Harmadik típusú találkozások Kérdezők és válaszadók életközelben
A kérdezőbiztos Logisztikai egység, erőforrás – legyen rugalmas és elérhető Munkaerőpiaci szegmens – legyen képzett és elkötelezett Kettős munkafeladat – legyen kreatív és monotóniatűrő A kutató kinyújtott keze, szeme, füle – legyen precíz, igényes Érintkezési felület a fogyasztóval - alkalmazkodjon
Módszertani megjegyzések Nem reprezentatív a teljes kérdezőbiztosi populációra Esetszám 290 Retrospekción alapul Ez az elemzés is, mint minden kvantitatív értékelés, egyszerűsítéseket, modelleket tartalmaz – az élet ennél sokkal színesebb!
Kik ők? Motivációk, emóciók Komfortérzet, elégedettség Az ideális kérdezőbiztos A kérdezettekhez való viszony Őszinteség, a kutatásba vetett hit
Kik ők?
A kérdezői tapasztalatokat illetően polarizált közösség Nőies és a középkorúakra jellemző foglalkozás 22% több, mint 5 éve 22% kevesebb, mint 6 hónapja 70% nő 30% felsőfokú végzettségű 30% éves 26% éves 20% főállásban végzi a kérdezőbiztosi munkát A munkaerőpiaci folyamatok leképeződése Fiatalok - keresetkiegészítés Idősek – felsőfokú végzettségűek Budapest polarizált, vidék homogén
Hasonló történetek
Motivációk, emóciók
Elsődleges motivátor a fizetés. Másodsorban a stimuláció jelent értéket a kérdezőbiztosi munkában. Pénzt keres Kommunikál, megismer Részt vesz
Az enervált (12%) Anyagi kényszerből dolgozik kérdezőbiztosként, munkájában a pénzen kívül semmi motiválót nem talál Férfi A csapatjátékos (32%) Általánosan pozitív beállítottságú, a csapat része Intenzív Város és község Egy kutatócég felé elköteleződött A felelős (31%) A munkával járó felelősség a a döntéshozatalban való részvétel motiválja Felsőfokú végzettségű A szabad lélek (24%) Munkájában elsősorban a változatosságot, mozgalmasságot keresi Főállású, több, mint 5 éve Budapest Négy csoportot különböztethetünk meg
„Érzelmi munkavégzés” Hullámvasút „Mi a következő cím?” „Hogyan tudnám visszaterelni a kérdőívre?” „Ki fog kijönni?” „Remélem, kedves emberek laknak itt..” „De jó, ez is megvan.” „Be kell jutni.” „Kész a tizedik, jön a tizenegy.”
Komfortérzet, elégedettség
Közepes szintű azonosulás és kötődés Csapatjátékosok – kisebb települések, kiemelkedő azonosulás és lojalitás
Az ideális kérdezőbiztos
siker = meggyőző kommunikáció
Eltérő eszközrendszerek és stratégiák csapajátékosok – felkészültség + praktikum szabad lelkek – meggyőzés + improvizáció felelősek – rutin
Viszony a megkérdezettekhez
A választorzítás tipikus mintázatot mutat
Zárt ajtók
Elsősorban a vagyoni helyzettel kapcsolatos információk a kritikusak
…és ennek oka a bizalmatlanság
Altruista motívumok a legjellemzőbbek a válaszadókra Szívességet tesz Szórakozik, kommunikál Instrumentális, „üzleti” típusú
Őszinteség, a kutatásba vetett hit
Összességében szkeptikus hozzáállás Az „enerváltak” csoportja konzisztensen negatív véleményt képvisel és közvetít
1977: harmadik típusú találkozások – csak reménykedünk benne, hogy egyszer majd kapcsolatba lépünk velük 2007: itt az idő,amikor már nem is kell kapcsolatba lépnünk velük?
1.Szelekció – a megküzdeni képesek kiválasztása 2.Felkészítés – kommunikációs készségek,érzelmi igénybevétel, „még nem is látott, de már nem szeret” 3.Lojalitásépítés – csapatépítés,autonóm munkacsoportok 4.Feldolgozás – bizonyos esetekben a hárítás kizáró formái hatékonyak lehetnek (hosszú távon, nagyvárosi környezetben)