A civil – vállati együttműködés előnyei avagy Nonprofit + “For profit” = 0 Potozky László Polgár Társ Alapítvány
Forrásszerzés (fundraising) Civil támogatási helyzetkép: Forrásgyűjtési lehetőségek megváltozása Alapítványi tőke (endowment), tartalékalapok hiánya Hagyományos amerikai és nyugati adományozók kivonulása EU-s előcsatlakozási (Phare,stb.) programok lezárása Civil szervezetek: Új helyzet Új kihívások Új stratégiákat igényel
Melyek a lehetőségek? EU strukturális alapok Közösségi FR (beleértve 2%) Cégek
Vállalati társadalmi fellelősgvállalás (CSR) egy esély. Milton Friedman: -A vállalati társadalmi fellelőségvállalást diverziónak tartja, a szerinte valós társadalmi szereppel, a profitszerzéssel szemben Branding Guru : Az a BRAND mely nem lesz képes egy zöld címkét csatolni Mások: -Morális kérdésként értékelik, a nyereség egy részének kötelező visszaosztásának eszközeként Civil nézőpont szerint: -Egy jelentős forrás amely által elérhetjük céljainkat.
De! Hazai környezetben még mindig kevés a sikeres együttműködés a két szféra között Miért? -Nem ismerik egymást -Nem ismerik egymás nyelvét -Sok az előítélet -Negatív kép a múltból -Hiányzó áttekinthetőség -Hiányos civil PR és marketing
Az a fontos hogy a civil szervezet legyen komoly és megbízható. Ha nem ismerős a szervezet akkor a célok megfogalmazása a kérés aprolékossága a mérvadó, mert ez bizonyítja hogy jól átgondolt projektről van-e szó? (Lafarge) A hatékony partnerség jól kigondolt, közosségeket és más célcsoportokat megcélzó, eredményorientált projektek kapcsán alakúl ki. (Energy Holding) Cégek véleménye a nonprofit – for profit kapcsolatról
Az adakozó cég 2 fajta: a.Az önzetlen adakozó: - valós társadalmi felelőségérzet - közérdek fontossága - nyitott, civil barát, igazi partner - érti a civil világot - nem kér egyebet cserébe, csak a projekt sikeres életbeültetését - kitűnő partner b. A pragmatikus adakozó - nagyon versenyképes - mindent a profitért - világos célokkal lép együttmüködésre a civilekkel - a civil szervezetektől is “korporatív” megközelítést igényel - cserébe maximális népszerűsítést, marketinget igényel - nehezebb vele együtt dolgozni, de nem lehetetlen
Egy pár tipp – a válalatokkal való együttműködéshez (1) Ne játszodjunk alárendelt szerepet – nem alamizsnát kérünk Világos könnyen érthető célra kérjünk Részletes leírás a kért támogatás céljairól várható eredményeiről Mutassuk be eddigi sikeres projektjeinket melyeket vállalati támogatásból valósítottunk meg Saját forrást is mutassunk fel ha lehetséges Vázoljuk fel a vállalat adományozásnak köszönhető potenciális nyereségét
Egy pár tipp – a válalatokkal való együttműködéshez (2) Biztosítsuk és bizonyítsuk szervezetünk gazdálkodásának átláthatóságát (nyilvánosság, éves jelentés) Ápoljuk a kapcsolatot a projekt lefutása idején is Ne engedjük, hogy a cég marketing ügynökké változtasson Tegyük papírra a támogatásról szoló kommunikáció szabályait Vonjuk be a támogatót a projektbe amennyire csak lehet Visszajelzés a kért összeg felhasználásáról
Lehetséges !! A Polgár Társ Alapítvány vállalati forrásokból származó bevételeinek alakulása: : a költségvetés 0% származott vállalati forrásokból 2006 : 5-6% $ 2007: - 33% $ 2008: - 30% $ 2009: - 33% $
EGYÜTTMŰKÖDÉS A KÖRNYEZETÉRT Közös programok nagyvállatokkal: - Újabb együttműködések véglegesítése folyamatban
Partnerség a környezetért program Alapítványunk legrégibb adományi programja környezet + közösségek Több mint 200 projekt $ 2007 óta-új partnerünk a Tusnádi Ásványvíz Rt. A program prioritásai: Biológia sokféleség megörzése Ökoturizmus Fenntartható vidékfejlesztés Vízgazdálkodás es időszak: RON - a Tusnádi Ásványvíz Rt. támogatása
ZÖLDÖVEZET PROGRAM 3 éves együttműködés 59 támogatott projekt – RON, Iskolák + civilek – résztvevő, önkéntes m2 (119 ha) zöldfelület m2 (7,2 ha) erdő fa és bokor virág + dísznövény 2009-ra 2 program: Zöldövezet, Védett teületek RON ( Euro) értékben
ZÖLDUTAK Olyan kezdeményezés mely a régiók természeti és kulturális örökségét próbálja értékesíteni a fenntartható fejlõdés elvei alapján 3 éven át támogatta a:
Következtetések: Előnyös mindkét fél számára: mindekettőnek van amit nyújtson !!!! Civilek- támogatási forrásaik kiszélesítése pragmatizmus tanulható Cégek – valós vállalati társadalmi fellelősgvállalás (CSR) aktív részvétel - nemcsak PR tevékenység Egymás nyelvének megtanulása épitő jellegű párbeszéd a győztes – az ágazat melyben működünk (környezet, szociális,stb.)
Köszönöm a figyelmüket.