A kérdőívezéssel kapcsolatos legfontosabb ismeretek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Humánkineziológia szak
Fotók egy mexikói narkóvezér házából, miután letartóztatták.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Műveletek logaritmussal
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Virtuális méréstechnika Spektrum számolása 1 Mingesz Róbert V
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Statisztika Érettségi feladatok
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Grafikus ábrázolás.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Közlekedésstatisztika
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
szakmérnök hallgatók számára
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
A háború és a modern fegyveres erő
Statisztika.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Alapsokaság (populáció)
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
EXCEL Excel.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Határozatlan integrál
Statisztikai alapfogalmak
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Helyettesítő termékek a tej esetében
Kvantitatív módszerek
Minden nap egy (újabb) ajándék. Mit tennél? - 24 óra alatt - Mit bánnál a legjobban hogy nem tettél meg? - Lenne még időd rá?
Mikroökonómia gyakorlat
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Marketing információs
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Írja fel a tizes számrendszerbeli
Algoritmizálás, adatmodellezés
Munkakörelemés és –tervezés röviden
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Miért viselkedjünk jól a Földön? Mert így jegyet válthatunk a Paradicsomba. Különben a Pokol vár!!! De a mindennapi életben a Paradicsom és a Pokol ugyan.
Eredetileg a statisztika matematikai eszközöket igénybe vevő államháztartástant jelentett, vagyis azon módszerek gyűjteményét és elméletét, amelyek segítségével.
Előadás másolata:

A kérdőívezéssel kapcsolatos legfontosabb ismeretek Ön mit gondol? A kérdőívezéssel kapcsolatos legfontosabb ismeretek Béres Zoltán beres@tippnet.rs Tantárgyháló Műhely, Szabadka 2014. II. 22.

Ön mit gondol?

Ők mit gondoltak?

A hipotézis nem mindig elég… …hanem adatgyűjtésre van szükség

Az adat útja ?

A kérdőíves felmérés Előnyei -- nem kell jelen lennünk -- a papír időtálló -- megőrzi a névtelenséget -- nem eszközigényes -- olcsó Hátrányai -- kevesen küldik vissza -- komolytalan válaszadók -- tárolási nehézségek

Mit is akarok csinálni? -- Fontos-e az emberek (egy részének) a megkérdezése? -- Elérhetők-e az adatok más forrásból? -- Mit várok a kérdőívezéstől? -- Kiket is akarok megkérdezni? -- Van-e időm és pénzem egy kérdőívezésre? -- Meg van-e a szükséges tudásom egy kérdőívezéshez?

Az adat útja – munkafázisok I. Mit is várok a kérdőívezéstől? II. A célcsoport III. A kérdőívezés módjai IV. A kérdőív összeállítása V. A kérdőívezés megszervezése VI. Kódolás VIII. Adatfeldolgozás, statisztikai mutatók IX. Következtetés, tanulmány

I. Mit várok a kérdőívezéstől? -- a szakirodalom idevágó részének az áttanulmányozása -- hipotézisek (tudományos feltételezések) fölállítása -- nyitottság a kérdőíves felmérés eredményeinek elfogadására -- hogyan hat a megkérdezettek életére a kérdőívezés? (adatvédelem)

II. A célcsoport -- egészen pontosan kiknek a véleményére vagyok kíváncsi? (alapsokaság = n) -- van-e lehetőségem mindenkit megkérdezni? (minta = k) -- mi van akkor, ha n > k? 20 korong van és ebből 5 kék, ez 25%-a. Mi van ha csak 11-et vizsgálhatok meg (k=11)?

II. A reprezentatív minta -- 20-ból (n) megvizsgálok 12-őt (k) 11-ből 5 kék 45% 11-ből 2 kék 18% reprezentatív minta

II. A reprezentatív minta Jó és rossz példák. Tanulság: A mintának a számunkra fontos tulajdonságok szerint olyan összetételűnek kell lennie, mint az alapsokaságnak. Gondolkodjunk közösen: Hogyan állítsuk össze a mintát, ha az fiatalok olvasási szokásait szeretnénk kutatni?

III. A kérdőívezés módjai A két szélsőség: A megkérdezettet teljesen magára hagyom a kérdőív kitöltésével. Egy személy (kérdezőbiztos) teszi föl a kérdéseket a megkérdezettnek. Előnyök és hátrányok: intimitás, félreértett kérdések vagy utasítások, elkallódó kérdőívek, takarékosság, befolyásolás…

III. A kérdezőbiztos Javaslat: mindenképpen legyen valaki „beavatott” jelen a kérdőívek kitöltésénél, de ezt a személyt jól föl kell készíteni: -- ne legyen tolakodó, de ne legyen passzív sem -- értse a kérdéseket, de ne magyarázza túl -- egy megadott protokoll szerint viselkedjen, öltözzön, stb. Mindenképpen olyan valaki legyen, akiben megbízhatunk.

III. Az intimitás biztosítása Dobj föl egy pénzérmét, és ha fejet dobtál, válaszolj igennel, ha pedig írást, akkor válaszolj őszintén: Fogyasztottál-e alkoholt az iskolában ebben a tanévben? Eredmény: 55 igen, 45 nem (k = 100). 50  45-en valóban nem, és a maradék 5 igen F 10%-a fogyasztott Í 50  50 igen válasz

IV. A kérdőív összeállítása Követelmények a kérdőívvel szemben: -- ne legyen túl hosszú -- áttekinthető legyen -- egyértelmű mondatokat tartalmazzon -- vegye figyelembe a megkérdezettek műveltségi szintjét, nyelvhasználatát,… -- ne tegezzük le az ismeretleneket

IV. A bevezető - 1 A bevezetőnek szinte mindig tartalmaznia kell a következőket: -- megszólítás -- ki az, aki kérdőívez? -- mi a célja a kérdőívezésnek? -- motiválás -- névtelen-e?

IV. A bevezető - 2 -- mi lesz az adatok sorsa? -- bizalommegnyerő mondatok -- a kérdőív komolyságát erősítő mondatok -- valami elérhetőség egyéb információkért -- buzdító jókívánság

IV. A bevezető - 3 Két példa. Gondolkodjunk közösen: Írj egy bevezetőszöveget egy kis közvélemény-kutatáshoz, amelyben a nyolcadikosokat megkérdezed, milyen zenét szeretnének a bankettre!

IV. A kérdőív A kérdőív további részében is adjunk pontos utasításokat: -- Kérjük, karikázza be a megfelelő választ! -- Írja be a település nevét is! -- Jelöljön X-szel a megfelelő oszlopban! -- Nevezze meg őket a kedveltség sorrendjében! -- Több válasz is lehetséges! -- Kérjem, értékelje 1-től 5-ig a következő… -- Majd ugorj a 21. kérdésre!) …

IV. A kérdőív Gyakori szófordulatok a kérdések elején: -- milyen nyelven van… -- milyen rendszerességgel… -- kérjük, sorolja fel… -- ön szerint az alábbi témáknak… -- hogyan jellemezné… -- próbált-e már… …

IV. A kérdések első csoportja A kérdések egyik csoportja az identifikációs (azonosító) kérdések, amelyek segítségével a megkérdezett – a kutatás szempontjából fontos – paraméterei azonosíthatók. Itt szoktak rákérdezni a következőkre: nem, kor, iskolai végzettség, foglalkozás, lakhely, családi állapot, … Ez a rész vagy a kérdőív elején, vagy a kérdőív végén van.

IV. A kérdőív kérdéstípusai Zárt kérdések: Olyan kérdések, amelyekben a felkínált válaszok közül lehet választani egyet vagy többet. Nyílt kérdések: Olyan kérdések, amelyeknél a válaszadó saját maga fogalmazza meg a gondolatait.

IV. A kérdéstípusokról A zárt típusú kérdések könnyebben földolgozhatók, de „belefojtják” a megkérdezettbe a szót. Következtetés: célszerű sok zárt kérdést föltenni és csak néhány nyíltat.

V. A kérdőívezés megszervezése Mielőtt egy kérdőívet sokszorosítanánk, próbáljuk ki „élesben”. -- sokszorosítás -- kérdezőbiztosok kiképzése -- engedélyek beszerzése -- terjesztés / begyűjtés

VI. Kódolás -- minden kérdőívnek legyen egy egyedi azonosítója -- a keret elkészítése -- a kódolók kiképezése -- az adatbázis összerakása -- vezessünk munkanaplót

VIII. Adatföldolgozás -- adatbázis-tisztítás -- gyakoriságok kimutatása kördiagram – az egésznek mekkora része oszlopdiagram – összehasonlítás -- keresztezések Célszerű erre gyártott adatbázis-kezelő programot használni, de ha más nincs, megteszi az Excel is

VIII. Statisztika Gyakoriság: egy adat hányszor fordul elő a mintában (m) Relatív gyakoriság: egy adat hányszor fordul elő a mintában a minta nagyságához képest Kiszámolása: n / m Átlag: a számadatok (számtani) középértéke, azaz: a számadatok összege / n Terjedelem: a legnagyobb és a legkisebb számadat különbsége

VIII. Statisztika „Csak annak a statisztikának hiszek, amit én hamisítottam.” (W.Churchill) A statisztikai adatok értelmezésénél legyünk nagyon óvatosak. Íme két történet: -- szerkesztőleváltás -- „ajándékba háború” -- Magyar Zsolt statisztikai csalafintaságai

IX. Tanulmány Összefoglaló jellegű mű, amelyben megmutatjuk statisztikai adatokkal alátámasztva, hogy kezdeti feltételezéseink igazolódtak-e vagy sem. Minden megállapításunkat táblázattal vagy grafikonnal támasszuk alá, szövegesen pedig magyarázzuk el. Példa: Vajdasági Magyar Civil Stratégia a 24. oldaltól

IX.+1. Köszönöm a figyelmet. Béres Zoltán beres@tippnet.rs A bemutató itt elérhető http://members.tippnet.rs/beres/ (az Előadásaim menüpontban)