Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi thnoemi@freemail.hu Tel: 0722 550443
A tudásszintmérés módszerei Feladatlapok összeállítása
Feladatlapok Rendszerbe állított feladatok Szerepük: Tudásszint mérése Ismeretek megszerzése Ismeretek rendszerezése Ismeretek ismétlése, alkalmazása A differenciálás eszköze is lehet
A feladatlap összeállítása Pedagógiai követelmények és a tartalom pontosítása. Tartalom elemzése és tananyagstruktúra feltárása (tartalmi gráf) Ismeretjellegű tudás (klb. Szintjei) Képességjellegű tudás Kérdések kidolgozása Javítókulcs kidolgozása A kapott adatok feldolgozása, eredmények értékelése
Tananyagstruktúra Példa: Természetismeret munkatankönyv alapján: A csillagok Csillag – - tűzlabda, mely gázból áll - a gáz ég, ezért fényes - saját fénnyel rendelkező égitest - a legközelebbi csillag a Nap Csillagok száma: - szabad szemmel kb. 3000 látható - távcsővel rengeteg csillagot fedezhetünk fel Csillagok fajtái (nagyság szerint): - óriások nagyobbak mint a Nap - törpék, nagy a sűrűségük (egy gyufásskatulyányi belőlük 3000 kg) Csillagrendszerek: galaxis egy felhőbe tömörülő több milliárd csillag a mi galaxisunk neve: Tejút A csillagok mozgása: látszatra keletről- nyugatra, de valójában a Föld mozog A Sarkcsillag mozdulatlannak tűnik
Tudásminőségek szintjei ismeretek számonkérésekor - nevezze meg…, sorolja fel…, jellemezze…, a megértés szintjének ellenőrzésekor: magyarázza meg…, állítsa sorrendbe…, csoportosítsa…, az alkalmazás szintjének ellenőrzésekor pedig: alkalmazza…, állítson össze…, stb (Fóris-Ferenczi, 41-42)
Feladattípusok Ismeretjellegű tudás felmérésére szolgáló: Nyílt (szubjektív feladatok) Zárt (objektív feladatok) Képességjellegű tudás mérésére szolgáló feladatok
Zárt – feleletválasztásos feladatok (objektív) Követelmények: Kérdés, kijelentés formájában fogalmazzuk meg a problémát, a válaszok rövidek. Pontos utasítás Pozitív kérdésfeltevés Alkalmazáskor el kell szakadni a konkrét szituációtól Ne adjunk támpontot.
Feleletválasztó feladatok formái (1) Alternatív választás: Igaz – hamis megállapítás A jég a víz gázhalmazállapota. Igaz Hamis Jó – rossz megállapítás Nyelvhelyességi szempontból jó-e a következő mondat? „Több iskolások vásároltak könyvet.” Jó Rossz Eldöntendő kérdést tartalmazó feladat. Van-e közös része a páros, illetve a hárommal osztható számok halmazának? Igen Nem
Feleletválasztó feladatok formái (2) Többszörös választás Egy jó válasz Több jó válasz A legjobb válasz kiválasztása Rossz válaszok kiválasztása (hibakutatás)
Feleletválasztó feladatok formái (3) Válaszok illesztése Egy az egyhez rendelés Egy a többhöz rendelés
Nyílt – feleletalkotó feladatok (szubjektív) Megszerkesztésük könnyebb, mint a feleletválasztó feladatoké, viszont a javítókulcs kidolgozása sokkal nehezebb. Ne kérjük a tankönyv szövegének szó szerinti visszaadását!
Feleletalkotó feladatok formái Kiegészítéses (objektív-szubjektív) Egy kihagyott fogalom Több kihagyott fogalom Rövid válasz Válasz tulajdonnévvel Válasz számmal Hosszú válasz Válasz egy mondattal Válasz felsorolással Esszé típusú válasz
Javítókulcs összeállítása Megadjuk a helyes válaszokat A feladatokat pontozzuk A feladatokat súlyozzuk (itemek)
Az eredmények értékelése Az elért eredményeket táblázatba foglaljuk, melyből kiolvashatjuk az egyes tanulók illetve az osztály teljesítményét a különböző típusú feladatoknál.