetek B2. helyi szervezeti világ B3. szervezeti kihívások C1. civil társadalom A2. identitásC2. etnikai közösségiség A3. család és szerepe A4. kivándorlás és történeteiB4. egyházak – református B5. egyházak – katolikus B6. egyházak – baptista B7. egyházi viszonyok A5. Magyarországhoz való viszony A6. referencia személyek B8. cserkészet B9. magyar és vasárnapi iskolák B10. sajtó B11. „magyarkodás” B12. generációs kérdések B13. étel, étkezés szerepe B14. magyar kormány megítélése

Országos szervezetek kihívásai Csúcsszervezetek (pl: HHRF, HAC, AMSZ) lobbilogikája Csúcsszervezetek láthatósága Csúcsszervezetek termékeny konfliktusai

Helyi szervezetek kihívásai Szervezetek közötti konfliktusok és a helyi együttműködés esélyei Az utánpótlás és a létező szervezeti keretek fenntarthatóságának kérdése Internet szerepe a közösségépítésben

Egyházi élettel kapcsolatos kihívások Negatív jövőkép Lelkipásztori utánpótlás kérdése Egyházi fenntartás kérdése Konfliktusok jelenléte Vallásos hit vs. magyarságápolás dilemmája

Cserkészet értelmezései/kihívásai Magyar szocializációs keret –Nyelvi kérdés Oktatási, képzési helyszín Ifjúsági kultúra terepe Cserkészet mint családi örökség Cserkészettel szembeni kritikák –„militarista” jelleg

Hétvégi, vasárnapi iskolák főbb kihívásai Adatbázisban: 26 magyar iskola Pedagógusok képzettsége Taneszközök beszerzése Társadalmi integráció elősegítése Iskolák közötti ún. hálózati együttműködés (hiánya) Kapcsolat Magyarországgal

Sajtóval kapcsolatos tematizációk Lokalitásba ágyazott működés Internet szerepe Letűnt régi szép idők

A magyar szervezeti életben való részvétel tematizációi A „magyarkodás” értelmezései és megélése A „magyarkodás” mint kontraszelekció kérdése A „magyarkodás” mint időhasználati kérdés A magyar szervezeti életben való részvétel pszichikai kihívásai

Szervezeti tipológiák- 1. Emigrációs hullámokhoz kapcsolódó tipológiák –Öreg amerikások szervezetei –Dipik szervezetei –56-osok szervezetei –Gazdasági menekültek („Kádár árvái”, „új magyarok”) szervezetei

Szervezeti tipológiák- 2. Funkció szerinti besorolás (HTMH 2006) –Magyar-amerikai kapcsolatépítés, magyar érdekképviselet szervezetei –Érdekképviseletet és hagyományőrzést egyaránt felvállaló szervezetek –Hagyományos egyesületek, „emigráns” szervezetek

etnikailag KÖZÖSSÉGMEGMUTATÓ Cleveland Development Panel múzeumok filmklubok helyi egyházak nyitott LOBBISZERVEZETEK HAC, HHRF, AMSZ Szakmai szervezetek Országos szervezetek magyar iskolák helyi cserkészek Magyar Házak hagyományőrző csoportok református t. helyi sajtó „országos” sajtó KÖZÖSSÉGMEGTARTÓ etnikailag szervezetek Cserkészszövetség Magyarok Világszövetsége MAGYARSÁGMEGTARTÓ zárt

Identitás értelmezési lehetőségei Sajátos identitáskonstrukciók (8 típus) –Az aktív magyar identitástól a… teljes asszimilációig –Identitás szétfejlődése: saját amerikai magyar etnikus identitás –Identitás gasztronomizálódása –Viszonyítási csoportok fontossága (etnikai bezzegizmus) Civil társadalmi, önfenntartó működés –Példa lehetne a Kárpát-medencei magyarok számára

Szervezeti élet értelmezési lehetőségei Diaszporikus működés? Gyökértelenség vs. transzplantáció dilemma meghaladása Lokalitásba ágyazottság Kulturális, posztemigrációs fordulat Amerikai magyarság: működhet-e résztársadalomként? Szervezeti élet: része az amerikai civil társadalmi eszménynek –szolidaritás –önfenntartás

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Tisztelettel Papp Z. Attila